Μὲ τὴν εὐκαιρία τῶν ἑορτῶν τῶν Μεγάλων Παναθηναίων.

ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΙ ΑΜΦΟΡΕΙΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.

Κάθε Παναθηναϊκὸς ἀμφορεὺς ἔφερε στὴν μία του ὄψι τὴν πάνοπλο θεὰ Ἀθηνᾶ μὲ κράνος, ἀσπίδα, αἰγίδα καὶ δόρυ καὶ στὴν ἄλλη τὴν παράστασι τοῦ ἀγωνίσματος γιὰ τὸ ὁποῖο ἐδόθη ὡς βραβεῖο τὸ συγκεκριμένο ἀγγεῖο.
Πλάϊ στὴν μορφὴ τῆς θεᾶς ὑπῆρχε ἡ ἐπιγραφή:
ΤΩΝΑΘΗΝΗΘΕΝΑΘΛΩΝ
καθὼς καὶ τὸ ὄνομα τοῦ Ἐπωνύμου Ἄρχοντος.

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.
Τὰ Παναθήναια ἦταν ἡ σημαντικότερη ἑορτὴ τῶν Ἀθηνῶν,  πρὸς τιμὴν τῆς προστάτιδος τῆς πόλεως, Ἀθηνᾶς.
Ἀπὸ τό -566/565, ποὺ ἀναδιῳργανώθησαν, τὰ Μικρὰ Παναθήναια τελοῦντο κάθε χρόνο, ἐνῶ τὰ Μεγάλα Παναθήναια κάθε τέσσερα χρόνια.

Ἡ σημαντικοτέρα στιγμὴ τῆς ἑορτῆς ποὺ διαρκοῦσε μίαν ἑβδομάδα, ἦταν ἡ τέλεσις τῆς θυσίας καὶ οἱ προσφορὲς στὸ ἄγαλμα τῆς θεᾶς τὴν 28η Ἑκατομβαιώνος, δηλαδὴ στὸ τέλος Ἰουλίου.
Ἡ πομπὴ ξεκινοῦσε ἀπὸ τὸ Δίπυλο καὶ κατέληγε στὴν Ἀκρόπολη, ἀκολουθῶντας την ὁδὸ τῶν Παναθηναίων.
Ἐπάνω σὲ τροχοφόρο πλοῖο, μετέφεραν τὸν πέπλο τῆς Ἀθηνᾶς ποὺ ἔφερε παραστάσεις τῆς Γιγαντομαχίας, κεντημένες ἀπὸ τίς «Ἐργαστίνες», τίς παρθένες κόρες ἐξεχουσῶν οἰκογενειῶν τῶν Ἀθηνῶν.

 ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ ΑΜΦΟΡΕΑΣ.

ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.

«ΤΩΝ ΑΘΗΝΗΘΕΝ ΑΘΛΩΝ».
Ἡ πάλη εὑρίσκεται σὲ κρίσιμο σημεῖο. Ἀριστερὰ στέκει ὁ κριτὴς -βραβεύς, ἐνῶ δεξιὰ ὁ ἔφεδρος ἀθλητὴς ποὺ θὰ συνεχίσῃ τὸν ἀγῶνα μὲ τὸν νικητή. Ἡ Νίκη πετᾶ ἐπάνω ἀπὸ τὸ σύμπλεγμα γιὰ νὰ δέσῃ τίς ταινίες στὸν νικητή.
Παναθηναϊκὸς ἀμφορεὺς μὲ σκηνὴ ἀγωνίσματος παγκρατίου.
Δεξιά, γυναικεία μορφὴ στηριγμένη σὲ κιονίσκο παρακολουθεῖ τὸν ἀγῶνα.
Ἀποδίδεται στὸν Ζωγράφο του Μαρσύα.

Νεφέλη Ὠκεανὶς

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply