Ὀρθογραφία καταλήξεων.

Ἀπαγορεύεται ἡ ἀναδημοσίευσις τῶν κειμένων τοῦ κυρίου Μιχαὴλ Ἀλεξανδρῆ δίχως ἀναφορὰ τῆς πηγῆς, τοῦ ὀνόματός του καὶ τοῦ ἐπαγγέλματός του ὡς ἔχει!!!
Παρακαλῶ πολὺ σεβασθῆτε το…
Εὐχαριστῶ.

ΦιλονόηὈρθογραφία. 1

Ο Ρ Θ Ο Γ Ρ Α Φ Ι Α    Κ Α Τ Α Λ Η Ξ Ε Ω Ν:

Α. ΘΗΛΥΚΑ ΠΡΩΤΟΚΛΙΤΑ:

1. -εια: ὅλα τὰ προπαροξύτονα ὡς προερχόμενα ἀπὸ τριτόκλιτα ἐπίθετα: ἀλήθεια.

2. -εία: ὅλα τὰ παροξύτονα ὡς προερχόμενα ἀπὸ ρήματα εἰς -εύω: παιδεύω> παιδεία, λατρεύω> λατρεία, καὶ τὰ λεία, μνεία, χρεία.

3. -οια: ὅλα τὰ προπαροξύτονα σύνθετα μετὰ μιᾶς ἐκ τῶν λέξεων: πνοή> ἄπνοια /δύσπνοια, νοῦς>διάνοια/παράνοια, πλοῦς>εὔπλοια, ροῦς> διάρροια/ ἀπόρροια, βοῦς> Εὔβοια, καὶ τὸ ἄγνοια.

4. -υια (προπαροξύτονα): αἴθυια (= τὸ πτηνὸ βουτηχτάρα, ζαροπαπί), ἅρπυια (κυρίως εἰς τὸν πληθυντικον: ἅρπυιαι= μυθολογικὰ πτηνά), εἰλήθυια/εἰλείθυια (= θεότης), νέκυια (= μαγικὴ τελετὴ καὶ ἡ ἑνδεκάτη ῥαψῳδία τῆς Ὀδυσσείας).

5. -υιά (ὀξύτονα): ἀγυιά (= ὁδός), μητρυιά, ὀργυιά (= μέτρον μήκους), ἀλλὰ χροιά.

6. -ύα: καρύα= καρυδιά, ὀξύα= ὀξυά (δένδρον), σικύα= φυτὸν παράγον καρπὸν ὅμοιον τῶ ἀγγουρίῳ.

7. Τὸ προπερισπώμενον μυῖα,

 

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ 1η:

Τὰ παιδεία καὶ θεραπεία διατηροῦν τὴν ὀρθογραφίαν καὶ τὸν τόνον καὶ ἐν συνθέσει: προπαιδεία, ἐγκυκλοπαιδεία, φυσιοθεραπεία.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ 2α:

Ὑπάρχουν μερικὰ θηλυκὰ οὐσιαστικἀ (-ία/εία), τὰ ὁποῖα διφο-ροῦνται ὡς πρὸς τὴν γραφὴν καὶ τὴν σημασίαν.
Ὅταν γράφωνται μὲ ι, δηλώνουν πρόσωπον, ἐνῶ, ὅταν γράφωνται μὲ ει, δηλώνουν ἀφηρημένην ἔννοιαν τοῦ συνόλου, ἤτοι ἐνέργειαν, πρᾶξιν, κατάστασιν: ἀλητία/ἀλητεία, ἀντιπροσωπία/ἀντιπροσωπεία, ἀσωτία/ἀσωτεία, ἐμπορία/ἐμπορεία, ἐπιτροπία/ἐπιτροπεία, ἑταιρία/ἑταιρεία, ἐφεδρία/ἐφεδρεία, ἐφορία/ἐφορεία, κιβδηλία, κιβδηλεία, συνεδρία/συνεδρεία, συνοδία/συνοδεία.

ΣΗΜΕΙΩΣΙΣ 3η:

Ὅσα δὲν ὑπάγονται εἰς τοὺς ἀνωτέρω κανόνας γράφονται μὲ ι.

 

Β. ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΕΠΙΘΕΤΩΝ:

1. Γράφονται μὲ ει τὰ θηλυκὰ ἐκεῖνα, τῶν ὁποίων τὸ ἀρσενικὸν λήγει εἰς -υς: ταχύς> ταχεῖα, θῆλυς> θήλεια, ἥμισυς> ἡμίσεια.

2. Γράφονται μὲ ει (καὶ εἰς τὰ τρία γένη) ὅσα παράγονται ἀπὸ ὀνόματα ζώων καὶ προσώπων: βοῦς> βόειος, ὄνος> ὄνειος, γυνή> γυναικεῖος, Ἡρακλῆς> Ἡράκλειος.

3. Γράφονται μὲ ει ὅσα παράγονται ἀπὸ ἄλλα ἐπίθετα: καθαρός> καθάρειος, ἄνθρωπος> ἀνθρώπειος.

4. Γράφονται μὲ ει ὅσα παράγονται ἐξ ὀνομάτων καὶ ἔχουν θεματικὸν φωνῆεν ε: θεός> θεῖος, τέλος> τέλειος, καὶ τὰ σπονδεῖος, αὔλειος.

5. Γράφονται μὲ οι ὅσα παράγονται ἐξ ὀνομάτων ἐχόντων θεματικὸν φωνῆεν ο: ἄλλος> ἀλλοῖος, αἰδώς> αἰδοῖος, καὶ τὸ γελοῖος.

6. Τὰ ὑπόλοιπα γράφονται μὲ ι βραχύ (ὅσα προέρχονται ἀπὸ ἀπὸ τοπικὰ ὀνόματα: Δῆλος> Δήλιος, καὶ ὅσα προέρχονται ἀπὸ προσηγορικὰ ἢ ἀφηρημένα οὐσιαστικά: κόσμος> κόσμιος, τιμή> τίμιος, κῦρος> κύριος).

 

 

Μιχαὴλ Χρ. Ἀλεξανδρῆς
Φιλόλογος

(ἡ σελὶς τοῦ Μιχαῆλ ἐδῶ)

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply