Γιὰ μιὰ ξανθιὰ πλεξούδα…

Ἕνα ἐξαιρετικῶς σπάνιο εὕρημα!!!
Τὸ 1962, στὸ ἀνατολικὸ νεκροταφεῖο τῆς Θεσσαλονίκης, εὑρέθη ἕνα μολύβδινο φέρετρον, μέσα σὲ μαρμάρινη σαρκοφάγο.
Περιεῖχε τὸν σκελετὸ μία γυναίκας, σὲ ἀρκετὰ καλὴ κατάστασι.

Τὸ καλὰ κλεισμένο φέρετρο, ἴσως μαζὺ μὲ κάποιαν ἄλλη φροντίδα (ὅπως σαβάνωμα καὶ χρῆσι γύψου, ποὺ ἀπομονώνει τὴν ὑγρασία), βοήθησαν ὥστὲ νὰ διατηρηθοῦν ἴχνη τῶν φρυδιῶν, καθὼς καὶ τὰ μαλλιὰ τῆς νεκρᾶς, πλεγμένα σὲ κοτσίδα.
Ὁ σκελετὸς ἐκτίθεται σὲ σύγχρονο ἀνακατασκευὴ τῆς μολυβδίνου λάρνακος.   

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

Οἱ ξανθοὶ καὶ οἱ ξανθὲς τῆς ἀρχαιότητος:


ΟΜΗΡΟΣ
1) «Χρυσέη Ἀφροδίτη»…,
2) « ὅ τε τὲ ξανθὸν ‘Ραδάμανθυν ἠ̃γον ἐποψόμενον Τιτυόν»
3) «Ἀχιλλεῦς, ξανθῆς δὲ κόμης ἕλε Πηλεΐωνα οἴῳ φαινομένη»… (Ιλ)

ΗΣΙΟΔΟΣ
1) «Χρυσοκόμης δὲ Διόνυσος ξανθὴν Ἀριάδνην, κούρην Μίνωος, θαλερὴν ποιήσατ’ ἄκοιτιν». (Θεογ. 941)
2 ) «Μνημοσύνης δ’ ἐξαῦτις ἐράσσατο καλλικόμοιο, ἐξ ἧς οἱ Μοῦσαι χρυσάμπυκες ἐξεγένοντο».

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
«Ἀρτέμιδα, χρυσεοβόστρυχον, ὦ Διός ἔρνος» (βλαστάρι) (Φοίνισσες, , 198.)
(ξανθὴ ἡ Ἄρτεμις, κατὰ τὸν Εὐριπίδη)

ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΝΑΥΚΡΑΤΙΤΗΣ
«Σφαίρῃ δεῦτέ με πορφυρεῇ βάλλων χρυσοκόμης Ἔρως νήνι ποικιλισαμβάλῳ συμπαίζειν προκαλεῖται».
(Δειπνοσοφιστές, βιβλίο XIII, 13, 72)

ΤΥΡΤΑΙΟΣ
«Ὧδε γὰρ ἀργυρότοξος ἄναξ ἑκάεργος Ἀπόλλων χρυσοκόμης ἔχρη πίονος ἐξ ἀδύτου»·
…………………………………………………………..
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Σὰν στάχυ ἔλυσες γύρω ἀπ´ τοὺς ὤμους σου χρυσᾶ μαλλιά…

Νεφέλη Ὠκεανίς

 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply