Ἀνορθόγραφες Spellares!

Γιατί, στὶς ἐποχὲς τῆς πολιτικῆς ὀρθότητος, τὸ πρῶτο πού… ξεγράφεται εἶναι ἡ ὀρθογραφία;

Ὁδηγῶντας, στὴν Λευκωσία, θὰ ἤθελα νὰ εἶχα ἕνα αὐτοκίνητο ποὺ νὰ εἶναι «spelling-blind», νὰ μὴ κινδυνεύω νὰ «τουμπάρω», spell-bound, μὲ τὰ ἀπίστευτα ὀρθογραφικὰ λάθη, σὲ τεράστιες, ἀκριβοπληρωμένες, στρεμματικοῦ συχνὰ εὕρους, διαφημίσεις.

Στὴν χώρα ὅπου, ἀπὸ τὰ δύο τετράδια τῆς πρώτης δημοτικοῦ μας, τὸ τετράδιο ὀρθογραφίας καὶ τὸ τετράδιο ἀντιγραφῆς, ἔχουν ὅλοι πετάξει τὸ πρῶτο κι ἔμειναν μὲ τὸ δεύτερο, ἀναμασσῶντας ὁ ἕνας τὸν ἄλλο, μόνη «γραφικὰ» δημιουργικὴ πρωτοτυπία, φαίνεται νὰ ἔχῃ μείνει ἡ εὐφάνταστος ἀνορθογραφία.

Ἡ μεγάλη ἀρχιτεκτονικὴ ἑταιρεία, στὴν στροφὴ ἀπὸ τὸ σπίτι μου, ποὺ συναντῶ κάθε πρωΐ, διαφημίζει, «Κωμικῷ τῷ τρόπῳ», τὶς «ἀναπαλεώσεις» της. Δὲν θὰ ἀναφερθῶ στὸν σημασιολογικὸ σουρρεαλισμό, βέβαια, τοῦ ὀξυμώρου «ἀναπαλαίωσις», ἀντὶ τοῦ ἀνακαίνισις. Ἡ πρόθεσις «ἀνὰ» σημαίνει «ξανά», καὶ συνεπῶς δηλοῖ «ἐκ νέου», ἄρα διαψεύδει τὸ «παλεόν». Κι ὁπωσδήποτε, μὲ αὐτὴ τὴν «ψιλὴ» ἔννοια τῆς ὀρθογραφίας. Ἄι, ἄϊ, ἄϊ..

Σὲ πάροδο τῆς Νίκης, τὸ ἑλληνόφρον ΔΗΚΟ διαφημίζει, ὑπὸ τὶς ἀνάλογες ἑλληνικὲς σημαῖες: «Ἕνωσης»…
Λίγο μπέρδεμα στὶς πτώσεις, ἴσως, ἀλλὰ βεβαία ἡ πτῶσις τῆς ἑλληνικῆς. Πτῶσις, casus, τὸ κάζο. Πτωτικὲς πρωτοτυπίες, καὶ σίγουρα πτωτικὲς ἀντιλήψεις στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα μας, ποὺ μᾶς εἶχεν δείξει καὶ ὁ «πολύς», Ἑλληνώνυμος ἰδιοκτήτης τοῦ ΔΗΚΟ Ἀγγλίας, καὶ μέγας σχολάρχης, περικαλῶ, μὲ τὸ λογότυπον τῆς ἀνεξαρτήτου τοῦ ΔΗΚΟ ἐφημερίδος του, Ἐλευθερίας: «Εἰς οἰωνὸς ἄριστος, ἀμύνεσθαι περί… πατρίς» (!!!!) Ὅταν συμβῇ στά… πάροιξ, ὧ, εὐτυχεῖς γιὰ τὴν καθοδήγησι, κι ὑμῶν καὶ τῶν παιδιῶν σας, πάροικοι τοῦ Λονδίνου!

Τὸ «ἀναπαλεώσεις» εὑρίσκει τὸν ἀνταγωνιστή του, δίπλα, στὸ ΑΝΑΚΑΙΝΗΣΕΙΣ.
«Θυμάσθαι», τὸ τράβηγμα τοῦ αὐτιοῦ, μπόμπιρες τότε, μὲ τό «-ἴζω», πάντα μὲ «ἰῶτα», ὅπως στὸ «τσαντίζω» καὶ τὸ «σικκιρτίζω»; Μᾶς κακίζετε, τώρα; Ἑξάμετρα τὰ σφάλματα σὲ περίβλεπτον διαφήμισιν, μόλις στρίψεις ἀπὸ τὴν Ἀθαλάσσης στὴν Ἐθνικὴ Ὁδὸ Λεμεσσοῦ. Ἑξάμετρος, ἀλλὰ ὄχι δακτυλική, μᾶλλον δακτυλοδεικτούμενος.

Κι ἐκείνη ἡ κατάληξις, καταληκτήριος τῆς ἑλληνικῆς ὀρθογραφίας, στὰ δεύτερα πληθυντικοῦ, τῶν μέσων ῥημάτων.
Ἔρχεται ἡ λύσις, ἂμ’ πῶς, ἀλλὰ ἐσεῖς ποῦ πᾶτε, ποῦ φεύγετε, δὲν «ἀντιλαμβάνεσθαι» τὸ λάθος σας; «Γράψεταί» το, ἑκατὸ φορές, ἄλλωστε, τόσες τὸ βλέπουμε καθ’ ἡμέραν, κι ἐμεῖς. Ὁ τυπογράφος πάντως δὲν τὸ θεωρεῖ σημαντικό, ὥστε νὰ ξανὰ τυπώσῃ τὶς κάρτες ὅπου τρίς, τρεὶς φορές. «τριχθά», νὰ τὸ πῶ καὶ ὁμηριστί, διαφημίζι τὸ σφάλμα.
Ἄ, ῤεμπέτηδες, πηγαίνατε στοῦ Καραϊσκάκη, ἀντί, μικροί, νὰ «παγαίνεται» σχολεῖο.

Ἂς ἀνάψω τὴν τηλεόρασι, γιὰ νὰ ἀκούσω στὸ κεντρικὸν δελτίον νὰ ἀνακοινώνῃ, ὁ πολὺς εἰδησεογράφος, ὅτι καταγγέλλεται ἐπιχειρηματίας γιατί «χαλιναγωγοῦσε» τὶς τιμὲς τοῦ πετρελαίου. Ἐκεῖ ποὺ πῆγαν, καλπάζουσες σὰν τὸ «ὀρεκτικὸν» ἄλογον τῆς πλατωνικῆς πολιτείας, θὰ τὸ ἐλπίζατε νὰ τὶς συγκρατήσῃ κάποιος χαλινός, ἀντί νὰ τὶς «χειραγωγοῦν» («manipulate», ἐκ τοῦ «manus», χείρ, χέρι ) οἱ ἐπιτήδειοι. Πάντως, πιὸ ἐπιτήδειοι ἀπὸ ὅσο, στὴν γλῶσσα τοὐλάχιστον, κάποιοι… τοῦ κάλπικου καλπασμοῦ, στὶς τηλεοράσεις μας. Μοῦ θυμίζει, καὶ ἡ φίλη, τὸ κύκνειο ἆσμα τῆς ἑλληνικῆς μας, στὸ αὐτοκίνητο τοῦ παληατζῆ ἀπέναντι, «ἀνακύκνωση». Ὅλα τα «παλεά», φθηνὰ ἀγοράζω…

Spelling spells disaster. Θὰ ἔλεγαν, οἱ Ἐγγλέζοι, ποὺ ἐβγαλαν καὶ εὐπώλητον βιβλίο, ἐνθυμούμεθα, γιὰ τὸ κοινωνικὸν δεινὸ τῆς ἀνορθογραφίας, μὲ τίτλο: «Accomodating Brocolli in the Cemetary: Or Why Can’t Anybody Spell», τῆς Vivian Cook. Ἐμεῖς, ἄλλην ἐλπίδα δὲν ἔχομεν, παρὰ νὰ καλέσουμε, γιὰ τὶς μαγικὲς λύσεις, ποιᾶς ἄλλης; Τῆς Magica de Spell….

Τῖτος Χριστοδούλου

φωτογραφία

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply