Δίχως ῥάχη ἄλογο

ΤΟ ΟΝΟΜΑΣΤΟ ΧΩΡΙΣ ΡΑΧΗ ΑΛΟΓΟ

Τὸ ὅ,τι ἀφῃρέθη ἡ πολύτιμος σέλα ἀπὸ τὸν Βουκεφάλα, ἐθεωρήθη, κατὰ τὸν 3ον π.Χ. αἰώνα ποὺ συνέβη, μέγα γεγονός.
Τὸ ὅ,τι αὐτὸ δὲν ἀπεκαταστάθη, ἔδωσε τὴν εὐκαιρία σὲ χαράκτες τῆς ἐποχῆς, νὰ τὸ ἀπαθανατίσουν ἔτσι. Ὅπως οἱ Ἀθηναῖοι δὲν ἀπεκατάστησαν μέρος τῶν ζημιῶν ποὺ προεκλήθησαν ἀπὸ τοὺς Πέρσες στὴν Ἀκρόπολι, ἔτσι καὶ ἡ ζημία τοῦ Βουκεφάλα παρέμεινε γιὰ νὰ θυμίζῃ τοὺς βαρβάρους.
Κι ἄλλα τέτοια παραδείγματα εἶναι γνωστά.

Ἐντύπωσι προκαλεῖ ἡ ἀκρίβεια τοῦ κοψίματος στὴν ἀναπαράστασι τοῦ νομίσματος. Εἶναι ἐκπληκτικὸ τέλος, πὼς τὸ μπρούτζινο ἄγαλμα τοῦ Λυσίππου σήμερα, εὑρίσκει τὴν ταὐτότητά του ἀπὸ νομίσματα τοῦ παρελθόντος.

Τσίντσιφος Ἀστέριος

Υ.Γ. Τὰ δύο μονογράμματα ποὺ ὑπάρχουν, παραπέμπουν στὸ προσκύνημα ὅπου ὑπῆρχε τὸ ἄγαλμα. Ὁ χῶρος ἦταν τὸ Διονυσιακὸ ἱερὸ καὶ μαντεῖο στὴν Ἀμφίπολι.

Σημειώσεις

Ὁ Βουκεφάλας τῆς Ἀμφιπόλεως

Δὲν ἀρκεῖ νὰ παρατηροῦμε σύμβολα σὲ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ νομίσματα, τὰ ὁποία ἀπεικονίζουν ἄλογο. Πρέπει νὰ μποροῦμε νὰ ἀντιληφθοῦμε τὴν σημασία των καὶ νὰ ἀπαντήσουμε σὲ ἐρωτήματα. 

Γιατί στίς πάμπολες παραστάσεις τοῦ 2ου καί 1ου π.Χ. αἰῶνος, στὰ νομίσματα τῆς Θεσσαλονίκης, μόνον ἡ παράστασις μέ τό ἄλογο φέρει σύμβολα;
Γιατί ὑπῆρξε αὐτή ἡ ἐξαίρεσις;
Κεραυνοὶ (1)…

Κηρύκειον (2) καί…

…φίδι (3)…

…προστατεύουν τὸ ἄλογο στὸν καλπασμό του. Τὰ σύμβολα τοῦ Διὸς καὶ τοῦ Ἑρμοῦ, ποὺ ταὐτίζονται καὶ ὑπερέχουν ὅλων στὴν Καβείριο λατρεία, μαζὺ μὲ τὸ φίδι τῆς ἱερείας Ὀλυμπιάδος. Ἀπό ποῦ ἔρχεται τό ἄλογο, πού, χωρὶς ἀμφιβολία, εἶναι ἱερό; Τί γυρεύει στήν Θεσσαλονίκη;;

Γνωρίζουμε βέβαια (ΣΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ)  ὅτι ἔρχεται ἀπὸ τὴν γειτονικὴ Ἀμφίπολι καὶ ὅτι πρόκειται γιὰ τὸν Βουκεφάλα, ποὺ εἶχε τοὺς λόγους του νὰ φθάσῃ στὴν Θεσσαλονίκη. Ἕνα ἀκόμη σύμβολο (4), δείχνει ὅτι ὁ ἀναβάτης κάποτε τοῦ ἀλόγου, ἐθεοποιήθη.


Τὸ ἀστέρι δὲν μοιράζεται θέσι κάτω ἀπὸ τὸ ἄλογον, ὅπως τὰ ἄλλα σύμβολα, ἀλλὰ στὴν ῥάχη τοῦ ἀλόγου, ἐκεῖ ποὺ θέσι ἔχει ἀναβάτης. 

Μία μικρὰ ὁμάδα νομισμάτων, γράφει μίαν ἁπλῆ, ἄγνωστο ἱστορία. Σὰν κομματάκια πᾶζλ καὶ συγκοινωνούντα δοχεία, ἑκατοντάδες παρόμοιες ὁμάδες, συνθέτουν τὴν πραγματικὴ ἱστορία.

Ὑ.Γ. Ὅποιος ἐπιθυμεῖ τὸ βιβλίο, μήνυμα σὲ ἐμέναν. Εὐχαριστῶ.

ΒΟΥΚΕΦΑΛΑΣ

Σᾶς κοινοποιῶ τὸ περιεχόμενον τῆς ἐπιστολῆς πού, μὲ τὴν αἰγίδα τῆς UNESCO,ἔστειλα, σὲ ἀπάντησίν των, στὸ μουσεῖον CAPITOLINI τῆς Ῥώμης.

…….Σᾶς εὐχαριστοῦμε γιὰ τὴν ἀπάντησι ποὺ δώσατε, σχετικῶς μὲ τὸ ἄλογο ποὺ φιλοξενεῖτε στοὺς χώρους τοῦ μουσείου. Νομισματικὴ ἔρευνα ἀπέδειξε ὅτι τὸ ἄλογο ἔχει ταὐτότητα. Ἀπέδειξε ἐπίσης καὶ τὴν πορεία τοῦ ἀγάλματος, ποὺ ἦταν: Ἀμφίπολις – Ῥώμη, μὲ ἐνδιάμεσο στάσι 120 ἐτῶν, στὴν Θεσσαλονίκη.

Σᾶς ἀποστέλλουμε τὸ νέο βιβλίο, μέσα στὸ ὁποῖον ὑπάρχει τὸ σχετικὸ κεφάλαιον. Θὰ τὸ εὕρετε ἀπὸ τὴν σελίδα 71. Ἐπιθυμία μας εἶναι, τὸ ἄγνωστο, ἔως τώρα, αὐτὸ κομμάτι τῆς ἱστορία, νὰ κοινοποιηθῇ. Αὐτὸ θὰ εἶναι ἐπ΄ ὡφελείᾳ τῆς ἐπιστήμης, ἀλλὰ καὶ τῆς ἐπισκεψιμότητος τοῦ ἐκθέματος. Μία ἐνδεχόμενος συνάντησις μεταξύ μας, θὰ ἦταν, πιθανότατα, πολὺ χρήσιμος.

Μετὰ τιμῆς καὶ φιλικοὺς χαιρετισμοὺς

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΤΣΙΝΤΣΙΦΟΣ

 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply