Κόψιμο ὅμως τοῦ Forbes γιὰ τὰ Starbucks…

To Forbes ανοιχτά πλέον ανησυχεί για τη τύχη των Starbucks, που ανήκει φυσικά σε σιωνιστές.

Αναπαράγοντας πιστά το Forbes και οι ελληνόφωνοι γενίτσαροι της δημοσιογραφίας, ανησυχούν επίσης μήπως τα Starbucks των αφεντικών τους καταλήξουν στη μιζέρια των McDonalds.

Μένει να δούμε τις επόμενες κινήσεις του ΠΑΜΕ, του ΣΔΟΕ, των ελληνόφωνων ΜΜΕ και του μηχανισμού καταστροφής κάθε επιχείρισης που δεν ελέγχεται από το κτήνος.
Δεν αντέχουν οι επικυρίαρχοι να τους χαλούν το μονοπώλιο και να κερδίζουν άλλοι χρήματα από το κοπάδι (εμάς δηλαδή ) που θεωρούν ιδιοκτησίας τους.
Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τις  «κατάρες» που θα βρέξει πάνω στα Μικέλ ο θεός των επικυρίαρχων.

Σίγμα

Το ελληνικό παράδοξο με τα Starbucks:
Γιατί ενώ σε όλο τον κόσμο αυξάνουν τις τιμές τους στην Ελλάδα τις ρίχνουν -Ο ρόλος των Μikel

Με ένα… διαφορετικό ελληνικό παράδοξο ασχολείται το Forbes. Στο μικροσκόπιο του αμερικανικού περιοδικού δεν έχει μπει κάποιο περίεργο της ελληνικής γραφειοκρατίας, ούτε κάποια κίνηση της ελληνικής κυβέρνησης που προκάλεσε έκπληξη. Το Forbes, αυτή τη φορά, επιχειρεί να λύσει το… μυστήριο με τα Starbucks στην Ελλάδα. Τα καταστήματα της γνωστής αλυσίδας καφέ στην Ελλάδα εδώ και λίγο καιρό ρίχνουν τις τιμές τους, σε αντίθεση με την τιμολογική πολιτική που ακολουθούν σε όλο τον υπόλοιπο πλανήτη. Γιατί συμβαίνει αυτό και ποιος ο ρόλος των Μikel;

Eπικαλούμενο έκθεση της Wall Street Journal το Forbes αναφέρει ότι τα  Starbucks στην Αμερική, λόγω της αύξησης της τιμής του καφέ ανεβάζουν τις τιμές των προϊόντων τους. «Ηδη από την Τρίτη η τιμή κάποιων ροφημάτων στα Starbucks αυξήθηκε από πέντε έως 20 σεντς», σημειώνει το αμερικανικό περιοδικό επικαλούμενο την WSJ και συνεχίζει παρουσιάζοντας το ελληνικό παράδοξο: «Ομως, υπάρχει μια χώρα στον κόσμο όπου τα Starbucks μειώνουν τις τιμές των ροφημάτων. Η Ελλάδα».

Ο αρθογράφος του Forbes αναφέρει στη συνέχεια και συγκεκριμένα παραδείγματα πτώσης της τιμής των ροφημάτων στα Starbucks, τα οποία διαπίστωσε ο ίδιος κατά την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη πριν δύο εβδομάδες. «Η εταιρεία έχει μειώσει την τιμή πολλών ροφημάτων. Για παράδειγμα ένα διπλό  espresso, τώρα πωλείται αντί 2 ευρώ, ενώ πριν αντί 2,60 ευρώ. Ενα  espresso macchiato τώρα πωλείται αντί 2,5 ευρώ, ενώ πριν αντί 2,95 ευρώ. Ενα καπουτσίνο φρέντο πωλείται αντί 3,95 ευρώ ενώ πριν αντί 4,65 ευρώ».

Γιατί τα starbucks μειώνουν τις τιμές τους

«Ενας από τους λόγους που τα Starbucks στην Ελλάδα μειώνουν τις τιμές τους είναι η πρόσφατη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση. Η αμερικανική εταιρεία καφέ αποφάσισε να μετακυλίσει τη διαφορά στον καταναλωτή, δηλαδή να μειώσει την τελική τιμή του προϊόντος που προσφέρεται στον πελάτη. Αυτό ακούγεται αρκετά… ευγενικό από μέρους της εταιρείας. Ομως, η μείωση των τιμών είναι τόσο μεγάλη που δεν δικαιολογείται από τη μείωση του ΦΠΑ. Ο κύριος λόγος που κρύβεται πίσω από τη μείωση των τιμών των ροφημάτων των Starbucks στην Ελλάδα είναι ο ανταγωνισμός. Ο οποίος ακούει στο όνομα Mikel», γράφει το Forbes.

Μάλιστα ο αρθογράφος του Forbes κάνει και μια σύντομη αναφορά στην ιστορία αυτής της νέας ελληνικής αλυσίδας καφέ που κατόρθωσε το απίστευτο κατ’ αυτούς να ανταγωνιστεί τον γίγαντα της καφεβιομηχανίας.

«Τα Mikel ξεκίνησαν το 2008 από τη Λάρισα, μια πόλη της Βορείου Ελλάδος, όπου η κατανάλωση καφέ είναι μια καθημερινή ιεροτελεστία. Τα Mikel κατά κάποιο τρόπο και ως ενός σημείου αντέγραψαν τα Starbucks και συγκεκριμένα στα εξής: Τα κασταστήματα είναι άνετα και σε κεντρικά σημεία, προσφέρουν μια ποικιλία από καφέδες και ροφήματα και έχουν καλά εκπαιδευμένους υπαλλήλους που φορούν μαύρες στολές. Τα Mikel φαίνεται να είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς των νέων, κάτι πο οδήγησε στην ραγδαία εξάπλωση της εταιρείας, αφήνοντας στο περιθώριο τα Starbucks. Στη Θεσσαλονίκη για παράδειγμα τα Μikel έχουν 20 καταστήματα και τα Starbucks μόνο τέσσερα, ενώ κάποια καταστήματα των δύο εταιρειών βρίσκονται πλάι πλάι. Η ταχεία εξάπλωση των Μikel έχει βάλει σε θέση άμυνας τα Starbucks και τροφοδοτεί έναν πόλεμο τιμών που δεν συναντάται σε άλλες αγορές του εξωτερικού. Συν του ότι τα Mikel κάνουν πάρα πολλές εκπτώσεις και προσφορές», προσθέτει ο αρθογράφος του Forbes και καταλήγει: «Το ερώτημα που απασχολεί όσους ασχολούνται με τη βιομηχανία του franchise στην Ελλάδα είναι εάν τα Starbucks θα έχουν την ίδια τύχη με τα McDonalds, ή ακόμη και αν  Mikel στραφούν προς την αμερικανική αγορά».

Υ.Γ. Για να μην ξεχναμε τι σημαίνουν αυτές οι ξένες δήθεν επενδύσεις στην Ελλάδα. Ληστεία σε όλα τα επίπεδα. Ούτε καν φόρους δεν αφήνουν στη χώρα. Αρπάζουν τα εκατομμύρια και τα βγάζουν έξω αφορολόγητα.

Starbucks: Δέκα χρόνια λειτουργίας. 244 εκατομμύρια τζίρος. Ούτε ένα ευρώ φόρος!Τα δέκα χρόνια παρουσίας της στην Ελλάδα γιορτάζει η Starbucks και με την ευκαιρία της επαναλειτουργίας του καταστήματός της στην οδό Κοραή 4, στις 17 Απριλίου, κερνάει όλους ένα “απολαυστικό tall Cappuccino ή Freddo”, όπως αναφέρει στις διαφημίσεις που κατέκλυσαν τον κυριακάτικο Τύπο.

Σπεύσατε στο κατάστημα της Κοραή 4 λοιπόν, για να εκμεταλλευθείτε την προσφορά! Αφού επί δέκα χρόνια η εταιρία δεν έχει πληρώσει ούτε ένα ευρώ φόρο, τουλάχιστον ας μας προσφέρει έναν καφέ!
Δέκα χρόνια λειτουργίας στην Ελλάδα συμπληρώνει η Starbucks! (*). 244 εκατομμύρια ευρώ τζίρο για την περίοδο 2003-2011 (δεν έχει δημοσιευθεί ακόμη ο ισολογισμός για το 2012), 174,2 εκατομμύρια μικτά κέρδη, αλλά ούτε ένα ευρώ φόρο εισοδήματος!

Ναι, σωστά το διαβάζετε! Από την πρώτη χρονιά της λειτουργίας της, η εταιρία εμφανίζει ζημιές. Πόσες είναι η ζημιές στα χρόνια που λειτουργεί; Συνολικά έφθασαν στα 53,1 εκατομμύρια (για την περίοδο 2003-2011).

(Δείτε πίνακα με τα βασικά οικονομικά μεγέθη της περιόδου)

Μα, καλά, αφού η δουλειά αυτή είναι …ζημιογόνα, αφού επί 10 χρόνια τώρα δεν κατόρθωσαν να βγάλουν ούτε ένα ευρώ κέρδος, γιατί κάθονται στην Ελλάδα και λειτουργούν 36 καταστήματα;
Απάντηση στο ερώτημα αυτό θα μπορούσε να δώσει μόνο το Υπουργείο Οικονομικών, του οποίου οι υπηρεσίες, το 2011, έλεγξαν -επί τέλους- τις διαχειριστικές χρήσεις έως και το 2008. Αλλά κατά τα φαινόμενα, τα βρήκαν όλα “εντάξει”, αφού -όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρίας για το έτος 2011, δεν επιβλήθηκε κάποιος αναδρομικός φόρος.

Αν δε μπορέσει να απαντήσει το Υπουργείο Οικονομικών, ή έως ότου απαντήσει αυτό (**), τότε μπορούμε απλά να κάνουμε υποθέσεις, στις οποίες οδηγούμαστε από την ανάγνωση άρθρων για τη …θεάρεστη δράση της εταιρίας Starbucks στη Μεγάλη Βρετανία (
δείτε σχετικό άρθρο). (Διαβάστε επίσης: Πώς φοροδιαφεύγουν Starbucks, Amazon, Google και άλλες πολυεθνικές, Νόμιμη φοροδιαφυγή πολυεθνικών και το αφιέρωμα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters “Special Report: How Starbucks avoids UK taxes).

Δηλαδή, μας λένε τα άρθρα ότι, από το 1998 που ξεκίνησε τη λειτουργία της στη Βρετανία, η εταιρία Starbucks, έχει πραγματοποιήσει πωλήσεις άνω των 3 δισεκατομμυρίων λιρών και πλήρωσε φόρους μόλις 8,6 εκατομμύρια και αυτά πιθανότατα κατά λάθος, επειδή ένας ελεγκτής δε δέχθηκε την αφαίρεση κάποιων ποσών που παρουσιάζονταν ως δαπάνες.

Και πού πάνε τα κέρδη; Μέσα από ένα σύνθετο μηχανισμό μεταβιβάσεων από τοπικό επίπεδο στην κεντρική διοίκηση, αλλά και μέσα από χρεώσεις για τέλη ευρεσιτεχνίας στην αμερικανική μητρική εταιρία και αγορές κόκκων καφέ από τη θυγατρική της στην Ολλανδία, ένα μεγάλο μέρος των κερδών της οδηγούνται στην Ολλανδία, όπου η φορολογία επί των επιχειρήσεων είναι σημαντικά χαμηλότερη, ενώ ένα άλλο τμήμα των κερδών χάνεται σε χρεώσεις από θυγατρική της στην Ελβετία.
Βέβαια, θα υποστηρίξει κάποιος ότι, στην Ελλάδα,
τα Starbucks λειτουργούνται από την “Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ”, στην οποία η αμερικανική Starbucks, έως το τέλος του 2012 συμμετείχε με 18% (ανεπιβεβαίωτη πληροφορία), ενώ το υπόλοιπο μετοχικό κεφάλαιο ανήκε στην  Marinopoulos Holdings (με έδρα το Λουξεμβούργο) και στη Marinopoulos Coffee Participations με έδρα την Κύπρο (στα τέλη του 2012, η Starbucks πώλησε το ποσοστό της στη Marinopouls Holdins του Λουξεμβούργου). Και συνεπώς, δε μπορεί να εφαρμόζει εδώ τις πρακτικές που εφάρμοζε στη Μεγ. Βρετανία και ενδεχόμενα και σε άλλες χώρες.

Αυτό όμως θα πρέπει να το απαντήσει το Υπουργείο Οικονομικών… Το οποίο και ερωτούμε εάν μπήκε ποτέ στον κόπο να προβληματισθεί πώς μία εταιρία (παγκοσμίου μεγέθους) έρχεται στην Ελλάδα να πουλήσει καφέ και τελικά στα δέκα χρόνια που λειτουργεί δε μπόρεσε να βγάλει ούτε ένα ευρώ κέρδος; Προβληματίστηκε άραγε ποτέ; Ή, έστω και μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε στη Βρετανία, έκανε κάποιον έκτακτο έλεγχο; Αναρωτήθηκε ποιός ήταν ο ρόλος της εταιρίας Starbucks – Marinopoulos SEE BV με έδρα την Ολλανδία;


Τα ΜΜΕ βοούν από τις πρακτικές που χρησιμοποιούν διάφορες πολυεθνικές για να μην πληρώνουν κέρδη: τριγωνικές συναλλαγές, υπερτιμολογήσεις, αυξημένα roylties και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί ο ανθρώπινος νους. Γίνεται κάποιος έλεγχος στις εδώ θυγατρικές ή συνεργαζόμενες εταιρίες των πολυεθνικών;


Αλήθεια, όταν στο Υπουργείο Οικονομικών βλέπουν μία εταιρία να διάγει τον 5ο ή τον 6ο, ή τον …10ο χρόνο λειτουργίας της, χωρίς να έχει βγάλει ποτέ ένα ευρώ κέρδος, προβληματίζονται; Στις περιπτώσεις αυτές δεν ανήκει μόνο η ελληνική Starbucks (Μαρινόπουλος Καφέ ΑΕΕ). Θα μπορούσαμε να κατονομάσουμε δεκάδες ακόμη εταιρίες που λειτουργούν χωρίς να μπορούν να εμφανίσουν ούτε ένα ευρώ κέρδος…

Γνωρίζει το Υπουργείο Οικονομικών ότι, στη Γαλλία, όταν μία εταιρία (ιδίως νέα) εμφανίσει ζημιά για 3 συνεχή χρόνια, τότε αυτόματα ελέγχεται εξονυχιστικά;
Δεν υποστηρίζουμε ότι έγινε κάτι “στραβό” με τη λειτουργία των Starbucks στην Ελλάδα. Όμως, μπορούμε να πάρουμε τέτοιες περιπτώσεις ως παραδείγματα, για να προβληματιζόμαστε; Και κυρίως, για να προβληματίζεται το Υπουργείο Οικονομικών; Εκτός εάν τελικά, εξαντλούν την ενεργητικότητά τους στο πώς θα φορολογήσουν και πώς θα γονατίσουν ακόμη περισσότερο τους Έλληνες πολίτες…

(*) Η Μαρινόπουλος Καφέ ΑΕΕ, η εταιρία που λειτουργεί στην Ελλάδα τα Καταστήματα Starbucks ιδρύθηκε στις 2/4/2002. Όμως, λειτούργησε τα καταστήματά της, από το 2003.

(**) Εντός της εβδομάδας, ο Σύλλογος θα υποβάλλει σχετικό ερώτημα προς τον Υπουργό των Οικονομικών, μέσω αναφοράς του προς τον Πρόεδρο της Βουλής.

Συγχώνευση Starbucks – Επιτροπή Ανταγωνισμού – Απόφαση  557/VII/2012

Δείτε τους ισολογισμούς της Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ, για την περίοδο 2002-2011:

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2003a

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2003b

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2004

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός –  2005a

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός –  2005b

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2006

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2007

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2008

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2009

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2010

Starbucks – Μαρινόπουλος ΚΑΦΕ ΑΕΕ – Ισολογισμός – 2011

 

Δείτε την απάντηση της εταιρίας Μαρινόπουλος Καφέ ΑΕΕ, σχετικά με το παρόν δημοσίευμα (16-4-2013)

ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΙ

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

3 thoughts on “Κόψιμο ὅμως τοῦ Forbes γιὰ τὰ Starbucks…

Leave a Reply