Ἐφυραία Γῆ. (22ο)

 

Ἐφυραία Γῆ. (22ο)ΕΦΥΡΑΙΑ ΓΗ

Η ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΤΗΣ ΑΦΘΟΝΙΑΣ

22ο ΦΥΛΛΟ, Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2012

 

Συντάκτης: : Γιάννης Βαρελάς

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2741086328, 6973993540

Fax: 2741089245, email:johnvar@otenet.gr

 

Συμμετέχουμε  στον  Κήπο της Αφθονίας. Ο Κήπος της Αφθονίας, δεν είναι ομάδα.

Είναι η ονομασία μας  όταν έχουμε μια από κοινού δράση.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…

ΑΦΙΕΡΩΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΗ των 118 ΣΠΑΡΤΙΑΤΩΝ , ΑΝΑΜΕΣΑ ΤΟΥΣ Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΒΟΥΝΗΣ, Ο ΓΙΑΤΡΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΕΛΗΣΕ ΝΑ ΓΛΥΤΩΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΟΤΑΝ ΤΟΥ ΧΑΡΙΖΕ ΤΗ ΖΩΗ Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΣΤΗΘΗΚΕ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ

Η εβδομάδα που έρχεται

(Κυριακή 25 Νοεμβρίου έως Σάββατο 1 Δεκεμβρίου)  :

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΕΩΝ

 

Δευτέρα 26/11/2012:  Σχολικός κήπος στο  Δημοτικό Σχολείο Αλμυρής.

Από 10.00 μέχρι 12.30 το παιχνίδι με τους σβώλουςΣπορές σε Προσπορεία και μοσχεύματα από αρωματικά φυτά.

 

Τρίτη 27/11/2012Δημοτικό Σχολείο Άσσου. Από 10.00 μέχρι 12.00 Κομποστοποίηση

 

Τετάρτη 28/11/2012: Σχολικός κήπος στο 7ο  Δημοτικό Σχολείο Αργυρούπολης.

Μεταφυτεύσεις από τα σπορεία σε γλάστρες και μοσχεύματα από αρωματικά φυτά.

 

Πέμπτη 29/11/2012: Δημοτικό Σχολείο Άσσου. Από 10.00 μέχρι 12.00 το παιχνίδι με τους σβώλουςΣπορές σε Προσπορεία και μοσχεύματα από αρωματικά φυτά.

 

Σάββατο 1 /12/2012:

11.30 μέχρι 14.00 στο Λαογραφικό Μουσείο Κορίνθου

«Απλά… παραδοσιακά… γαστρονομικά» – Σεμινάριο του Λαογραφικού Μουσείου Κορίνθου

 
Το Ιστορικό – Λαογραφικό Μουσείο Κορίνθου διοργανώνει σεμινάριο με θέμα : «Απλά… παραδοσιακά… γαστρονομικά» Στόχος της δραστηριότητας αυτής είναι η προβολή της μεσογειακής διατροφής μέσα από την απλή παραδοσιακή οικιακή μαγειρική τέχνη και η στροφή των ανθρώπων στη χρήση των τοπικών προϊόντων..
στην καθημερινή διατροφή.
Πρόγραμμα Σεμιναρίου

5η Συνάντηση
Σάββατο 1 Δεκεμβρίου
Ώρα 11.30 – 14.00

Θέμα: α) Λαχανόκηποι της αυτάρκειας
          β) Σπουδαία τα λάχανα 
          γ) Παραδοσιακές ποικιλίες λαχανικών και σιτηρών
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΠΟΙΚΙΛΙΩΝ
«Ο ΚΗΠΟΣ ΤΗΣ ΑΦΘΟΝΙΑΣ»

 

 

Αναλυτικά το πρόγραμμά μας.

 

11.30 – 11.45

Σπουδαία τα λάχανα, ένα «ταξίδι» στα άγρια χόρτα της Κορινθίας,Γιάννης Βαρελάς και

11.45 – 12.00

Παραδοσιακές ποικιλίες λαχανικών,  σιτηρών,  οπωροφόρων δέντρωνΓιάννης Βαρελάς

12.00 – 12.15

Λαχανόκηποι της αυτάρκειας – Φυσικά αγροκτήματα, Γιώργος Βύρλας

12.15 – 12.30

Προβολή ντοκιμαντέρ: Επίσκεψη στο κτήμα του Παναγιώτη Μανίκη: http://youtu.be/BSFzJQ1dYgc

Προβολή ντοκιμαντέρ: Λαχανόκηπος φυσικής καλλιέργειας

http://youtu.be/VOvYlwIy1Bg

12.30 – 12.45

Η οικολογική γεωργία, Άρης Ηλίας.

 12.45 – 13.00

Το φαρμακείο της φύσης στο σπίτι μας, Σωσώ Σκούρτη

13.00 – 13.15

Τροφή: Από το χωράφι στο ανθρώπινο σώμα, Μαριάννα Κωτσογιάννη

13.15 – 14.00

Συζήτηση.

 

 

Η εβδομάδα που πέρασε

(Κυριακή 18  Νοεμβρίου έως Σάββατο 25 Νοεμβρίου)  :

 

ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ

 

Φυσικά αγροκτήματα στην Κορινθία

 

Δευτέρα 19/11/2012:  Με τον Παναγιώτη Μανίκη στο αγρόκτημα της Κατερίνας και του Γιάννη στην Αρχαία Κόρινθο από  09.00 στου Κωσταντή  και στα καμένα στα Βεληνιάτικα μέχρι 15.00. Το απόγευμα 16.00 μέχρι 17.00  στο αγρόκτημα της Σωσώς στη Νεράτζα.

 

Τρίτη 20/11/2012: Με τον Παναγιώτη Μανίκη στο αγρόκτημα του Γιώργου στο Αγγελόκαστρο

και το απόγευμα από 13.00 – 17.00 στο αγρόκτημα του Αντώνη και της Κωνσταντίνας στο Περιγιάλι.

 

Τετάρτη 21/11/2012: Με τον Παναγιώτη Μανίκη στο αγρόκτημα της Πηνελόπης στο Διμηνιό, του Γιάννη στον Άσσο 10.00 – 13.00 και από 14.00 μέχρι 17.00 στα αγροκτήματα του Βαγγέλη στο Λέχαιο και στην Αρχαία Κόρινθο

 

Σχολικοί λαχανόκηποι

 

Παρασκευή 24/11/2012: Σχολικός κήπος στο  Δημοτικό Σχολείο Άσσου.

Από 10.00 μέχρι 12.30 Προετοιμασία για τη εγκατάσταση του λαχανόκηπου.

 

Αναβλαστήσεις

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στη δημοσιογράφο

Λένα Μακροπούλου του FRESS – PRESS, την Τρίτη 20/11/2012

 

Λένα Μακροπούλου: Πριν λίγο καιρό είχα κάνει μια ερώτηση στον παλιό μου καθηγητή κ. Γιάννη Βαρελά, για το πώς θα μπορούσε να συντονιστεί μία δράση αναδάσωσης για τις καμένες δασικές εκτάσεις της Κορινθίας. Το είχε σκεφτεί αρκετά όπως μου αποκάλυψε, ρώτησε άτομα που ασχολούνται με τη σχολική αναδάσωση και με προσκάλεσε στο σπίτι του στον Άσσο Κορινθίας για μία συζήτηση για το τι μπορεί να γίνει για τις καμένες δασικές εκτάσεις- απόρροια των καλοκαιρινών μεγάλων πυρκαγιών στους δήμους της Κορινθίας, όπως αυτή στα Βελληνιάτικα.

 

Παναγιώτης Μανίκης: Θεωρώ ότι είναι δώρο άδωρο αν αδιαφορεί η τοπική κοινωνία, να οργανωθεί οποιαδήποτε προσπάθεια αναδάσωσης από τις δημοτικές αρχές (που συνήθως και αυτό απρόθυμα το κάνουν). Και οι άνθρωποι είναι αδιάφοροι γιατί έχουν αναπαράγει μία σχέση εκμετάλλευσης με τη φύση και μετράνε τα πάντα γύρω τους με οικονομικούς όρους.

 

Ο πραγματικός πλούτος όμως είναι η φύση όπως μας έχει διδάξει το οικονομικό κραχ του 1929 και τα χρόνια της κατοχής, καθώς ο πληθωρισμός είχε κάνει τα φυσικά προϊόντα να κοστίζουν εκατομμύρια σε χρήματα.

 

Οποιαδήποτε προσπάθεια αναδάσωσης δεν πρέπει να γίνεται ως εφέ μεγάλων καναλιών ή εξυπηρετώντας συμφέροντα προβολής… Πρέπει να γίνεται αφού συνειδητοποιήσει ο κάθε άνθρωπος ποια είναι η θέση του δάσους στη ζωή του, από άποψη αισθητικής, οικονομίας αλλά και ψυχικής υγείας.

 

Οι άνθρωποι δεν έχουν επίγνωση του γεγονότος ότι οι κλιματολογικές αλλαγές οφείλονται κατά μέγα μέρος στην καταστροφή των δασών και κατ’ επέκταση στην ερημοποίηση. “Το νερό πέφτει από τη γη… όχι από τον ουρανό” και συνεχίζει, “όσο πιο πολλά δάση υπάρχουν, ψηλά δέντρα με πλατιά φύλλα, τόσα περισσότερα σύννεφα συγκεντρώνονται σε μια περιοχή για να έχουμε βροχή”. Αυτή είναι η βασική αρχή της φυσικής καλλιέργειας, την οποία όμως ο κόσμος δεν γνωρίζει.

 

“Αν δεν ενδιαφέρονται οι κυβερνήσεις, η αυτοδιοίκηση κλπ, πρέπει εμείς να μπούμε μπροστά αναφέρει. Να δημιουργήσουμε εμείς ξανά δάση, να ξαναφέρουμε το νερό”.

Δεν έχει τελικά νόημα να οργανώνονται αναδασώσεις από κάθε δήμο ξεχωριστά. Χρειάζεται μια γενικότερη συλλογική προσπάθεια, όπου οι άνθρωποι θα έχουν αντιληφθεί το δικό τους ρόλο και ευθύνη. “Πρέπει να κατανοήσουμε ότι όταν η φύση πεθαίνει, η ανθρωπότητα πεθαίνει” …”τότε οι προσπάθειες κάποιων γραφικών που σπέρνουν και φυτεύουν δεν θα είναι μεμονωμένα γεγονότα”. Μέχρι να έρθει η συνειδητοποίηση όμως… “θα ρίχνουμε σπόρους στις ανθρώπινες καρδιές”.

 

Στο κλείσιμο της συζήτησης, ο κ. Παναγιώτης αναφέρθηκε φυσικά και στην ελληνική παιδεία και στο πόσο παραμελημένη είναι η μορφή μάθησης που εστιάζει στη φύση, αλλά και με ένα φυσικό τρόπο διδακτικής, που επιτρέπει τη χαρά και τη χαλάρωση. Είναι δύσκολο να καλλιεργηθούν οι επόμενες γενιές γιατί αυτοί που κατέστρεψαν τη φύση,  μπορούν να τους διδάξουν πως να την προστατεύσουν;

 

Ανδρέας Στρουμπούλης:

Ο κ. Ανδρέας εργάζεται εθελοντικά στον κήπο της αφθονίας και έχει βρει ‘δίοδο’ στα σχολεία της Κορινθίας ώστε να φυτεύει τους σπόρους της οικολογίας. Υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί που δίνουν προτεραιότητα σε αυτήν την παιδεία. Αυτό όμως θα έπρεπε να γίνεται πιο συστηματικά και σε καθημερινή βάση. Ο κ. Ανδρέας βλέπει ότι η ελαστικότητα των νόμων προκαλεί την επεκτατικότητα των οικιστών και των εκμεταλλευτών της γης. Ο επεκτατισμός και ο ατομικισμός μας έφεραν ως εδώ θεωρεί.

 

Γιώργος Βύρλας:

Ο κ. Γιώργος είναι από τις χαρακτηριστικές περιπτώσεις ανθρώπων που επέστρεψαν στη φύση. Ύστερα από πολλά χρόνια βαριάς εργασίας σε εργοτάξια στον μηχανολογικό τομέα, τα παράτησε όλα, ασχολείται με τη φυσική καλλιέργεια και συμμετέχει σε οικολογικές δράσεις. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε ότι όταν μιλούσε για τη φύση, η φωνή του σχεδόν έτρεμε. “Νιώθω πολύ υπεύθυνος για το τι θα παραδώσω στις επόμενες γενιές σχετικά με τη φύση”.

 

Ολόκληρη η συνέντευξη στο: http://akrwnkorinthos.blogspot.com/2012/11/4_20.html

 

 

Ο ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΚΗΠΟΥ

 

  1. Ένα σχολείο μπορεί να υπαχθεί στο δίκτυο σχολικός κήπος της Α/θμιας ή της Β/θμιας Εκπαίδευσης Κορινθίας. Μέσω του Υπευθύνου σχολικών δραστηριοτήτων μας ειδοποιούν για το σχολείο που μπορούμε να επισκεφθούμε ως Κήπος της Αφθονίας. Επίσης ένα σχολείο μπορεί με απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων ανεξάρτητα αν είναι στο δίκτυο, να μας ειδοποιήσει να το επισκεφθούμε.
  2. Μετά την πρόσκληση ακολουθεί η επίσκεψή μας, συνήθως από έναν  από εμάς και με τον Διευθυντή του σχολείου και τους εκπαιδευτικούς του προγράμματος. Ανιχνεύουμε τι μπορούμε να κάνουμε, ποια είναι η θέληση να γίνει κάτι και  σε γενικές γραμμές σχεδιάζουμε το τι μπορεί να γίνει αβίαστα.
  3. Ο Κήπος της Αφθονίας δραστηριοποιείται στα πλαίσια της Φυσικής Καλλιέργειας και κομίζει γνώσεις από αυτήν με ειδοποιό γνώρισμα ότι η γνώση αυτή δεν πουλιέται. Αποκλείονται λιπάσματα ραντίσματα γ. τ. ο. και υβρίδια. Επίσης όπου μπορεί συμβάλλει και στα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν. Βεβαίως είμαστε ανοικτοί σε κάθε εθελοντή που θέλει να συμμετέχει στις δράσεις μας δεν αποκλείεται κανείς εφόσον συμφωνεί με αυτή την αρχή.
  4. 4.      Στην πρώτη μας συνάντηση φροντίζουμε να ζητήσουμε από τον διευθυντή του σχολείου μια γνωριμία και ενημέρωση για μας σε όλο το σύλλογο σε χρόνο που δεν παρακωλύουμε τη λειτουργία του σχολείου . Πέρα από τις συστάσεις αποσαφηνίζεται ότι πρόκειται για συμμετοχή στο πρόγραμμα και όχι βοήθεια που θα ακύρωνε τον εκπαιδευτικό και το ζητούμενο είναι να έρθει ο μαθητής σε βιωματική σχέση με την φύση και με διδακτικούς τρόπους που θα την προαγάγουν.
  5. 5.      Αυτά που κάνουμε: Α.1.Προετοιμάζουμε τον χώρο για την εγκατάσταση του λαχανόκηπου.2. Διαμορφώνουμε υπερυψωμένα σαμάρια. 3.Σπορά μεταφυτεύσεις και εδαφοκάλυψη.  Β.1. Σπορές σε προσπορεία και τζάκια, 2.μοσχεύματα.3. Το παιχνίδι με τους σβώλους Γ. Κομποστοποίηση. Δ. Παρακολουθούμε την εξέλιξη του λαχανόκηπου σε τακτά χρονικά διαστήματα.  κ.λ.π.
  6. Πέραν του πως εξελίσσει  το πρόγραμμα ο εκπαιδευτικός ( διατροφή με λαχανικά από τον κήπο, μαγειρεμένα φαγητά από τον κήπο, θεατρικά κ. λ. π.) προτείνουμε μια ελεύθερη ημέρα που θα μπορέσουμε να συμμετέχουμε σε εργαστήρια  αυτάρκειας ( σαπούνι, ψωμί, αλοιφές κ.λ.π ) να φάμε όλοι μαζί να χαλαρώσουμε και να χαρούμε μέσα στο σχολείο. 

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΠΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΜΕ

Θέμα: Τοπικό Δίκτυο με θέμα: «Σχολικός κήπος»

Στα πλαίσια υλοποίησης των προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και ειδικότερα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δια μέσου του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων, προτίθεται να συνεχίσει για δεύτερη χρονιά το τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα: «Σχολικός κήπος».

Σκοπός του Δικτύου είναι να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές στις παραδοσιακές  καλλιέργειες φυτικών ειδών τόσο μέσα από τη διερεύνηση και κατανόηση εννοιολογικών περιεχομένων όσο και μέσα από δραστηριότητες με πρακτικό  – βιωματικό αντίκρισμα, σε ένα περιβάλλον σχολικού κήπου όπου τα παιδιά θα έχουν τη χαρά της δημιουργίας και διαμόρφωσής του.

Οι Δράσεις του προγράμματος θα λάβουν χώρα από τον Ιανουάριο  του 2013 έως τον Ιούνιο του 2013.  Τα προγράμματα του Δικτύου θα υποστηρίζονται από τον Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων του Νομού, Γεωπόνους και Βιοκαλλιεργητές. Επίσης θα υπάρχει και η εθελοντική Περιβαλλοντική ομάδα «Ο Κήπος της αφθονίας» που θα επισκέπτεται τα σχολεία που το επιθυμούν, και θα βοηθάει τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να οργανώσουν το Σχολικό τους κήπο.

Για να συμμετέχει κάποιο Σχολείο στο δίκτυο θα πρέπει:

  • Να υπάρχει κατάλληλος χώρος εντός του Σχολείου για να γίνει ο κήπος.
  • Να σχεδιαστεί πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα: «Σχολικός κήπος»
  • Να στείλουν συμπληρωμένη την επισυναπτόμενη δήλωση συμμετοχής.

 

Παρακαλούμε όσα Σχολεία επιθυμούν να ενταχθούν στο Δίκτυο: «Σχολικός κήπος» να στείλουν μέχρι  Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2012 το σχέδιο προγράμματος και την αίτηση συμμετοχής. Τα σχολεία που είχαν ενταχθεί πέρυσι στο Δίκτυο θα πρέπει και αυτά να ακολουθήσουν την παραπάνω διαδικασία.

(Visited 24 times, 1 visits today)




One thought on “Ἐφυραία Γῆ. (22ο)

  1. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: Ἐφυραία Γῆ. (22ο) « Φιλονόη καὶ φίλοι……

Leave a Reply