Οἱ Ἕλληνες ἦταν ἰδεολάτρες, ὄχι εἰδωλολάτρες.

Ἡ λατρεία τῶν εἰδώλων…
Μεγάλη ὑπόθεσις…
Πολλῷ δὲ μᾶλλον νὰ ἔχουμε πιστεύσει πὼς τὸ νὰ προσκυνοῦμε εἰκόνες καὶ νὰ φιλᾶμε πτώματα εἶναι ἰδέα, ἐν ᾦ τὸ νὰ θαυμάζουμε τὸ κάλλος εἶναι εἰδωλολατρεία.

Τὰ ἀντικείμενα εἶναι ἐμπρός μας. Ὁ τρόπος ποὺ σήμερα ἀντιλαμβανόμεθα τὸν χῶρο καὶ τὸν κόσμο εἶναι ἐν τελῶς ἀνισόῤῤοπος. Ἡ γνώσις τῆς γλώσσης εἶναι ἀνύπαρκτος καὶ κατ’ ἐπέκτασιν ἡ ἀντίληψίς μας γιὰ τὶς ἔννοιες εἶναι γιὰ γέλια.

Ὁ Ἕλλην πάντα ἦταν θαυμαστὴς τοῦ ὡραίου. Οὐδέποτε ἐλάτρευσε ἀντικείμενα.
Ἀλλὰ ὅπως καὶ τώρα, κάποιοι σέρνονται στὰ γόνατα, λατρεύοντας εἴδωλα, ἔτσι καὶ πάντα, κάποιοι ἐσέρνοντο στὰ γόνατα καὶ ἐλάτρευαν εἴδωλα. Καμμία διαφορὰ στὸ τότε καὶ στὸ τώρα, ὅσον ἀφορᾷ στὴν μάζα.
Ἡ διαφορὰ εἶναι στὴν πνευματικὴ κορυφή.
Τότε παρῆγαν φιλοσοφία καὶ τώρα παράγουμε σκουπίδια.

Φιλονόη. 

Οι αρχαίοι Έλληνες δεν ήταν ειδωλολάτρες αλλά ΙΔΕΟΛΑΤΡΕΣ!!

Συμφώνως με τον Αριστοτέλη, στο «Μετά τα Φυσικά, 1049a.26 & 1029a.20  & 1036a.23», η αρχική κοσμική ύλη είναι αγέννητος, άφθαρτος, αόριστος, άγνωστος καθ’ αυτήν, νεκρά, άμορφος και έξωθεν κινούμενη. Τα τέσσερα αρχικά κοσμικά στοιχεία των φιλοσόφων της κοσμολογικής περιόδου, και δη του Εμπεδοκλέους, είναι οι εκδηλώσεις της αρχικής κοσμικής ουσίας.

Συμφώνως με τον Αριστοτέλη, στο «Φυσικά, 192a.16, 192b.18»  &  «Μετά τα Φυσικά, 1072b.3», η σκόπιμος κίνηση προκαλεί μορφοπλασματική ενέργεια, δια της οποίας η κοσμική ύλη μεταβαίνει εκ της δυνατότητας «δυνάμει» εις την πραγματικότητα «ενέργεια», δια της οποίας λαμβάνουνε υπόσταση τα πράγματα δια της επί της ύλης κυριαρχίας του Είδους (Ιδέα), όπερ αποτελεί την έννοια, την ουσία, τον τελικό σκοπό και την δύναμη, ήτις πραγματοποιεί τον σκοπό αυτόν.

Στην Γη κυριαρχεί δύναμη δημιουργός των τελικών μορφών της ύλης, η Εντελέχεια (βλ. Αριστοτέλης «Μετά τα Φυσικά, 1092a.3, 1050a.22»), η οποία εξωτερικώς εκδηλώνεται κατά την σχέση των συστατικών στοιχείων προς άλληλα και εσωτερικώς ως ψυχή των έμβιων όντων. Θρεπτική εις τα φυτά, αισθητική και κινητική στα ζώα και νοητική στον άνθρωπο, στον οποίο αθάνατος και θείος είναι ο ποιητικός νους, όστις προέρχεται, ως θείον δώρο, έξωθεν (θύραθεν) και είναι αληθώς θείος : είναι το καθαρό Λογικό, ο Νους. Ο θείος ούτος ξένος παρέχεται αφ’ εαυτού στον άνθρωπο, κατά την διάρκεια της ζωής και όταν το σώμα διαλύεται μετά την κυρίως ειπείν ζωή επιστρέφει προς τον καθολικό Νου, όστις είναι ο θεός και εν τω οποίο απορροφάται, κατά τον Αριστοτέλη στο «Περί ψυχής, 430a.17»  & «Περί γενέσεως και φθοράς, 736b.27»!

Εν τη λειτουργία του σύμπαντος σκοπός της κοσμικής ύλης είναι το Είδος και του σώματος η ψυχή, ήτις είναι εντελέχεια η πρώτη σώματος φυσικού δυνάμει ζωή έχοντος.

Ο Κόσμος είναι ενιαίο και καλώς διατεταγμένο σύνολο και μεταβαίνει ολονέν σε ανώτερα στάδια εξέλιξης. Η προϊούσα αυτή εξέλιξη αποτελεί τον σκοπό της φύσεως, στον οποίο υπηρετούν όλοι οι επιμέρους σκοποί, διότι έκαστον ον δεν είναι μόνον σκοπός εαυτού, αλλά και μέσο προς πραγματοποίηση ανώτερων σκοπών, επί των οποίων πάλι στηρίζονται άλλοι έτι υψηλότεροι, ούτως ώστε πάντες συνεργάζονται προς πραγματοποίηση του ενός μεγάλου σκοπού, όστις είναι ο Κόσμος ως όλον. Ούτω ολόκληρο το σύμπαν αποτελεί ιεραρχία σκοπών, εν τη οποία τόσο και επί μέρους όσον και το όλον τελεί εις διαρκεί εξέλιξη προς αεί ανώτερους σκοπούς.

Αλλά ποιος είναι ο ύψιστος και έσχατος σκοπός, προς τον οποίον κατατείνει ο Κόσμος ;;

Τούτο μανθάνουμε, λέγει ο Αριστοτέλης, εάν εξετάσουμε την σχέση Είδους και ύλης κατά τα διάφορα στάδια της προς ανώτερους σκοπούς εξελίξεως.

Η ύλη υποχωρεί ολονέν περισσότερο όσο ανώτεροι είναι οι εκάστοτε πραγματοποιούμενες μορφές!

Συμβαίνει ότι και περί το έργο του καλλιτέχνη. Η ύλη από την οποία πλάττει τον ανδριάντα ή το άγαλμα, υποχωρεί αναλόγως προς το βαθμό της εμφανίσεως της μορφής/είδους/ιδέας, έως ότου δεν βλέπουμε πλέον εν τω μάρμαρο την ύλη, αλλά το καθαρό Είδος/Ιδέα/Μορφή!!

Κατά αυτήν την έννοια, θα πούμε εμείς, οι αρχαίοι Έλληνες  δεν ήταν ποτέ ειδωλολάτρες παρά μόνον ΙΔΕΟΛΑΤΡΕΣ!!

Συγγραφέας κειμένου : Κεφάλας Ευστάθιος [1/1/2009, ΕΛΛΑΣ]

φιλοσοφοῦμεν γνησίως

 φωτογραφία

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

5 thoughts on “Οἱ Ἕλληνες ἦταν ἰδεολάτρες, ὄχι εἰδωλολάτρες.

  1. Τὶ διαβάζουμε Θεέ μου!
    Καὶ κα΄τι ἄλλο: Ποῖοι εἶναι αὐτοὶ οἱ Ἕλληνες οἱ ὁποῖοι ἦσαν; Διότι ἐγὼ ὁ πτωχὸς τῶ πνεύματι γνωρίζω ὅτι οἱ Ἕλληνες ἐξακολουθοῦν καὶ εἶναι… Κάποιοι μᾶλλον δὲν πῖστεύουν καὶ αὐτὴν ἀκόμη τὴν ἰδίαν των τὴν ὕπαρξιν!!

Leave a Reply