Τό μῆλο κάτω ἀπό τήν μηλιά ἤ ἀπό ῥόδο βγαίνει ἀγκάθι;

 

Τό μῆλο κάτω ἀπό τήν μηλιά θά πέσῃ;
Ἀπό ῥόδο βγαίνει ἀγκάθι κι ἀπό ἀγκάθι βγαίνει ῥόδο; 

Δύο παροιμίες, στὶς ὁποῖες θέτω πάντα ἐρωτηματικό, διότι οὐδέποτε ἐπιβεβαιώνονται καὶ οἱ δύο ταὐτοχρονως. Ἤ ἡ μία ἤ ἡ ἄλλη. Συνεπῶς κανὼν δὲν ὑπάρχει. 
Συνήθως, σὲ κάθε οἰκογένεια ἐὰν διακριθῇ κάποιος γιὰ κάτι, αὐτὸς θὰ εἶναι καὶ ὁ μοναδικός. 
Παράδειγμα τρανὸ οἱ ἥρωες τοῦ 1821. Τὰ παιδιά τους πράγματι ἀνεδείχθησαν σὲ παλληκάρια. Ἀλλά ἀπέκτησε τό ὄνομά τους τήν δόξα πού ἀπέκτησε ἀπό τόν γονέα τους; Ποῦ εἶναι οἱ ἀπόγονοι τοῦ Κολοκοτρώνου; Ἤ τοῦ Καραϊσκάκη; Ἤ τοῦ Ἀνδρούτσου; Δίχως νὰ ὑπονοῶ δειλία, σαφῶς καὶ ἀναγνωρίζω τὸν πρῶτο ὡς αὐτὸν ποὺ οὐσιαστικῶς ἀπέδειξε πὼς ἡ συνέχεια, ἡ ἐξακολούθησις τῆς πρωτιᾶς, εἶναι κομματάκι δύσκολη ὑπόθεσις. 
Ποῦ εἶναι ἀλήθεια οἱ υἱοί Σωκράτους; Καί ποιός γνωρίζει κάτι γιά αὐτούς; 

Ἐλάχιστες περιπτώσεις ἐξακολουθήσεως τοῦ ἔργου ἤ τοῦ ἤθους ἤ τοῦ δρόμου ποὺ ἐχάραξε ὁ γονεὺς ἀπὸ τοὺς κληρονόμους. 
Ἀλλὰ καὶ πάλι…
Τὸ μῆλο κάτω ἀπὸ τὴν μηλιὰ θὰ πέσῃ… Κάπου λοιπὸν πρέπει νὰ ἀναζητήσουμε κι αὐτὰ τὰ …μῆλα!

Φιλονόη. 

ΑΙΣΧΥΛΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ – ΗΡΩΕΣ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Μια και χθες αναφερθήκαμε στην πρώτη φάση των μηδικών πολέμων, ας δούμε από λίγο πιο κοντά μια οικογένεια που συνδέεται στενά με αυτούς αλλά και με τα δημιουργικά χρόνια που ακολούθησαν. Ο Αισχύλος, γνωστότερος ως ο πρώτος μεγάλος τραγωδός, ήταν και πολεμιστής, όπως άλλωστε όλοι οι πολίτες των Αθηνών. Στο Μαραθώνα αγωνίστηκε ηρωικά και μάλιστα βγήκε τραυματίας.

Και δεν ήταν ο μόνος της οικογένειας που αγωνίστηκε ηρωικά εκεί. Ο αδερφός του Κυνέγειρος, είναι εκείνος που έχασε τη ζωή του προσπαθώντας με τα χέρια να σταματήσει την υποχώρηση περσικού πλοίου. Το περιστατικό εξελίχθηκε σε μύθο που αναφέρει πως αφού έχασε ένα-ένα τα χέρια του, τελικά αποκεφαλίστηκε στην ύστατη προσπάθεια να σταματήσει το πλοίο με τα δόντια! Όπως και να ‘χει οι μύθοι δημιουργούνται στη θέα ηρωικών πράξεων, επομένως ο ηρωισμός του, είναι αδιαμφισβήτητος ακόμη κι αν έχασε πριν ξεψυχήσει μόνο ένα χέρι. Στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, διακρίθηκε ο Αμεινίας, ο άλλος αδερφός του Ασχύλου που λέγεται πως ήταν στο πρώτο πλοίο που εμβόλισε περσικό με τις συνέπειες που περιγράψαμε χθες. Διακρίνεται στη μάχη που ακολούθησε πριν βυθιστούν τα πλοία. Στη συνέχεια επιβιβάζεται σε άλλο πλοίο, το οποίο κάτω από τις δικές του εντολές, επιτίθεται στη ναυαρχίδα του Φοινικικού στόλου τη στιγμή που ήταν έτοιμη να εμβολίσει το πλοίο όπου επέβαινε ο Θεμιστοκλής. Με τη σύγκρουση, πέφτει στη θάλασσα ο Αριαβίγνης ο ναύαρχος των Μήδων και πνίγεται!

Τρεις γιοί του Ευφορίωνα, τρεις ήρωες. Ο Αισχύλος, διακρίθηκε ως τραγωδός. Στο μνήμα του όμως, το επίγραμμα που επέλεξε ο ίδιος, αναφέρει:

Αἰσχύλον Εὐφορίωνος Ἀθηναῖον τόδε κεῦθει
μνῆμα καταφθίμενον πυροφόροιο Γέλας·
ἀλκὴν δ’ εὐδόκιμον Mαραθώνιον ἄλσος ἄν εἴποι
καὶ βαθυχαιτήεις Μῆδος ἐπιστάμενος“.

(Τον γιο τού Ευφορίωνα τον Αθηναίο Αισχύλο
κρύβει νεκρό το μνήμα αυτό της Γέλας με τα στάρια·
την άξια νιότη του θα ειπεί του Μαραθώνα το άλσος
κι ο Μήδος ο ακούρευτος που καλά την ξέρει.)

Στο μυαλό του μεγάλου αυτού άνδρα, ήταν σημαντικότερος ο αγώνας υπέρ της πατρίδος από τις δόξες που αποκόμισε στους διαγωνισμούς τραγωδίας.

Όμως και οι γιοί του Αισχύλου, Ευαίων και Ευφορίων έγραψαν τραγωδίες και μάλιστα ο δεύτερος φέρεται να νίκησε σε αγώνες τους αντιπάλους του πατέρα του Ευρυπίδη και Σοφοκλή. Τραγωδός και ο Φιλοκλής, ο γιος της αδερφής του Αισχύλου…

Περίεργη εξαίρεση λοιπόν η οικογένεια του Αισχύλου, που αποδεικνύει ίσως τον κανόνα που θέλει να μην αναδεικνύεται παρά μόνο μία μεγάλη προσωπικότητα από την ίδια οικογένεια. Αν και ίσως πρέπει να σημειώσουμε εδώ πως τα χρόνια εκείνα έδρασαν με ιδιαίτερη επιτυχία και ο Μιλτιάδης με το γιο του Κίμωνα, ή ο Φίλιππος και ο Αλέξανδρος λίγα χρόνια αργότερα…

ἀναπτήρας ἀπὸ ξύστρα

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply