Σχολεῖο καὶ ἀτομικότης.

Στὴν πραγματικότητα γεννιόμαστε πολλὲς φορές.
Κυτταρικὴ γέννησις (σύλληψις), φυσικὴ γέννησις ( τοκετός), ψυχολογικὴ γέννησις ( τὸ πρῶτο χάδι), κοινωνικὴ γέννησις ἤ κοινωνικοποίησις, ποὺ γίνεται σὲ τρία στάδια.

Ἡ δευτερογενὴς κοινωνικοποίησις τοῦ ἀτόμου εἶναι τὸ σχολεῖο.
Τὸ παιδὶ φεύγει ἀπὸ τὸ προστατευμένο οἰκογενειακὸ περιβάλλον καὶ καλεῖται νὰ ἀναπτύξῃ καινούργιες συμπεριφορὲς καὶ ἱκανότητες, γιὰ νὰ μπορέσῃ νὰ συναναστραφῇ μὲ τὰ ἄλλα παιδιά.
Τὸ νέο περιβάλλον διαφέρει στὸ γεγονὸς ὅτι εἶναι πιὸ ἀπρόσωπο, πιὸ οὐδέτερο καὶ δὲν μπορεῖ νὰ ἐπικεντρώνεται στὶς ξεχωριστὲς ἀνάγκες τοῦ παιδιοῦ ἀλλὰ ἀντίθετα ἐκεῖνο θὰ πρέπῃ νὰ προσαρμοσθῇ  στὶς συλλογικὲς ἀνάγκες.
Στὸ σχολεῖο τὸ ἄτομο διευρύνει τὴν ἱκανότητά του νὰ συνεργάζεται μὲ τοὺς ἄλλους, νὰ πειθαρχῇ σὲ κανόνες, νὰ ἀνταποκρίνεται στὶς ἐπιταγὲς τοῦ δασκάλου καὶ νὰ μαθαίνῃ.

Ἡ πρώτη ἡμέρα στὸ σχολεῖο εἶναι πολὺ σημαντικὴ γιὰ τὸ παιδί.
Ὅσο περισσότερη αὐτοπεποίθησι, ἔχει τόσο εὐκολότερα προσαρμόζεται, γιατὶ ἔχει μέσα του τὴν αἴσθησι ὅτι μπορεῖ νὰ τὰ καταφέρῃ.
Ὁ Κᾶντ εἶχε πῆ ὅτι πηγαίνουμε στὸ σχολεῖο γιὰ νὰ γίνουμε πρωτίστως φρόνιμα παιδιά.

Αὐτὸ ποὺ ποτὲ δὲν λέμε ἐμεῖς οἰ  μεγάλοι στὰ παιδιά, εἶναι  ὅτι πολλὲς φορὲς τὸ σχολεῖο πέφτει σὰν ὀδοστρωτήρας ἐπάνω στὴν ἀτομικότητα, πρᾶγμα ποὺ στὴν ἀρχὴ φαντάζει καλό, γιατὶ περιορίζει τὸ ἐγώ, ἀλλὰ μαζὺ μὲ αὐτὸ τσαλακώνει καὶ τὴν μοναδικότητα.
Κάποιες φορὲς ὅταν σκέπτομαι τὰ σχολικά μου χρόνια, ἀλλὰ καὶ τὰ σχολικὰ χρόνια τοῦ υἱιοῦ μου, νοιώθω ὅτι τὸ σχολεῖο δημιουργεῖ κατὰ κάποιον τρόπο ἕνα στράτευμα, γιὰ νὰ μπορῇ νὰ τὸ χρησιμοποιήσῃ ἡ κοινωνία, πρὸ κειμένου νὰ καλύψῃ τὶς ἀνάγκες της.

Ὅπως σὲ ὅλα τὰ πράγματα ἔτσι καὶ στὴν ἐκπαίδευσι, καλὸ εἶναι νὰ ὑπάρχῃ μιὰ ἰσοῤῥοπία ἀνάμεσα στὴν συλλογικότητα καὶ στὴν ἀτομικότητα, γιὰ νὰ κρατᾶμε ἀνέπαφο ἕνα κόμματι ψυχῆς, ῥίχνοντας γροθιὲς στὸ πρόσωπο τῆς «κανονικότητας», ὅταν εἶναι σὲ κίνδυνο ἡ μαγιὰ τῆς αὐθεντικότητας τοῦ πρωταρχικοῦ μας πηλοῦ.

Γιῶτα Σούσουλα

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply