Κάποιοι εἶναι μαθημένοι μόνον νὰ διεκδικοῦν…

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ τοῦ δημόσιου τομέα ἔχουν μάθει νὰ διεκδικοῦν τὰ δικαιώματά τους χωρὶς ὅμως νάναι καθόλα ἐντάξει στὶς ἐπαγγελματικές τους ὑποχρεώσεις. Τοὺς ἀρέσει νὰ ζητᾶνε ἀλλὰ δυσανασχετοῦν ὅταν πρόκειται νὰ χαριστοῦν ἢ νὰ προσφέρουν ο ὐ σ ι α σ τ ι κ ά.

Πρὸ καιροῦ τὸ ὑπουργεῖο «Παιδείας» ἔβγαλε διαταγὴ νὰ κρατᾶνε οἱ διευθυντὲς τοῦ σχολείου παρουσιολόγιο: ποιά ὥρα ἔρχονται καὶ ποιά ὥρα φεύγουν οἱ «δάσκαλοι». Κι ἔγινε τὸ σῶσε. Πανικόβλητοι τόσο οἱ «δάσκαλοι» ὅσο κι οἱ συνδικαλιστές τους ξεσηκώθηκαν καὶ μὲ διάφορες ἀνακοινώσεις τους προσπάθησαν νὰ δείξουν τὸ «ἄδικο» τοῦ πράγματος.

Τὸ συγκεκριμένο ζήτημα συνδέεται ἄμεσα μ’ ἐκεῖνο τὸ πρόβλημα ποὺ θιγόμενο κάθε φορά, πονάει: τὴ μὴ τήρηση τοῦ ὑποχρεωτικοῦ, ἀπ’ τὸ νόμο, ἐκπαιδευτικοῦ ὡραρίου, δηλαδὴ τὸ 8 μὲ 2. Ἀλλὰ στὴν Ἑλλάδα ἐλάχιστοι νόμοι καὶ κανονισμοὶ ἰσχύουν. Ἔτσι γιὰ πολλὲς δεκαετίες οἱ «δάσκαλοι» παρέμεναν στὸν ἐργασιακὸ χῶρο γιὰ μικρὸ χρονικὸ διάστημα (ὅσο διαρκοῦσαν οἱ διδαχτικὲς ὥρες ποὺ εἶχαν βάσει ἡμερήσιου προγράμματος) κι ἔπειτα ἔφευγαν λόγῳ οἰκογενειακῶν ὑποχρεώσεων, ἀγροτικῶν ἐργασιῶν (γιὰ ὅσους ζοῦν σ’ ἀγροτικὲς περιοχές) ἢ φροντιστηρίων.

Νὰ ἐργάζεσαι ὅμως σὲ κάποιες περιπτώσεις μέχρι 135 ἢ τὸ πολὺ 180 λεπτὰ τὴ μέρα (ἡ διδαχτικὴ ὥρα διαρκεῖ 45 λεπτά) καὶ νὰ πληρώνεσαι τὸ ἴδιο μ’ αὐτὸν ποὺ δουλεύει 8 ὧρες ἢ καὶ περσότερο (ἰδιαίτερα στὸν ἰδιωτικὸ τομέα), ἀποτελεῖ πρόκληση κι ἀφορμὴ γιὰ νὰ χαραχτηρίζονται οἱ «δάσκαλοι» φυγόπονοι.

«Καὶ τί θὰ μποροῦσε νὰ κάνῃ ὁ δάσκαλος μετὰ τὸ πέρας τῶν διδαχτικῶν του καθηκόντων μέχρι νὰ φτάσῃ 2 ἡ ὥρα;» θὰ ρώταγαν μὲ δῆθεν ἀφέλεια καὶ πονηριὰ ἀρκετοί. Πολλά: ἀπ’ τὴ συμμετοχὴ στὴ διεκπεραίωση γραφειοκρατικῶν ἢ γραμματειακῶν ὑποθέσεων μέχρι διόρθωση γραπτῶν, ἑτοιμασία τοῦ ἑπόμενου μαθήματος (προγραμματισμὸς καὶ σχέδιο ἡμερήσιου μαθήματος) καὶ σχεδιασμὸ πρωτότυπων δραστηριοτήτων, πέραν αὐτῶν ποὺ προβλέπει τὸ ἀναλυτικὸ πρόγραμμα (ἄραγε πόσοι «δάσκαλοι» ἀσχολοῦνται μὲ ὅλα αὐτὰ στὴν Ἑλλάδα τοῦ 2013;).

Παρόμοια, ὅμως, περιστατικὰ δηλωτικὰ φυγοπονίας, ῥαθυμίας καὶ τσαπατσουλιᾶς συναντᾶμε καὶ στὴν τριτοβάθμια «ἐκπαίδευση». Μὴν γελιόμαστε, οἱ περσότεροι Ἕλληνες ἀποφεύγουν τὴν ἐπώδυνη καὶ ποιοτικὴ ἐργασία. Θέλεις κὺρ δάσκαλε νὰ μπορῇς νὰ διεκδικῇς τὰ δικαιώματά σου; Πρώτα θάσαι σωστὸς στὶς ἐπαγγελματικές/διδαχτικές σου ὑποχρεώσεις· καὶ μιὰ ἀπ’ αὐτὲς εἶναι ἡ τήρηση τοῦ ὡραρίου κι ἡ ἐνασχόληση στὰ «κενά» μὲ δραστηριότητες ὑποστηριχτικὲς τῆς δουλειᾶς σου καὶ τοῦ σχολείου γενικότερα.

Ἐρινύες Τίσις

φωτογραφία

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply