Πυῤῥίχιος, ὁ χορὸς τῶν «Θεῶν»…

«Ἐκμανθάνουσι πάντες ἐν Σπάρτῃ, ἀπὸ πέντε ἐτῶν πυρριχίζειν» Ἀθήναιος, Επιτομή 2.2.134.Απ’ ὀλες τις εικόνες…τα ακούσματα…τα βιώματα της ζωής μου,τίποτα δεν έχει αγγίξει πιο βαθειά στην ψυχή μου, απ’ ότι η θέα και το άκουσμα του Πυρρίχιου χορού..

Από την πρώτη νότα της λύρας..χιλιάδες σκέψεις κατακλύζουν το μυαλό μου.. εικόνες μπρος μου ξεπετάγονται,από μέρη που δεν έχω πάει ποτέ ,από σκηνές που δεν έχω ζήσει κί όμως κατά έναν ανεξήγητο λόγο είναι μέσα μου και το ξέρω..το βλέπω, το νοιώθω…

Πόντος..χαμένη μα όχι λησμονημένη πατρίδα…

Σεμέλη 

« Ο ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΘΕΙΟ ΔΩΡΟ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ» 
ΠΛΑΤΩΝ

Πυρρίχιος: Ο αρχαιότερος ελληνικός πολεμικός χορός

Για την δημιουργία του υπάρχουν τρεις μυθικές εκδοχές:

1.Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Κρόνου, πριν τις Τιτανομαχίες και ενώ ο Ζευς ήταν ακόμα βρέφος, οι Κουρήτες χόρευαν τον πυρρίχιο γύρω του κάνοντας δυνατό θόρυβο με τα όπλα και τις ασπίδες τους για να… μην ακούσει ο παιδοκτόνος Κρόνος το κλάμα του.

2.Στην πολιορκία της Τροίας, ο Αχιλλέας, πριν κάψει το νεκρό του Πατρόκλου, χόρεψε τον Πυρρίχιο πάνω στην πλατφόρμα των καυσόξυλων πριν παραδώσει τον Πάτροκλο στη νεκρική πυρά (πυρά – Πυρρίχιος).

3.Ο Πύρρος (γιος του Αχιλλέα) κάτω από τα τείχη της Τροίας, χόρεψε σε αυτό τον ρυθμό, από τη χαρά του για το θάνατο του Ευρύπυλου (Πύρρος – Πυρρίχιος).

Όποια και αν ήταν η μυθική «καταγωγή» του Πυρρίχιου, το σίγουρο είναι ότι τον χόρευαν από τον Εύξεινο Πόντο μέχρι την Κρήτη, ενώ οι Σπαρτιάτες τον θεωρούσαν ένα είδος πολεμικής προπόνησης και τον μάθαιναν από μικρά
παιδιά.

Για τον Πυρρίχιο βρίσκουμε αναφορές στον Όμηρο και τον Ξενοφώντα. Ο δεύτερος δε, κάνει λόγο και για μια άλλη, πιο «ελαφριά» ή «εκφυλισμένη» εκδοχή του Πυρρίχιου, την «πύρριχη». Αυτή η νεότερη εκδοχή του χορού υποβιβάζεται σε χορό συμποσίων, δε χορεύεται από ομάδες πολεμιστών χωρισμένους σε αμυνόμενους και επιτιθέμενους αλλά από μία ομάδα χορευτών (ανδρών και γυναικών) σε κύκλο.

Στις μέρες μας, τον Πυρρίχιο έχουν διασώσει οι Πόντιοι, σε μία μορφή που πλησιάζει την πύρριχη, χωρίς οπλισμό, με άνδρες και γυναίκες, αλλά αντί οι χορευτές να σχηματίζουν κύκλο, σχηματίζουν ευθεία γραμμή.

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply