Ἡ μοντέρνα κακοτεχνία ἀπλῶς προχώρησε ἔτσι, ὅλως τυχαίως…

Ὑπάρχουν μερικοὶ ἀφελεῖς ἄνθρωποι ποὺ πιστεύουν ὅτι ἡ μοντέρνα κακοτεχνία ἀπλῶς προχώρησε ἔτσι ὅλως τυχαίως, μὲ τὸ σπαθὶ της ἕνα πρᾶγμα, κι ἀπλῶς ἔτυχε προτιμήσεως. Ἄλλοι ἀφελεῖς θὰ προσθέσουν μερικὲς βαρύγδουπες ἀναλύσεις γιὰ τὸ πόσο χαμηλὸ εἶναι πιὰ τὸ αἰσθητικὸ κριτήριο τοῦ κόσμου κτλ κτλ. Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι ἡ μοντέρνα κακοτεχνία ἐπιβάλλεται διὰ τῆς βίας, μὲ πολλοὺς τρόπους ἐδῶ καὶ ἀρκετὸ καιρό.

Εἶναι ὀργανωμένη ἡ ἐπίθεση αὐτή. Ὑπάρχει ἀσφυκτικὴ γραμμὴ σὲ σχολὲς καὶ πανεπιστήμια “καλῶν τεχνῶν”, ἐπιβάλλονται μὲ ἐκβιασμὸ συγκεκριμένες κακοτεχνίες, ἀπειλοῦνται καλλιτέχνες, μπαίνουν σὲ λίστες καὶ ἀποκλείονται ἀπὸ τὶς “μεγάλες γκαλλερί” ποὺ ἀνήκουν στὰ ἴδια πρόσωπα καὶ ἔχουν σχηματίσει καρτέλ. Ξέρουν πάρα πολὺ καλὰ ὅτι αὐτὰ τὰ σκουπίδια δὲν θὰ ἄντεχαν οὔτε δευτερόλεπτο δίπλα στὰ κανονικὰ καλλιτεχνικὰ ἔργα, ἔτσι ἔχουν στήσει ἕνα πολὺ βρώμικο μονοπωλιακὸ κύκλωμα, ὑποστηριζόμενο ἀπὸ τοὺς ἀγορασμένους λακέδες-πολιτικάντηδες, παρὰ τὶς γενικευμένες ἀντιδράσεις. Καὶ αὐτὸ μὲ τὴν σύσσωμη ὑποστήριξη τῶν διδάσκοντων σὲ πανεπιστήμια καλῶν τεχνῶν καὶ σὲ διάφορους παράγοντες τοῦ χώρου, γιὰ τὸν μόνον λόγο ὅτι αὐτὸ τὸ εἶδος κακοτεχνίας εὐνοεῖ κυρίως τοὺς ἀτάλαντους. Ἐὰν μπορῇς νὰ ζωγραφίσῃς, νὰ σκαλίσῃς, νὰ δημιουργήσῃς ἐξαιρετικὰ ἔργα γιὰ ποῖο λόγο νὰ ἀρκεσθῇς στὶς ἀφηρημένες μουτζοῦρες καὶ τὰ κακόγουστα ἔργα ποὺ σοκάρουν γιὰ νὰ τραβήξουν λίγο τὴν προσοχή; Ἀντιθέτως ἐὰν εἶσαι ἀτάλαντος, μπορεῖς νὰ εἶσαι βεβαιος ὅτι ἡ ἀδυναμία σου δὲν θὰ φαίνεται μὲ τέτοια “ἔργα”… Καὶ θὰ βρεθεῖς νὰ κατέχῃς θέσεις σημαντικὲς σὲ συμβούλια καὶ μουσεῖα καὶ πανεπιστήμια καὶ ἐκθετήρια, ἐκεῖ ὅπου ὑπὸ φυσιολογικὲς συνθῆκες ἡ μόνη σου δυνατότητα προσλήψεως σὲ τέτοια μέρη θὰ ἦταν γιὰ νὰ σφουγγαρίζεις πατώματα….

Γι’ αὐτὸ βλέπετε τὶς κακοτεχνίες καὶ τὶς μουντζοῦρες νὰ προβάλλονται ἐπίμονα καὶ νὰ λερώνουν διάφορα ἐκθετήρια, ἀκόμη καὶ τὰ κάποτε σοβαρὰ μουσεῖα. Ἐνῶ ΔΕΝ βλέπετε κανονικὰ ἔργα, φυσιολογικά, ἀπὸ ταλαντοῦχους καλλιτέχνες. Τὰ δεύτερα θάβονται ἐσκεμμένα. Παράδειγμα, μουσεῖο Δελφῶν προσφάτως. Καὶ μουντζοῦρες, πολλὲς μουντζοῦρες καὶ κακόγουστα ἀσυνάρτητα κατασκευάσματα, παρὰ τὴν γενικευμένη ἀντίδραση καὶ τὸ ὅτι τὰ τηλέφωνα τοῦ μουσεῖου καὶ τοῦ ὑπουργεῖου Πολιτισμοῦ δὲν σταμάτησαν νὰ δέχονται ἔντονα παράπονα:

Οι Διερχόμενοι των Δελφών από τον Γιώργο Ξένο

Οι διερχόμενοι του χθες και του σήμερα συναντώνται μέσα από τη δημιουργία, με φόντο το μαγευτικό χώρο των Δελφών και την υπογραφή του Γιώργου Ξένου.

Ο Γιώργος Ξένος, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους των θέσεων που εκφράζει η σύγχρονη ελληνική τέχνη από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1980, παρουσιάζει την έκθεση «Διερχόμενοι» στο αρχαιολογικό Μουσείο και στον αρχαιολογικό χώρο Δελφών και εστιάζει στη διαχείριση και μετάδοση της πληροφορίας, που εντάσσεται σε έναν ελλειπτικό τρόπο επικοινωνίας.

Σε ένα άλλο είδος «χρησμού».

Η ενότητα των έργων που εκτίθεται, έχει επίκεντρο τον άνθρωπο, καθώς ο καλλιτέχνης ερευνά εδώ και πολλά χρόνια το ίχνος, την εικόνα, τον άνθρωπο, τον χρησμό και τη γραφή, έννοιες καθοριστικής αξίας για το παρόν και το μέλλον του.

Στον ιερό χώρο των Δελφών, όπου διερχόμενοι συνέρρεαν από παντού για να αποσπάσουν πληροφορίες- χρησμούς, τα έργα του Ξένου, φιλοτεχνημένα με σύγχρονη εικαστική οπτική, αποκτούν συμβολική διάσταση και δημιουργούν νέα ίχνη ανθρώπινης παρουσίας και πολιτισμού.

Οι Διερχόμενοι σηματοδοτούν έναν αναστοχασμό – φόρο τιμής στο Δελφικό πνεύμα και φως – συνεχίζοντας το διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

Κεντρικός άξονας της έκθεσης είναι η εγκατάσταση των Διερχομένων, ένα πλήθος ανθρωπίνων περιγραμμάτων από σίδηρο, οι επτά Πύλες, εγκατάσταση από σίδηρο, η Κιβωτός της Πληροφορίας, εγκατάσταση από plexi glass, ο Απόλλων, ακρυλικό σε χαρτί, η Πύλη της Γραφής, μελάνι σε χαρτί κ.ά.

Την έκθεση έχει επιμεληθεί ο Κωνσταντίνος Παπαχρίστος.

Η έκθεση του Γιώργου Ξένου «Διερχόμενοι», στο αρχαιολογικό Μουσείο και στον αρχαιολογικό χώρο Δελφών θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου (καθημερινά  8:00-15:00). 

Φρούριον

Leave a Reply