Πολλά ὅπλα στήν γειτονιά μας;

Πολλά ὅπλα στήν γειτονιά μας;

Θρίλερ με όπλα και εκρηκτικά στο Αιγαίο

Τα ξημερώματα της Κυριακής 28ης Φεβρουαρίου, άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού έκαναν ρεσάλτο στο υπό σημαία Τόγκο φορτηγό πλοίο «Trader», το οποίο έπλεε ανοικτά της Κισσάμου, στην Δυτική Κρήτη. Με την απειλή όπλων ακινητοποίησαν το ενδεκαμελές πλήρωμα και οδήγησαν το –φορτωμένο με εκρηκτικά και όπλα– πλοίο στο λιμάνι της Σούδας. Από την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, καθώς και Αμερικανοί αξιωματούχοι, προέκυψε ότι το ηλικίας 26 ετών φορτηγό πλοίο ανήκει σε πανίσχυρο δίκτυο λαθρεμπόρων, με πλοκάμια σε Λίβανο, Συρία και Ελλάδα. «Ελέγχει» πλοία-φαντάσματα με σημαίες «ευκαιρίας» και διακινεί όπλα, ναρκωτικά, ενίοτε και παράτυπους μετανάστες στην Μεσόγειο και όχι μόνο.

Το ίδιο πολυεθνικό δίκτυο βρίσκεται πίσω και από το φορτηγό πλοίο HADDAD 1, το οποίο εντοπίστηκε τον Σεπτέμβριο ανοικτά της Κρήτης να μεταφέρει 5.000 καραμπίνες, με προορισμό την Μισράτα της Λιβύης.Το «Trader» απέπλευσε στις 4 Φεβρουαρίου από το λιμάνι της Σμύρνης, μεταφέροντας έξι εμπορευματοκιβώτια με όπλα και εκρηκτικά. Σύμφωνα με τα επίσημα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου, το κοντέινερ με τις κοντόκαννες επαναληπτικές καραμπίνες θα παρεδίδετο στον Λίβανο και τα υπόλοιπα πέντε (με την νιτρική αμμωνία) σε χώρες της Δυτικής Αφρικής, την Γκάνα και το Καμερούν.

Αλλαγή πλεύσεως

Μετά τον απόπλου του, το «Trader» κινήθηκε νότια και στις 9 Φεβρουαρίου κατέπλευσε στην Μερσίνη, στην Νοτιοανατολική Τουρκία. Στην συνέχεια, αντί να βάλει ρότα προς Λίβανο ο 28 ετών Σύριος καπετάνιος του πλοίου κινήθηκε νότια της Κύπρου και εντοπίσθηκε από πλοία του νατοϊκού στόλου. Υποχρεώθηκε να καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Λεμεσού για έλεγχο από τις αρχές ασφαλείας της Κύπρου. Εκεί, προέκυψαν ενδείξεις ότι τα συνοδευτικά έγγραφα των δύο από τα έξι κοντέινερ ήταν πλαστά και ο πλοίαρχος του «Trader» υποχρεώθηκε να τα επιστρέψει, το ένα στην Σμύρνη και το δεύτερο στο εμπορικό λιμάνι της Μάλτας. Αντ’ αυτού, μετά τον απόπλου, το πλοίο κινήθηκε στ’ άνοικτά της Κρήτης όπου και ακινητοποιήθηκε εκ νέου από άνδρες των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού. Οδηγήθηκε στο λιμάνι της Σούδας και με απόφαση της Αρχής για το «Ξέπλυμα», τα δύο επίμαχα κοντέινερ δεσμεύθηκαν. «Κατόπιν σχετικής διαταγής της Αρχής Καταπολεμήσεως και Νομιμοποιήσεως Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου δέσμευση των εμπορευματοκιβωτίων και του περιεχομένου αυτών.

Στα εν λόγω εμπορευματοκιβώτια βρέθηκαν, στο μεν πρώτο 6.400 κοντόκαννες καραμπίνες, ενώ στο δεύτερο μεγάλη ποσότητα εκρηκτικών υλών και συναφών υλικών», ανέφερε σχετική ανακοίνωση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.

«Αμαρτωλό» παρελθόν

Σύμφωνα με πηγή κοντά στην έρευνα, το ένα (αυτό με τα εκρηκτικά) θα κατέληγε στην Λαϊκή Δημοκρατία του Κογκό, που υπόκειται σε εμπάργκο όπλων από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ενώ το φορτίο με τις κοντόκαννες επαναληπτικές καραμπίνες υπάρχουν ενδείξεις ότι θα κατέληγε στο Μαρόκο και θα ανταλλάσσετο με μεγάλη ποσότητα κατεργασμένης κάνναβης. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Trader» εξάλλου έχει και στο παρελθόν εμπλακεί σε μεγάλη υπόθεση διακινήσεως χασίς από το Μαρόκο στην Ευρώπη. Στις ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων, ως διαχειρίστρια εταιρεία του φορτηγού πλοίου αναφέρεται η Faros Shipping CO, με έδρα την Βηρυτό του Λιβάνου (στο πλοίο επέβαινε Λιβανέζος «συνοδός» του φορτίου). Η ίδια εταιρεία είχε υπό την ιδιοκτησία της και το φορτηγό πλοίο Aberdeen που τον Ιούνιο του 2014 εντοπίσθηκε να μεταφέρει χασίς από το Μαρόκο στην Ιταλία.

Ο εντοπισμός του παράνομου φορτίου είχε γίνει στο πλαίσιο επιχειρήσεως της Guardia di Finanza, με κωδική ονομασία «Mar de Fondo» που οδήγησε στην κατάσχεση πάνω από 100 τόνων κατεργασμένης κάνναβης. Η Faros Shipping CO συγκαταλέγεται και στον κατάλογο των ναυτιλιακών εταιρειών που –σύμφωνα με έρευνα των ΗΠΑ– συγκροτούν το λεγόμενο «δίκτυο της Οδησσού». Πρόκειται για δίκτυο εταιρειών που, τουλάχιστον έως το 2013, συμμετείχαν στην μεταφορά όπλων από κρατικές ή κρατικά ελεγχόμενες αμυντικές βιομηχανίες της Ουκρανίας σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, που υπόκεινται σε εμπάργκο όπλων, όπως η Συρία, η Λιβύη και χώρες της Δυτικής Αφρικής.

Κεντρικό ρόλο στο επονομαζόμενο «δίκτυο της Οδησσού» εμφανίζεται να έχει μια ακόμα εταιρεία-«σφραγίδα», με έδρα την οδό Φιλελλήνων στον Πειραιά. Πρόκειται για την IMS Hellenic, η οποία τα τελευταία χρόνια είχε υπό την διαχείρισή της πλοία που έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις διακινήσεως μεταναστών και όπλων. Ένα από αυτά ήταν και το HADDAD 1 που εντοπίσθηκε τον Σεπτέμβριο ανοικτά της Κρήτης, φορτωμένο με 5.000 καραμπίνες και λαθραία τσιγάρα.

«Ανύπαρκτη» η πορεία των επίμαχων κιβωτίων

Έρευνα της «Κ» αποκαλύπτει σύνδεση της IMS Hellenic και του πλοίου HADDAD με την ναυτιλιακή εταιρεία Faros Shipping του Λιβάνου (δεν απήντησε στις ερωτήσεις της «Κ») και το πλοίο «Trader». Συνδετικός κρίκος των δύο υποθέσεων είναι το φορτηγό πλοίο «Ghania», το οποίο τον Απρίλιο του 2014 απεσύρθη και μετετράπη σε σκραπ. Συγκεκριμένα, ανάμειξη στο ιδιοκτησιακό καθεστώς αλλά και την διαχείριση του πλοίου, έχουν τόσο η Faros Shipping όσο και η IMS Hellenic μέσα από ένα θολό ιδιοκτησιακό «σχήμα», το οποίο έχει στόχο την προστασία των πραγματικών ιδιοκτητών – λαθρεμπόρων.

Όμως, ένα ακόμα στοιχείο φέρεται να συνδέει τις δύο υποθέσεις: τα συνοδευτικά έγγραφα, τα οποία κατασχέθηκαν σε HADDAD και Trader, αποκαλύπτουν ότι την φόρτωση των κοντέινερ με τον παράνομο οπλισμό έκανε η ίδια εταιρεία logistics, με έδρα την Τουρκία. Μάλιστα, όταν -στο πλαίσιο της έρευνας- έγινε προσπάθεια να συλλεγούν περισσότερες πληροφορίες για τα όπλα και τα εκρηκτικά που βρέθηκαν στο φορτηγό πλοίο TRADER διεπιστώθη ότι στο σύστημα διαχειρίσεως της εταιρείας δεν είχαν -περιέργως- καταχωρηθεί πληροφορίες και στοιχεία για την πορεία των δύο επιμάχων εμπορευματοκιβωτίων. Σημειώνεται ότι επικεφαλής της έρευνας για το πλοίο Haddad είναι ο ανακριτής Πειραιά, κ. Γιώργος Ξυνόπουλος.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Γιατί άραγε πρέπει να δημοσιευθεί το όνομα του ανακριτή οπωσδήποτε;

«Πλωτά» φαντάσματα υπό διεθνή «εποπτεία»

How a Syrian network smuggles weapons, drugs, and refugees across the Mediterranean

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply