Ἕνα ἀντί-φασιστικὸ «Πανεπιστήμιο»!!!

Ἔχω κατὰ καιροὺς δηλώσει πὼς ἀντιπαθῶ ὁποιανδήποτε μορφὴ βίας. Εἶτε προσωπική, εἶτε κοινωνική. 
Συνεπῶς ἀντιπαθῶ γενικῶς τὸν δικτατορισμό, ἀπὸ ὅπου κι ἐὰν προέρχεται. Ἀλλὰ κάθε μορφῆς δικτατορισμό!
Κόκκινο, πράσινο, κίτρινο, μπλέ, πορτοκαλί, ῥόζ… Δὲν μὲ ἀπασχολεῖ τὸ χρῶμα του καὶ ὁ αὐτοπροσδιορισμός του ἀλλὰ τὸ εἶδος του. Δῆλα δὴ δὲν μὲ ἀπασχολεῖ τὸ ἐὰν προέρχεται ἀπὸ τὸν φασίστα Μουσολίνι ἤ ἀπὸ τὸν ναζιστὴ Χίτλερ ἤ ἀπὸ τὸν κομμουνιστὴ Στάλιν. Εἶναι ἐξ  ἴσου δικτατορικό, ἄν κι ὁ ὅρος «φασισμὸς» εἶναι καταχρηστικός. 
Κανονικὰ θὰ ἔπρεπε νὰ λέγονται ὅλοι αὐτοὶ δικτάτορες σκέτο. 
Ὁ φασισμός, γιὰ παράδειγμα, εἶναι ἴδιον τῶν Ἰταλῶν. Ὁμοίως ὁ ναζισμὸς ἴδιον τῶν Γερμανῶν. Ὁ κομμουνισμός, ὅπως ἔχει τοὐλάχιστον ἐπικρατήσει στὶς συνειδήσεις μας, ἴδιον τῶν Σοβιετικῶν καὶ τῶν Κινέζων, κυρίως. Ἀλλὰ ὅλοι εἶναι ἀκριβῶς τὸ ἴδιο πρᾶγμα. Ταμπέλες ἀλλάζουν καὶ ὀνόματα. Ἡ Φύσις τους παραμένει ταὐτόσημος! Δὴλα δὴ ὑπάνθρωπος!!!

Τὸ «Πανεπιστήμιον» Ἀθηνῶν λοιπὸν διοργανώνει ἀντιφασιστική, λέει, διημερίδα.
Δὲν διοργανώνει ἀντιδικτατορικὴ διημερίδα. Ἀντιφασιστικὴ διοργανώνει.
Κι ἐδῶ εἶναι ἡ παρανοϊκότης. Αὐτὴν τὴν διημερίδα τὴν διοργανώνει τὸ τμῆμα ἱστορίας. Δῆλα δὴ οὐσιαστικῶς παραδέχονται ἐκεῖ μέσα πὼς εἶναι ὅλοι τους ἀνιστόριτοι ἤ ἁπλῶς …προκατειλημμένοι!!! Ἤ σκέτο μονόπλευροι.
Ἤ στὴν πραγματικότητα ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΙΣΤΕΣ!!! Ὅπως ἄλλως τὲ κι ὅλοι οἱ ὅμοιοί τους!!!

Κανονικὰ θὰ ἔπρεπε  νὰ ἀναφέρονται στὴν φασιστικὴ θέσι τῶν Ἰταλῶν κατὰ τὸν Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Κάτι ὅμως μοῦ λέει πὼς ἄλλα γράφουν κι ἄλλα ἐννοούν. 
Γιὰ προσέξτε….

Ξεκινοῦν μὲ τὴν ἐρμηνεία… Μέ τί κριτήρια; Κριτήρια ἱστορικοῦ ἤ κριτήρια κάποιου πού θέλει νά κατεθύνῃ τίς μᾶζες ἐκεῖ πού αὐτός θέλει; Ἄς δοῦμε τὶς λεπτομέρειες…

Διημερίδα: “Ερμηνεύοντας την ιστορική εμπειρία του φασισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση”, 13-14/3/2013

Ο Τομέας Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) διοργανώνει διημερίδα με θέμα την ερμηνεία της ιστορικής εμπειρίας του φασισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διημερίδα απευθύνεται κυρίως στους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο με σκοπό, κατά πρώτο λόγο, την ενημέρωσή για τη σύγχρονη επιστημονική συζήτηση γύρω από τη διδασκαλία ιστορικών θεμάτων σχετικών με το φαινόμενο του φασισμού. Κατά δεύτερο λόγο, αποσκοπεί στην ευαισθητοποίησή αναφορικά με την αντιμετώπιση αντιλήψεων και πρακτικών οι οποίες εμφανίζονται στο σχολικό περιβάλλον και αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στο φασισμό, ουδετεροποιώντας ή εξιδανικεύοντάς τον. Ο στόχος είναι ένας ανοιχτός και γόνιμος διάλογος και η χρήση των εργαλείων και της μεθοδολογίας που μας προσφέρει η επιστήμη της ιστορίας, ώστε, συμπλέκοντας την επιστημονική προσέγγιση με τη βιωμένη εμπειρία, να μελετήσουμε το θέμα με σφαιρικότητα και νηφαλιότητα.

13, 14 Μαρτίου 2013

AULA, Κτίριο Φιλοσοφικής Σχολής (δίπλα στην Κεντρική Είσοδο), Ζωγράφου

τμῆμα ἱστορίας 

Μά εἶναι πράγματι ἔτσι; Δῆλα δή εἶναι πράγματι αὐτό πού μᾶς ἀνακοινώνει ὁ τίτλος τῆς διημερίδος αὐτό πού θά κάνουν ἤ εἶναι ἕνα χαριτωμένο περιτύλιγμα καί μέσα του περιλαμβάνει κάτι ἀπό αὐτά πού ἤδη γνωρίζαμε; Μήπως δῆλα δή αὐτό πού θά δοῦμε ἐκεῖ μέσα εἶναι σκέτη προπαγάνδα; 

Πρόγραμμα:

Τετάρτη, 13 Μαρτίου 2013

Α΄ Συνεδρία

15:00-15:30

Βαγγέλης Καραμανωλάκης (λέκτορας Ιστορίας, ΕΚΠΑ), Το σκεπτικό της διημερίδας

Χαιρετισμοί

Αμαλία Μόζερ, καθηγήτρια Γλωσσολογίας, Κοσμήτωρ Φιλοσοφικής Σχολής, ΕΚΠΑ Μαρία Ευθυμίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας, Διευθύντρια Τομέα Ιστορίας, ΕΚΠΑ                              

15:30-16.30: Η ιστορική εμπειρία του φασιστικου φαινομενου

Πρόεδρος: Αναστασία Παπαδία-Λάλακαθηγήτρια Ιστορίας, Αναπληρώτρια Πρόεδρος Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ

Κώστας Ράπτης (επίκουρος καθηγητής Ιστορίας, ΕΚΠΑ), Όψεις και εννοιολογήσεις του φασισμού στην Ευρώπη του Μεσοπολέμου

Αντώνης Λιάκος (καθηγητής Ιστορίας, ΕΚΠΑ), Είναι ο φασισμός ένα κλειστό ιστορικό  φαινόμενο;

Συζήτηση – Διάλειμμα

 

16.40-17.40:  οι μυθοι του φασισμου

Πρόεδρος: Βάσω Σειρηνίδου, επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας, ΕΚΠΑ

Ευάνθης Χατζηβασιλείου (αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας, ΕΚΠΑ), Η «γοητεία»  του  ναζισμού: από τον Μεσοπόλεμο στον 21ο αιώνα

Νίκος Μπιργάλιας (επίκουρος καθηγητής Ιστορίας), «Πατριωτικές» αντιλήψεις και αρχαιότητα

Συζήτηση – Διάλειμμα

Β΄ Συνεδρία

18:00-19.30: Σχολειο και φασισμοσ

Πρόεδρος: Κατερίνα Γαρδίκα, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστορίας, ΕΚΠΑ

Αγαθοκλής Αζέλης (δρ. Ιστορίας, εκπαιδευτικός), Φασισμός και ρατσισμός στα σχολικά εγχειρίδια

Τζένη Σουμάκη (παιδοψυχίατρος-ψυχαναλύτρια), Γιατί οι νέοι καταφεύγουν σε πράξεις βίας: αναζήτηση ταυτότητας ή αποκλίνουσα συμπεριφορά;

Κωστής Παπαϊωάννου (εκπαιδευτικός, Πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, εκπρόσωπος του Δικτύου Καταγραφής Ρατσιστικής Βίας)Από το σχολείο της ενσωμάτωσης στο σχολείο της βίας: όψεις και προσλήψεις του νεοναζιστικού φαινόμενου στο χώρο της εκπαίδευσης

Συζήτηση

Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2013

Γ΄ Συνεδρία

15:20 Χαιρετισμός: Ελένη Μαντζουράνη, καθηγήτρια Αρχαιολογίας, Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ

15:30-16.30: Νεολαία και φασισμός

Πρόεδρος: Δήμητρα Λαμπροπούλου, λέκτορας Ιστορίας, ΕΚΠΑ Μαρία Παπαθανασίου (επίκουρη καθηγήτρια Ιστορίας υπό διορισμό, ΕΚΠΑ), Εθνικοσοσιαλισμός, εκπαίδευση και νεολαία στη μεσοπολεμική Γερμανία

Σπύρος Πλουμίδης (λέκτορας Ιστορίας, ΕΚΠΑ), Φασιστικά φαινόμενα στη μεσοπολεμική Ελλάδα: Η περίπτωση της  νεολαίας ΕΟΝ

Συζήτηση – Διάλειμμα

Δ΄ Συνεδρία

16:45-17.45: Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και πόλεμοι της μνημης

Πρόεδρος: Κώστας Γαγανάκης, αναπληρωτής καθηγητής  Ιστορίας, ΕΚΠΑ Χάγκεν Φλάισερ (ομότιμος καθηγητής Ιστορίας, ΕΚΠΑ), Οι πόλεμοι της μνήμης:  Αναθεωρητισμός και δημόσια ιστορία

Γιώργος Κόκκινος (καθηγητής Ιστορίας και Διδακτικής της Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου), Το Ολοκαύτωμα σε μια περίοδο κρίσης νοήματος, ανταγωνισμού  μνημών και ιστορικού αναθεωρητισμού

Συζήτηση – Διάλειμμα

Ε΄ Συνεδρία

18:00-19:30: Σχολειο και διδασκαλια του φασισμου

Πρόεδρος: Παύλος Χαραμής, εκπαιδευτικός, τ. Πρόεδρος ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. ΟΛΜΕ

Δώρα Κάββουρα (επίκουρη καθηγήτρια Διδακτικής της Ιστορίας, ΕΚΠΑ),   Διαμεσολαβήσεις του φαινομένου του φασισμού σε σχολική τάξη

Βασιλική Σακκά (δρ. Ιστορίας, σχολική σύμβουλος) – Κατερίνα Μπρεντάνου (δρ.  Ιστορίας-Θεατρολογίας, σχολική σύμβουλος), “Εμείς και οι “άλλοι”: ο εκφασισμός μιας κοινωνίας και οι ζητούμενες αντιστάσεις. Δειγματική διδασκαλία για μια βιωματική προσέγγιση στην Ιστορία

Συζήτηση

Οργανωτική Επιτροπή: Κώστας Γαγανάκης, Βαγγέλης Καραμανωλάκης,  Δήμητρα Λαμπροπούλου, Κώστας Ράπτης, Βάσω Σειρηνίδου

Τετάρτη, 13 Μάρτιος, 2013 – 15:00 to Πέμπτη, 14 Μάρτιος, 2013 – 15:30

πρόγραμμα

Ὅπως ἴσως θὰ διαπιστώσατε δὲν εἶναι καὶ τόσο …ἀθῶο αὐτὸ τὸ σκηνικό. Ἐὰν βάλουμε στὴν σωστὴ σειρὰ αὐτὰ ποὺ διαβάζουμε, κι ἐὰν ἀποκλείσουμε τὴν πιθανότητα τῆς ὑπάρξεως ἐμπειριῶν προσωπικῶν ἐκ τῶν παραπάνω, λόγῳ ἡλικίας, ὅλο αὐτὸ τὸ σκηνικὸ στρέφεται κατὰ τῆς χρυσῆς αὐγῆς. 
Θὰ συμφωνοῦσα μαζύ τους μόνον σὲ μίαν περίπτωσιν: ἐὰν μέσα στὴν παράτα τους εἶχαν ἀναφορὲς καὶ ἀναλύσεις γιὰ τὸ ἀντίστοιχον τοῦ «πατερούλη». Οἱ μονόπλευρες προσεγγίσεις μὲ ἐνοχλοῦν καὶ μοῦ ἀποδεικνύουν αὐτὸ ποὺ διεπίστωσα ἐξ ἀρχῆς: αὐτοὶ δὲν θέλουν νὰ ἀποδείξουν τὸ καλὸ ἤ κακὸ τῶν δικτατορικῶν φαινομένων ἀλλὰ τὸ καλὸ ἤ κακὸ τῆς χρυσῆς αὐγῆς. Κοινῶς τὴν καμπούρα τους δὲν τὴν βλέπουν. Κοινῶς καὶ ἀνιστόρητοι καὶ ἐδιοτελείς καὶ προπαγανδιστές!!!

Θὰ κατανοοῦσα, θὰ δεχόμουν καὶ θὰ ὑπεστήριζα μίαν τέτοιαν κίνησιν ὑπὸ τὶς παραπάνω προϋποθέσεις. Τώρα ἀκυρώνεται ἀπὸ μόνη της!!!

Αὐτοί ὅμως τί ἀκριβῶς κάνουν ἐκεῖ μέσα; Πλύσεις ἐγκεφάλων πρό κειμένου νά ἀκυρώσουν τήν κοινή λογική; 
Θὰ μοῦ πεῖτε πὼς παλαιά τους τέχνη κόσκινο… Ναί, ἀλλά… Ἔως πότε; 

Ἀφῆστε ποὺ αὐτὴ ἡ «ἐπιμόρφωσις» ἀπευθύνεται σὲ δασκάλους. Δῆλα δὴ ἔρχονται οἱ «πανεπιστημιακοί» νὰ «διδάξουν» μονομερῶς στοὺς «δασκάλους» τὴν ἱστορία κατὰ πῶς βολεύει συγκεκριμένους κύκλους. Δῆλα δὴ ἔρχονται νὰ κάνουν τοὺς «δασκάλους» ἀκόμη πιὸ βόδια ἀπὸ ὅ,τι εἶναι.

Φυσικὰ ἡ ΟΛΜΕ ἔχει βγάλει ἀνακοινώσεις γιὰ τὸ ἐπεῖγον τῆς προασπίσεως τοῦ ψυγείου τῶν Ἑλλήνων κι ὄχι τῆς προστασίας τῆς γλώσσης καὶ τῆς παιδείας. 
Κατὰ τὴν συγκεκριμένη ἀνακοίνωσιν, ἀναμένω, κατὰ πῶς θὰ ἦταν λογικὸ καὶ πρέπον καὶ ἠθικόν, νὰ μὴ παρουσιασθῇ κάποιος «δάσκαλος» σὲ αὐτὸ τὸ καραγκιοζιλίκι, διότι, κατὰ τοὺς «δασκάλους» πάντα, εἶναι σημαντικότερον νὰ ἀναλώνουν τὸν χρόνο τους σὲ δράσεις ποὺ θὰ ἐπαναφέρουν τὸ εἰσόδημα τῶν Ἑλλήνων στὰ προηγούμενα ἐπίπεδα. Λέτε νά κρατήσουν χαρακτήρα; 

Ἐκτὸς λοιπὸν  ἀπὸ ἡμιμάθεια ποὺ θὰ προσφέρῃ, θὰ καταναλώσῃ τοὺς χρόνους τῶν συμμετεχόντων σὲ μὴ οὐσιώδεις δράσεις. Δῆλα δὴ δὲν θὰ τοὺς γεμίσῃ τὰ ψυγεῖα.
Συνεπῶς, κατὰ τοὺς «δασκάλους» πάντα, δὲν θὰ ἔπρεπε κάποιος ἐξ αὐτῶν νὰ λάβῃ μέρος σὲ αὐτὴν τὴν παράτα. Ἤ μήπως κάνω λάθος καί κακῶς κατάλαβα τίς ἐξαγγελίες τους; 

Ἡ ἀνάρτησις ὀφείλεται στὴ φίλη «γυναίκα στὸ στόχαστρον» καὶ τὴν εὐχαριστῶ γιὰ τὴν ἐνημέρωσιν. Ἀλλὰ μᾶλλον μόνον αὐτὴ κι ἐγὼ ἐνδιαφερόμεθα γιὰ τὴν παιδεία μας. Οἱ «πανεπιστημιακοὶ» ἐχέσθησαν!

Φιλονόη. 

Υ.Γ.1. Καλὴ ἐπιτυχία βρέ… Καὶ μὴ ξεχάσετε νὰ μᾶς ἐνημερώσετε γιὰ τὰ συμπεράσματά σας…. Σούργελα, ἔ σούργελα…

Υ.Γ. 2. Τμῆμα ἱστορίας σοῦ λὲν μετά…

Υ.Γ.3. Διετήρησα ὅλην τὴν ὀρθογραφία τους. Καὶ τοὺς ἀτονισμούς τους καὶ τὶς …καταλήξεις τους. 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply