Θράκης Ἄβδηρα

Ἄβδηρα στὴν Θρᾴκη!

Ἡ πόλις, ποὺ στὰ νομίσματά της τὴν ἐχαρακτήριζε ὁ Γρύπας. Ἐλέγχοντας, σχεδὸν ἐξ ὁλοκλήρου, τὰ χρυσοφόρα ὅρη τῆς «Λεκάνης», ἀνεδείχθη στὴν πλουσιοτέρα πόλι τοῦ βοῤῥᾶ. Αὐτὸ συνέβη ἔως καὶ τὰ μισὰ τοῦ 4ου π.Χ. αἰῶνος. Ἀναριθμήτους τύπους ἐξέδωσαν τὰ Ἄβδηρα, μέσα σὲ δύο αἰῶνες ἀκμῆς. Ἐξέχουσα θέσι, κατεῖχαν τὰ ἱερὰ νομίσματα τῆς πόλεως. Τὰ Καβείρια μυστήρια τῶν μεγάλων θεῶν τῆς Σαμοθρᾴκης, ἀποτυπώνονται σὲ δεκάδες νομισματικοὺς τύπους.


Τὸ δηλωτικὸ τῶν μεγάλων θεῶν (Θ) μᾶς προσανατολίζει στὰ Καβείρια (1) καὶ σὲ Ἀπολλώνιο χῶρο (2), ὅπου ἐγίνετο καὶ χρησμοδοσία (3). Ὁ Διόνυσος βέβαια (4) εἶχε τὴν τιμητική του στὴν τοπικὴ λατρεία καὶ οἱ κάτοικοι δὲν παρέλειψαν, σὲ μοναδικὲς παραστάσεις, νὰ ἀπεικονίσουν σατύρους (5), μαινάδες (6) ὅπως καὶ τὸν θεὸ Πάνα (7). Ἡ Ἄρτεμις δὲν θὰ μποροῦσε νὰ λείψῃ ἀπὸ ἐκεῖ (8), ἀλλὰ καὶ ἡ στήλη τοῦ Ἑρμοῦ (9), ποὺ ὅπου ὑπῆρχε, χαρεκτήριζε Καβείρια ἱερά.

Ὁ Γρύπας, ὅπως ἐγράφη σὲ ἰδιαίτερον ἄρθρον στὸν ΝΑΥΣΙΝΟΟ, ἦταν ὁ ἐπίσημος προστάτης τῶν μεγάλων θεῶν, ἀλλὰ καὶ βασιλέων. Τὰ νομίσματα τῶν Ἀβδήρων, ὅπως εὔκολα διαπιστώνει κάποιος, ἀνήκουν στὰ ἀριστουργήματα τῆς κλασσικῆς ἀρχαιότητος.

Τσίντσιφος Ἀστέριος

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply