Σὲ κατάσταση «σόκ» δημόσια ἔργα καὶ αὐτοκινητόδρομοι

Σὲ κατάσταση «σόκ» δημόσια ἔργα καὶ αὐτοκινητόδρομοιΟΡΑΤΟΣ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΓΙΑ «ΛΟΥΚΕΤΑ» ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΡΓΙΕΣ

Αντιμέτωποι με λουκέτα, αναγκαστικές αργίες και χιλιάδες απολύσεις στα εν εξελίξει δημόσια έργα της χώρας μας βρίσκονται μεταξύ άλλων οι εργαζόμενοι στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους, Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός, Κεντρική Οδός, Αυτοκινητοδρομος Αιγαίου, τα οποία μπλοκάρονται επ’ αόριστον λόγω ελλείψεως ρευστότητας.

Μετά το κλείσιμο των τραπεζών και την ριζική ανατροπή της επιχειρηματικότητας, πληθαίνουν οι συνεχόμενες και επιβεβλημμένες άδειες του προσωπικού, ενώ όπως αναφέρουν κύκλοι της αγοράς «όσο δεν διαφαίνεται ελπίδα για συμφωνία με τους δανειστές, ώστε να εκταμιευθούν κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, τόσο δυσκολεύουν οι ημέρες για πλήθος εργαζομένων στα δημόσια έργα».

Μολονότι η ΕΤΕπ επρόκειτο να καλύψει και τμήμα της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου για τα έργα που εκτελούνται με συμβάσεις παραχωρήσεως, τα δεδομένα αλλάζουν ριζικά καθώς τον απόλυτο έλεγχο έχουν πλέον οι τράπεζες. Παρά τις προσπάθειες, στον «αέρα» παραμένει το τελευταίο τμήμα για την κατασκευή της εθνικής οδού Κορίνθου – Καλαμάτας και Λεύκτρου – Σπάρτης, με το υπουργείο Υποδομών να αναμένει την σταθεροποίηση της γενικότερης καταστάσεως.

Η κοινοπραξία Μορέας και το Δημόσιο εκτιμούν ότι από την στιγμή εγκρίσεως της νέας συμφωνίας από την Βουλή απαιτούνται τουλάχιστον τέσσερις μήνες για την παράδοση του τμήματος Λεύκτρου – Σπάρτης και επτά για την περιμετρική Καλαμάτας, τα μόνα κομμάτια που απομένουν στο έργο.

Παρόλο που στην ουσία εκκρεμούσαν οι τελικές λεπτομέρειες προκειμένου να δρομολογηθεί η συμφωνία παραχωρήσεως του Μορέα, οι πολιτικές συνθήκες αφήνουν μετέωρο το έργο, που στην ουσία είναι έτοιμο κατά 93%.

Πρακτικά, οι εργασίες διεκόπησαν τον Μάρτιο του 2014 και στην ουσία απομένει η ολοκλήρωση του τμήματος Πελλάνας – Σπάρτης, μήκους 14 χλμ., με το οποίο θα ολοκληρωθεί και θα δοθεί στην κυκλοφορία το Λεύκτρο – Σπάρτη (46 χλμ.). Μέχρι στιγμής έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες 186 εκατ. ευρώ στο συγκεκριμένο τμήμα και απομένουν ακόμα 15 εκατομμύρια ευρώ και η ολοκλήρωση της περιμετρικής οδού της Καλαμάτας (11 χλμ.). Μέχρι στιγμής έχουν εκτελεστεί εργασίες 60 εκατ. ευρώ και απομένουν εργασίες 45 εκατ. ευρώ.

Νέα παράταση για το Καστέλι
Το πολύπαθο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου μετά τις διαδοχικές παρατάσεις δημοπρατήσεως, μετατίθεται για ακόμα μια φορά χρονικά, με ορίζοντα την 29η Σεπτεμβρίου ως νέα ημερομηνία, αντί για τις 30 Ιουνίου. Το έργο πέφτει για πολλοστή φορά θύμα των πολιτικών εξελίξεων, λαμβάνοντας συχνά νέες ημερομηνίες. Φορέας υλοποιήσεως είναι το υπουργείο Υποδομών, και σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται η συμμετοχή από κινεζικές εταιρείες.

Προσφορές για το έργο αναμένεται να υποβάλουν οι κοινοπραξίες των εταιρειών Ελλάκτωρ-Vinci (γαλλική), J&P Αβαξ- Aeroports de Paris (γαλλική)-Bouyges (γαλλική) και ΓΕΚ Τέρνα – ACS (ισπανικών συμφερόντων). Το έργο κατασκευής για το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι έχει κόστος που προσεγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ και θα είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής όλων των εποχών για την Κρήτη. Ωστόσο η ρευστότητα του πολιτικού σκηνικού δημιουργεί αμφιβολίες για την τύχη του.

Οδικός Άξονας Κρήτης
Ασάφεια επικρατεί και ως προς την πορεία εξελίξεως των έργων στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, με τον βουλευτή της ΝΔ, Κ. Αυγενάκη (λίγες ημέρες μετά την δήλωση του ΥΠΟΙΚ Γιάνη Βαρουφάκη ότι δεν επιθυμεί να υπάρξει αυτοκινητόδρομος στον ΒΟΑΚ αλλά ούτε και στον ΝΟΑΚ) να καταθέτει σχετική ερώτηση στην Βουλή. Σε σχετική ερώτηση, αναφέρει ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, αν και ανήκει στους κύριους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας, εξακολουθεί, δυστυχώς, να παραμένει ένας «δρόμος-φάντασμα», αφού το μεγαλύτερος μέρος του είναι ακόμη υπό σχεδιασμό.

Η ολοκλήρωσή του, που όταν περατωθεί θα διασχίζει την Βόρεια Κρήτη, αποτελεί εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής με διττή σημασία: αφενός θα συνδράμει ποικιλλοτρόπως στην περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού και αφετέρου θα δημιουργήσει ένα ασφαλές οδικό δίκτυο μειώνοντας το βαρύ φόρο τιμής που πληρώνουμε από τα εκατοντάδες τροχαία ατυχήματα που γίνονται κάθε χρόνο.

Ο ΒΟΑΚ θεωρείται στο μεγαλύτερο μέρος του ώριμο έργο, ενώ είναι άμεση η αναγκαιότητα για την ολοκλήρωση των μελετών που βρίσκονται σε εξέλιξη και την ανάθεση των μελετών για τα τμήματα που έχουν απομείνει.

Μετρό Θεσσαλονίκης
Σε υποχρεωτική άδεια έως την 10η Ιουλίου τίθενται οι εργαζόμενοι στο έργο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως ενημερώθηκαν από την ανάδοχο κοινοπραξία AIASA, η απόφαση δεν σχετίζεται με τις γνωστές διαφορές με την Αττικό Μετρό Α.Ε., αλλά με το κλείσιμο των τραπεζών.

Από την προηγούμενη Παρασκευή έληξε και η παράταση της απασχολήσεως των εργαζομένων στα αρχαιολογικά (είναι 105 άτομα), εκ περιτροπής, ενώ στον κατασκευαστικό τομέα έχουν μείνει 120 άτομα, εργατοτεχνικό προσωπικό, διοικητικό και μηχανικοί.

Εν τω μεταξύ, λόγω των δραματικών οικονομικών εξελίξεων για την χώρα, αναβάλλεται επ’ αόριστον η συνάντηση μεταξύ υπουργείου, αναδόχου και Αττικό Μετρό, που είχε προαναγγελθεί γι’ αυτή την εβδομάδα.

Με την κυβέρνηση να έχει στους ώμους της το τεράστιο βάρος της διαχειρίσεως μίας εξαιρετικά δύσκολης καταστάσεως, ουδείς σπεύδει να ορίσει την συνάντηση στην οποία, όπως είχε δηλώσει ο αναπληρωτής υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, θα ξεκαθαρίσει εάν ο ανάδοχος θα έμενε να συνεχίσει το έργο ή τελικά θα εκινούντο οι διαδικασίες που θα κατέληγαν σε έκπτωσή του.

Στο ζενίθ η ανεργία
«Ξαφνικό θάνατο» του ΕΣΠΑ βλέπει ο ΣΑΤΕ

Δεν είναι συντεχνιακής αφετηρίας και στόχου τα ζητήματα που τίθενται στον κλάδο, όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), αποστέλλοντας σχετική επιστολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Μεταφορών, Τουρισμού και Ναυτιλίας Γιώργο Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, Μεταφορών Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη, με την οποία τον καλεί να διασφαλίσει «την συνέχιση των συγχρηματοδοτούμενων έργων, την απορρόφηση της ανεργίας μέσω αυτών, την αναπτυξιακή διάσταση της Ελλάδας, το καλλίτερο τουριστικό προϊόν, μέσω των καταλλήλων υποδομών, την περιβαλλοντική προστασία και εν τέλει την ίδια την κοινωνία, ώστε αυτή να απολαμβάνει με ασφαλή τρόπο αυξημένη ευημερία».

Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, «η ελληνική οικονομία βρίσκεται εν μέσω πρωτοφανών ασφυκτικών συνθηκών. Η εκτέλεση των συγχρηματοδοτούμενων έργων ΕΣΠΑ -των μόνων που υλοποιούντο μέχρι χθες στην χώρα- σταματά ολοσχερώς αυτές τις ημέρες, διότι κανείς προμηθευτής πρώτων υλών, δομικών προϊόντων, συνεργείων κ.ο.κ. δεν είναι διατεθειμένος να κομίσει στους αναδόχους των έργων τα απαραίτητα υλικά για την ομαλή και ασφαλή εκτέλεση των έργων, χωρίς την προηγούμενη καταβολή μετρητών, τα οποία λόγω της ΠΝΠ (ΦΕΚ Α’ 65/28.6.2015) είναι ανύπαρκτα. Και ενώ με ευσυνειδησία τα μέλη μας συνέχιζαν να εκτελούν -παρά την μη ομαλή ροή χρηματοδότησης- με κάθε απαιτούμενη θυσία και κόπο, με σκοπό την αποπεράτωση των έργων του ΕΣΠΑ, των οποίων η προθεσμία τελειώνει έως τις 31.12.2015 και σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει απένταξη, ήλθαν οι παραπάνω συνθήκες οι οποίες και έδωσαν το τελειωτικό χτύπημα και την πλήρη διακοπή των έργων, με την ανεργία να εκτοξεύεται στο ζενίθ».

Ο ΣΑΤΕ υπογραμμίζει πως «ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα γεννά στον κατασκευαστικό κλάδο η ξαφνική αβεβαιότητα περί της παραμονής της Ελλάδας στο ευρώ και την Ευρωζώνη, κάτι το οποίο, στην περίπτωση των δημοσίων έργων, μεταφράζεται σε «ξαφνικό θάνατο» του τρέχοντος ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά και του επόμενου νέου ΕΣΠΑ 2014-2020».

Κοσμᾶς Ζακυνθινὸς
ἡμερησία

(Visited 70 times, 1 visits today)




Leave a Reply