Ἒρευνες!

Διαβάζω τά σχετικά μέ ἒρευνες πού γίνονται γύρω ἀπό τό γλωσσικό ἐπίπεδο τῶν μαθητῶν σήμερα καί θλίβομαι! Ἡ κατάστασις χειροτερεύει καί τό ὑπουργεῖον ποιεῖται τήν νήσσαν!

Θά τολμοῦσα νά πῶ ὃτι συνειδητά καί ἀπροκάλυπτα πλέον, δρᾶ κατά τῆς  γλωσσικῆς παιδείας τῶν Ἑλληνοπαίδων. Ἐάν μάλιστα θυμηθοῦμε καί τά δραγώνεια ἒργα μέ τήν καθιέρωσι τῆς ἀγγλικῆς γλώσσης ἀπό τήν πρώτη τοῦ δημοτικοῦ… Ἐὰν θυμηθοῦμε καί τίς προτάσεις τῆς ὑπουργοῦ γιά χρήσι τῆς ἀγγλικῆς ὡς ἐπισήμου γλώσσης τοῦ κράτους.. Τότε πλέον βεβαιώνομαι γιά τήν συνειδητή τους προσπάθεια ἀφελληνισμοῦ μας!!

Στήν ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗπάρχει ἂρθρο τοῦ κυρίου Ἀποστόλου Λακασᾶ, μέ τίτλο:

«ἡ γλώσσα, ἀχίλλειος πτέρνα τῶν  μαθητῶν»  καί  μὲ διευκρίνησι:

«Τό λεξιλόγιο ποὺ χρησιμοποιοῦν, στόν γραπτό ἢ προφορικό λόγο, εἶναι φτωχό, ἀδύναμο καί κυρίως τηλεγραφικό»

Παρακάτω διαβάζουμε:

«Τα Ελληνόπουλα νιώθουν ότι μπορούν να επικοινωνήσουν καλά με τους γονείς, τους φίλους, τους δασκάλους τους, τον κοινωνικό περίγυρο. Όμως, δυστυχώς η γλώσσα που χρησιμοποιούν είναι φτωχή. Τα περισσότερα μπορούν να χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή αλλά, η κυρίαρχη χρήση των αγγλικών ή και των greeklish κάνει το λεξιλόγιο των παιδιών τηλεγραφικό, χωρίς το βάθος που επιτρέπει ο πλούτος της ελληνικής γλώσσας. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από μεγάλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σε δασκάλους, καθηγητές και μαθητές.

Ειδικότερα, η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών Γυμνασίου πιστεύει ότι μιλά «πάντα σωστά» (52%) ή «συνήθως σωστά» (40,7%) ελληνικά. Αντίστοιχα, ότι γράφει «πάντα» (42,9%) ή «συνήθως» (43,9%) σωστά ελληνικά. Οι απόψεις αυτές αμβλύνονται όσο το παιδί μεγαλώνει, κάτι, που αποδίδεται στο ότι «οι μαθητές μεγαλύτερης ηλικίας και ωριμότητας αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι το ίδιο επαρκείς στον προφορικό και γραπτό λόγο».

Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι οι μαθητές Γυμνασίου αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη χρήση της γλώσσας. Σύμφωνα με την έρευνα, που συνοψίζει τις απόψεις των εκπαιδευτικών «οι μαθητές σε υψηλό ποσοστό δεν εμπεδώνουν τις πολύπλοκες και λόγιες συντάξεις ούτε τα λόγια στοιχεία, παρά την παράλληλη διδασκαλία και της Αρχαίας Ελληνικής σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου».»

Σέ ἂλλο ἂρθρο τοῦ κυρίου Ματθαίου, πάλι ἀπό την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, διαβάζουμε πώς:

«…..Όμως, μπορεί το σχολείο να αποτελεί τον κύριο μηχανισμό καλλιέργειας της γλωσσικής ικανότητας, αλλά δεν είναι το μόνο. Τα ΜΜΕ, ιδιαίτερα τα ηλεκτρονικά, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο. Σύμφωνα με έρευνα «πάνω από δύο στους τρεις μαθητές αντλούν πληροφορίες από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση», η γλώσσα των οποίων δεν φημίζεται για την ποιότητά τους. Σημαντική επίδραση έχει η κωδική γλώσσα των μαθητών στη μεταξύ τους διαδικτυακή επικοινωνία, όπως και το ότι η εικόνα με τη λεζάντα αντικαθιστά προοδευτικά το συνεχή αναλυτικό λόγο. Η ίδια έρευνα διαπιστώνει ότι «οι περισσότεροι μαθητές επιθυμούν να περιέχονται στα βιβλία γλώσσας περισσότερα κείμενα σε κόμικς». Το σχολείο οφείλει να βελτιώνει συνεχώς τις επιδόσεις του. Δεν λειτουργεί, όμως, εν κενώ. Χρειάζεται να έχει αρωγούς τους λοιπούς θεσμούς της κοινωνίας και της πολιτείας.» 

Θά χαρακτήριζα ὡς εὐχολόγιο τίς τελευταῖες φράσεις τοῦ καθηγητοῦ! Κι ὡς μερική ἀποποίησι εὐθυνῶν. Συμπεράσματα, καταγραφές αὐτῶν καὶ μετά δὲν τρέχει τίποτα! Ὃλα καλά!

Τά δικά μου συμπεράσματα;

Οἱ ἒρευνες καταδεικνύουν τήν γλωσσική πενία!

Τό ὑπουργεῖον, κύριος ὑπεύθυνος τοῦ συμπτώματος,  τώρα πιά, κρυμμένο πίσω ἀπό «οἰκονομικές» ἀδυναμίες, θά μεταθέσῃ στίς Καλένδες οἰανδήποτε καλή πρότασι! Οὐσιαστικῶς δέν τό ἐνδιαφέρουν οἱ καλές προτάσεις. Ἂλλως τε πασκίζει νά ἀφαιρέσῃ ἀκόμη καί τό βιβλίο ἀπό τόν μαθητή!

Ἒκλεισε ὁ ΟΕΔΒ! Πᾶμε γιά ἠλεκτρονική μελέτη! (Εἶναι σαφῶς τό μοναδικό πού μᾶς ἒλειπε! Ὑποχρεώνει χιλιᾶδες νοικοκυριά νά ὑποστοῦν ἓνα ἀκόμη κόστος γιά νά θησαυρίζουν οἱ πολυεθνικές!)

Ὁδηγεῖ ἐδῶ καί δεκαετίες τά Ἑλληνόπαιδα σέ πλήρη ἀδιαφορία γιά τήν γλώσσα τους καί τήν ἱστορία τους. Μὲ ἀποκορύφωμα φυσικά τίς τελευταῖες του ἐπιλογές γιὰ τό προαιρετικόν τῆς ἱστορίας!

Ἐάν κατάφεραν μέσα σέ σχεδόν τέσσερις δεκαετίες νά κατακρημνίσουν τόσα πολλά, τί θά ἒχουν ἐπιτύχει μέσα στά ἐπόμενα δέκα χρόνια;  Τήν ὁλική ἀποδόμησι τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ μας συστήματος;

Ἂς προσθέσουν ἐπί τέλους τό στερητικόν α! Θά εἶναι σαφῶς πιό ἒντιμοι καί ἠθικοί! Τοὐλάχιστον!

Φιλονόη.

(Καί μία ἀπορία: πρός τί οἱ ἒρευνες; Γιὰ νὰ ἐλέγχουν πόσο γρήγορα πέφτει τό ἐπίπεδον; Ἀναμένουν καί τά εὒσημα;)

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply