Ἡ συμφωνία γιὰ τὸ πρόγραμμα διασώσεως μᾶλλον …ΔΕΝ θὰ παραταθῆ!

Ἡ συμφωνία γιὰ τὸ πρόγραμμα διασώσεως μᾶλλον ...ΔΕΝ θὰ παραταθῆ!Μετά την συντριβή των χριστιανοδημοκρατών στις τοπικές εκλογές του Αμβούργου,  η κα Μέρκελ δεν έχει συμφέρον να κάνει παραχωρήσεις στην Ελλάδα,  δεχόμενη μια  νέα συμφωνία «γέφυρα» ή εγκρίνοντας μία  οποιαδήποτε παράταση με ταυτόχρονη τροποποίηση  του προγράμματος του μνημονίου, που ενδεχομένως θα μπορούσε  να οδηγήσει  σε νέες καταβολές δόσεων στην Ελλάδα ή σε καθυστερήσεις πληρωμών εκ μέρους της Ελλάδας,

Δεν πρέπει να υπάρχουν ψευδαισθήσεις στην Ελληνική πλευρά   ότι θα μπορούσαν να  πετύχουν κάποιον έντιμο  συμβιβασμό.

Αν τα πράγματα εξελιχθούν έτσι, θα αρχίσουν εκβιασμοί εναντίον της Ελλάδας,  για να μην προβεί σε στάση πληρωμών.

Η Ελλάδα θα πρέπει να διαβεβαιώσει τους δανειστές ότι οι  δόσεις προς το ΔΝΤ και την ΕΚΤ θα πληρωθούν έως τον Αύγουστο.

Και η καλλίτερη διαβεβαίωση γι’ αυτούς θα είναι η δέσμευση των αδιάθετων κεφαλαίων στο ΤΧΣ.

Το ποσό αυτό επαρκεί για την πληρωμή των δόσεων, αλλά για να δεσμευθεί συμβατικά πρέπει να εμφανίσουν προβλήματα ρευστότητας οι Ελληνικές τράπεζες.

Αλλά  και αυτό δεν αρκεί. Πρέπει τα προβλήματα να δείχνουν και κίνδυνο αφερεγγυότητας για τουλάχιστον μία τράπεζα.

Η χρηματοδότηση μέσω ELA γίνεται πάντα μόνο σε φερέγγυες τράπεζες.

 

Η ΕΚΤ θα μπορούσε να μην εγκρίνει την αύξηση του ορίου χρηματοδοτήσεως μέσω ELA, αλλά αυτό δεν θα αρκούσε για να ζορισθεί η Ελληνική κυβέρνηση.

Το σύνολο των Ελληνικών τραπεζών ανήκει  κατά μεγάλο ποσοστό στο κράτος, μέσω του  ΤΧΣ.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε να κατευθύνει τις διοικήσεις των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν την μία ή την άλλη και να καλύψουν με αυτό τον τρόπο μέρος της ελλείψεως ρευστότητας.

H μόνη τράπεζα που θα είχε πρόβλημα σε μία παρόμοια διευθέτηση θα ήταν η Eurobank,.

Είναι η μόνη συστημική τράπεζα με ποσοστό ιδιοκτησίας του ΤΧΣ σε ποσοστό 35,41%, δηλαδή μικρότερο του 51%, που θα εξασφάλιζε έλεγχο κατά πλειοψηφία. Η διοίκηση της άλλαξε μόλις πρόσφατα και μάλιστα είναι ως τώρα η μόνη που άλλαξε…

Τα ποσοστά ιδιοκτησίας του ΤΧΣ είναι 66,93% για την Τράπεζα Πειραιώς, 66,36% για την Alpha Bank και 57,24% για την Εθνική Τράπεζα.

Αν αντιμετωπίσει προβλήματα ρευστότητας η Eurobank, θα πρέπει να τα αντιμετωπίσει με την βοήθεια των ιδιωτών ξένων μετόχων της.

Αν ζητήσει την συνδρομή του ΤΧΣ ή κρατικών κεφαλαίων  θα πρέπει να αλλάξει την τρέχουσα διοίκηση της.

Η πρόβλεψη αυτή περιέχεται στις προυποθέσεις για bail-in με  χρήση κρατικής βοήθειας για δεύτερη φορά.

Η ΕΚΤ, αναγκάζοντας τις Ελληνικές τράπεζες να προσφύγουν στην χρηματοδότηση μέσω ELA, αποβλέπει  στο να εξασφαλίσει ότι τα ενέχυρα σε κρατικά ομόλογα,  που κατέχει , δεν θα μπορούσαν να περικοπούν μονομερώς από την Ελληνική κυβέρνηση.

Αν ληφθεί μία παρόμοια απόφαση  θα πληγούν  μόνον οι συστημικές τράπεζες .

‘Ενα κούρεμα των ομολόγων αυτών θα δημιουργούσε ζημία στην ΤτΕ, μόνο αν ξεπερνούσε το 35% : 

Πάντα τα δάνεια δίνονται ως ποσοστό των ενεχύρων, που προσκομίζονται κάθε φορά, συνήθως στο 65%.

Αν το κούρεμα είχε την μορφή της κρατικής συνολικής χρεωκοπίας,  η ζημιά θα περιοριζόταν αποκλειστικά στην ΤτΕ και θα μπορούσε στο σύνολο της να καλυφθεί με ποσοτική χαλάρωση προς την ΤτΕ.

Aυτό θα συνέβαινε με την προυπόθεση ότι δεν αποφασίζετο ένα Grexit και η ΤτΕ δεν θα ανεξαρτητοποιείτο από την ΕΚΤ.

 

Η πίεση προς την Ελλάδα μέσω της ΕΚΤ θα μπορούσε να έχει αποτελέσματα μόνο αν συνεχισθούν ή  αν ενταθούν οι διαρροές καταθέσεων από τις Ελληνικές τράπεζες μέσω της διαδικασίας bank run.

Για να επιτύχει όμως ένα bank run χρειάζονται συνεχώς άσχημες ειδήσεις και μάλιστα ειδήσεις, που να μπορούν να πείσουν και να φαίνονται αληθοφανείς.

Η Ελλάδα, ακόμα και αν ζητούσε και έπαιρνε παράταση για το αμετάβλητο πρόγραμμα της τρόικας, δεν θα έπαιρνε δόση από το ΔΝΤ και την ΕΕ,  παρά μόνο για την κάλυψη τρέχουσας δόσεως των χρεών της.

Πώς θα έπειθε μία παρόμοια είδηση τους καταθέτες για την ασφάλεια των καταθέσεων τους, όταν η κυβέρνηση θα χρειαζόταν χρήματα, αλλά δεν θα υπήρχε ξένος δανειστής για να τα παρέχει;;;

Οι καταθέτες φοβούνται κυρίως το κούρεμα με την μορφή της φορολογήσεως των καταθέσεων τους για την πληρωμή του χρέους της Ελλάδας.

Η κυβέρνηση της Ελλάδας δεν θα κέρδιζε ταμειακά κάτι από την παράταση του προγράμματος.

Στην ουσία δεν έχει κίνητρο για να προβεί σε παραχωρήσεις, εκτός αν η συμφωνία άλλαζε και εξασφάλιζε πρόσθετη χρηματοδότηση πέραν των δόσεων των δανείων ή συμφωνία των δανειστών για μειωμένα πρωτογενή πλεονάσματα για μερικά ακόμη έτη.

 

Για τον λόγο αυτό ζητάει συμφωνία «γέφυρα», δηλαδή κάτι ανάμεσα σ’ αυτά που ζητούν οι δανειστές και σ’ αυτά που έχει ανάγκη η Ελληνική οικονομία για να λειτουργήσει.

Αν αυτό δεν μπορεί να συμβεί, αντικειμενικά η Ελληνική κυβέρνηση θα ήταν ευχαριστημένη, αν εξασφάλιζε παράταση  χρόνου ως τον Αύγουστο.

Ο χρόνος όμως είναι κρίσιμος και για την ΕΕ.

Από τον Ιούνιο του 2015 έως και τον Δεκέμβριο του 2015 αναλαμβάνει την Προεδρία της ΕΕ το Λουξεμβούργο.

Η οικονομική και κρατική  υπόσταση του Λουξεμβούργου είναι συνυφασμένη με το ευρώ.

To EFSF  και  το ESM ως διάδοχο σύστημα εδρεύουν στο Λουξεμβούργο.

Τα χρήματα, που διαχειρίζονται για την διάσωση του Ευρωπαικού Νότου, αντλούνται με  έκδοση ομολόγων  στο Χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου.

Αν το ευρώ αντιμετωπίσει προβλήματα από ένα επαπειλούμενο Grexit, το Λουξεμβούργο και οι τράπεζες του  θα έχουν την τύχη της Κύπρου μετά τα γεγονότα, που ακολούθησαν το bail-in των τραπεζών της.

Για τον λόγο αυτό το Λουξεμβούργο θα κάνει ό τι είναι δυνατό για να μην προκύψει Grexit ή Ελληνική χρεωκοπία μετά τον Ιούνιο του 2015…

Αλλά μέχρι τότε η Λάτβια έχει την  Προεδρία της ΕΕ.

Η Λάτβια μέσω του αντιπροέδρου της στην Ευρωπαική Επιτροπή μπορεί αύριο  να κάνει την έκπληξη με κάποια αποδεκτή απ’ όλους συμβιβαστική πρόταση;;

Αν όχι, τότε μνημόνιο τέλος και η διαπραγμάτευση ξεκινάει από την αρχή για όλους.

Αύριο θα ξέρουμε τι πραγματικά θα συμβεί…

Αν ενδιαφέρεστε για το πώς η Λάτβια θα μπορούσε να επηρεάσει την κατάσταση, ίσως θα έπρεπε να διαβάσετε το βιογραφικό του Bαλντίς Ντομπρόφσκις.

Είναι ενδιαφέρον το πώς εξελίχθηκε μέσα σε 11 χρόνια  από Υπουργός Οικονομικών σε Πρωθυπουργό της Λάτβια, αλλά κυρίως γιατί παραιτήθηκε στις 27 Νοεμβρίου του 2013 από την πρωθυπουργία….

ΠΗΓΗ   ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

Στην σημασία της τωρινής συνόδου για το μέλλον του μνημονίου και στον κίνδυνο για μονομερείς επιθετικές ενέργειες είχα αναφερθεί σε προγενέστερο άρθρο μου.

Ελπίζω να μην επαληθευθώ και να μην χρειασθεί οι μπλόφες να γίνουν πραγματικότητα από «λάθος» ή  από «παρεξήγηση» προθέσεων…

Son ofEon

 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

One thought on “Ἡ συμφωνία γιὰ τὸ πρόγραμμα διασώσεως μᾶλλον …ΔΕΝ θὰ παραταθῆ!

Leave a Reply