Τὸ παλίμψηστον τοῦ Ἀρχιμήδους καὶ τὰ μυστικά του.

Ἡ καταστροφὴ τῆς Ἑλληνικῆς κλασσικῆς γραμματείας ἔχει συντελεστεῖ στὸ 97-98%, ἐπὶ συνόλου συγγραμμάτων. Ἀπὸ ποιούς; Ἀπὸ τοὺς φανατικοὺς, ἀγραμμάτους, ἀνθέλληνες, ὑπανθρώπους, σκοταδιστὲς καὶ πάσῃς φύσεως κατακάθι ποὺ πέρασε ἀπὸ τὸν πλανήτη. Τὴν πρωτοκαθεδρία κατέχουν οἱ χριστιανοί. (Καὶ μὴν βρεθῇ κάποιος νὰ τὸ ἀρνηθῇ, διότι σήμερα ἔχω πάρα πολλὰ νεῦρα. Δὲν θὰ τοῦ τὴν χαρίσω!) Κι ἀκολουθοῦν πολὺ φιλότιμα ἄλλων θρησκευμάτων σκοταδιστές. 

Τὸ μεγαλύτερο ἔγκλημα κατὰ τῆς ἀνθρωπότητος ἦταν ἡ πνευματική της ὁμηρία. Ἡ φυλάκισις ἐντὸς τοῦ σκοταδισμοῦ καὶ τῆς ἀμορφωσιᾶς γενεῶν ἐπὶ γενεῶν, δημιουργῶντας ἀπανωτοὺς μεσαίωνες, ποὺ ὁ ἕνας διαδεχόταν τὸν ἄλλον. (Γιὰ ὅσους ἔχουν ἀντιρρήσεις, μία πρόχειρη ματιὰ στὴν ἱστορία θὰ τοὺς πείσῃ. Ἂν καὶ συνήθως αὐτοὶ δὲν πείθονται μὲ τίποτα! Ζοῦν ἀκόμη στὸν δικό τους μεσαίωνα!)

Ἀνίκανη ἡ ἀνθρωπότης νὰ ξεφύγῃ ἀπὸ αὐτὸ, τὸ χειρότερο ὅλων τῶν δεινῶν, παρέμενε (καὶ παραμένει)  ἕρμαιο στὰ χέρια κάθε καταπατητοῦ της. Καὶ δὲν γενικολογῶ διόλου. Τὸ παλίμψιστον γιὰ παράδειγμα θὰ μποροῦσε νὰ μᾶς δώσῃ μαθηματικὲς πληροφορίες σημαντικότατες γιὰ τὴν ἀνάπτυξι πολλῶν ἄλλων ἐπιστημῶν, ὅπως εἶναι τὰ ὁλοκληρώματα, μαθηματικὸ ἐπίτευγμα μόλις τῶν τελευταίων αἰώνων, ποὺ ἦταν βασικὸς ἄξων ἐπὶ τοῦ ὁποίου ἔγραφε τὴν μελέτη του ὁ Ἀρχιμήδης. 

Ἐν ὁλίγοις, μᾶς ἔφεραν 2.000 σχεδὸν χρόνια πίσω, οἱ σκοταδιστὲς καὶ τὰ τσιράκια τους καὶ τώρα…
…ἔ, ξέρουμε… Τὸ ὑφήρπαξε ὁ βίλυς ὁ γνωστός…

Τα μυστικά του Παλίμψηστου του Αρχιμήδη.

Συντάκτης: Λίζα Μελλά

   Τα σημαντικότερα πορίσματα της νέας μελέτης του περίφημου «Παλίμψηστου» του Αρχιμήδη, που αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές για τον μεγάλο μαθηματικό της αρχαιότητας, εκδίδονται τώρα στα ελληνικά με επιμέλεια του αν. καθηγητή Ιστορίας των Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Γιάννη Χριστιανίδη.

  «Πώς ένα μεσαιωνικό βιβλίο του 10ου αιώνα ανατρέπει παγιωμένες απόψεις για τα αρχαία ελληνικά μαθηματικά» είναι ο υπότιτλος, που έχει επιλέξει ο κ. Χριστιανίδης για το βιβλίο. «Εκατό χρόνια μετά από την πρώτη ανάγνωση του Παλίμψηστου από τον φιλόλογο Γιόχαν Λούντβιχ Χάιμπεργκ, τώρα έρχονται στο φως στοιχεία, που εκείνος δεν είχε κατορθώσει να διαβάσει και επομένως ήταν άγνωστα», όπως λέει ο ίδιος στην εφημερίδα το «Βήμα».
 Ο λόγος είναι, ότι σήμερα προηγμένες τεχνολογικές μέθοδοι επιτρέπουν στους ερευνητές να δουν κυριολεκτικά κάτω και πίσω από τις γραμμές. Διαβάστηκαν έτσι, αράδες που βρίσκονταν ακριβώς στο δίπλωμα του χειρογράφου, στη ράχη του δηλαδή και λέξεις φθαρμένες από το χρόνο. Σ΄ αυτό βοήθησαν πολύ και οι φωτογραφίες του κώδικα, τις οποίες έκανε ο Χάιμπεργκ και σε πολλές περιπτώσεις είναι σε καλύτερη κατάσταση από το ίδιο το χειρόγραφο, το οποίο φυλάχτηκε στη συνέχεια κάτω από άσχημες συνθήκες.

Η ιστορία του Παλίμψηστου Κώδικα του Αρχιμήδη

 Ο Παλίμψηστος Κώδικας του Αρχιμήδη – όρος για αρχαίους παπύρους και περγαμηνές που χρησιμοποιούνταν πολλές φορές, αφού πρώτα «σβήνονταν» οι προηγούμενες καταγραφές- ήταν αρχικώς ένα χειρόγραφο, το οποίο είχε αντιγραφεί τον 10o αιώνα από άγνωστο γραφέα.

  Τρεις αιώνες αργότερα ο Ιωάννης Μύρωνας, μοναχός στα Ιεροσόλυμα, «ανακύκλωσε» την περγαμηνή, ξύνοντας το αρχικό κείμενο και κόβοντας τα κομμάτια δέρματος στη μέση. Η παλίμψηστη περγαμηνή του Μύρωνα έγινε στη συνέχεια τμήμα τόμου με ορθόδοξες προσευχές που έγραψαν μοναχοί. Αιώνες αργότερα, τον 20ο αιώνα, πλαστογράφοι προσέθεσαν χρυσή εικονογράφηση με στόχο να ανεβάσουν την τιμή του βιβλίου. Αποτέλεσμα όλων αυτών των παρεμβάσεων στην περγαμηνή ήταν να εξαφανιστεί εντελώς η γραφή του 10ου αιώνα με το έργο του Αρχιμήδη.

  Στην Ευρώπη δόθηκε για μετάφραση και μελέτη το 1907. Στη συνέχεια «εξαφανίστηκε» για εμφανισθεί εκ νέου το 1998 σε δημοπρασία των Christie’s της Νέας Υόρκης, όπου και πωλήθηκε αντί 2,2 εκατ. δολαρίων, χωρίς η Ελλάδα να κατορθώσει να τον διεκδικήσει.

«Είναι σαν να λάβαμε ένα φαξ από τον 3o αιώνα π.Χ»

  Ακολούθησαν ανακοινώσεις Αμερικανών επιστημόνων, πριν από περίπου έναν χρόνο, για μια σειρά άγνωστων μέχρι σήμερα κειμένων του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού Αρχιμήδη. Χρησιμοποιώντας μία μη καταστρεπτική τεχνική, γνωστή ως φθορίζουσες ακτίνες Χ, ερευνητέςείχαν κατορθώσει να διαβάσουν το κείμενο πίσω από τι πιο πρόσφατες προσθήκες.

   «Είναι σαν να λάβαμε ένα φαξ από τον 3o αιώνα π.Χ», είχαν δηλώσει τότε στο BBC. Οι γραφές περιλάμβαναν τη μοναδική γνωστή ελληνική εκδοχή του έργου του «Περί Οχουμένων» (Υδροστατική) και τα μοναδικά διασωθέντα αντίγραφα των έργων «Περί μηχανικών θεωρημάτων» και «Στομάχιον».
  «Δεν θα μπορούσε να συμβεί κάτι καλύτερο από το να ξαναδιαβάσουμε ό,τι είχε στο μυαλό του μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του δυτικού πολιτισμού», είχε  δηλώσει ο Γουίλ Νόελ, έφορος αρχαιοτήτων στο Μουσείο Τέχνης Γουόλτερς στη Βαλτιμόρη του Μέριλαντ και διευθυντής εκείνου του ερευνητικού προγράμματος.

 Η νέα ανάγνωση του Παλίμψηστου.
  Δύο είναι τα έργα, από τα επτά που περιλαμβάνει το Παλίμψηστο, που μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα λόγω της νέας ανάγνωσης. «Το ένα είναι η «Πρόταση 14» της «Πραγματείας Περί των μηχανικών θεωρημάτων προς Ερατοσθένη έφοδος» (μέθοδος) στην οποία ο Αρχιμήδης πραγματεύεται το πρόβλημα του κυβισμού μιας μορφής κυλινδρικού τμήματος, που στη σύγχρονη βιβλιογραφία αναφέρεται μερικές φορές με την ονομασία το νύχι (ή η οπλή) του αλόγου», λέει τωρα ο κ. Χριστιανίδης. Κι εδώ παρουσιάζεται για πρώτη φορά ένα τμήμα του κειμένου, το οποίο ο Χάιμπεργκ δεν είχε κατορθώσει να διαβάσει, έτσι στην έκδοσή του, το είχε αντικαταστήσει με αποσιωπητικά. Μάλιστα έγραφε σε υποσημείωση: «Δεν μπορώ να φανταστώ τι ήταν γραμμένο σε ένα τόσο μεγάλο κενό».

  «Από την ανάγνωση του φθαρμένου κειμένου προέκυψε ένα μάλλον αναπάντεχο αποτέλεσμα: Ο Αρχιμήδης αποφαίνεται σε αυτό ότι τέσσερα άπειρα σύνολα είναι “πλήθει ίσα” μεταξύ τους. Κάτι που δεν υπάρχει σε κανένα άλλο κείμενο της αρχαίας ελληνικής μαθηματικής γραμματείας και σημαίνει ότι ο Αρχιμήδης ήταν ως έναν βαθμό εξοικειωμένος με την έννοια του ενεστωτικού απείρου. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί τέτοιοι συλλογισμοί άρχισαν να υπεισέρχονται στα μαθηματικά μετά τον 17ο αιώνα», εξηγεί ο κ. Χριστιανίδης.

  Δεύτερο θέμα, που προκύπτει από την νέα μελέτη του Παλίμψηστου είναι από την πραγματεία στην οποία ο Αρχιμήδης εκθέτει τον τρόπο που έκανε τις ανακαλύψεις του, δηλαδή το πώς οδηγούνταν στη λύση των προβλημάτων. Αυτή μάλιστα έχει τη μορφή μίας επιστολής προς τον Ερατοσθένη στην Αλεξάνδρεια, ο οποίος λειτουργούσε ως ο «ενδιάμεσος» που συγκέντρωνε το υλικό, το οποίο έστελναν από όλο τον ελληνικό κόσμο οι φιλόσοφοι.

  Μία λέξη εξάλλου, το «πλήθος» συγκεκριμένα, η οποία διαβάστηκε τώρα, έδωσε το έναυσμα για μία πρόταση ερμηνείας του έργου «Στομάχιον», που λόγω του περίεργου τίτλου του αλλά και γιατί σώζεται μόνον μία σελίδα του δεν έτυχε ποτέ του ενδιαφέροντος των μελετητών. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, λοιπόν, το θέμα που πραγματεύεται ο Αρχιμήδης εδώ είναι το πλήθος των τρόπων με τους οποίους δεκατέσσερα ευθύγραμμα επίπεδα σχήματα, στα οποία διαιρείται ένα τετράγωνο με βάση ένα προκαθορισμένο μοτίβο, μπορούν να συνενωθούν ώστε να σχηματιστεί και πάλι ένα ίσο τετράγωνο.

  «Αυτή η ερμηνεία καθιστά το Στομάχιον ένα έργο συνδυαστικής μόνον που η συνδυαστική θεωρούνταν ως πρόσφατα ένα πεδίο το οποίο εμφανίστηκε όψιμα στην ιστορία των μαθηματικών. Τα τελευταία χρόνια όμως αυτό έχει ανατραπεί, έτσι έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η συνδυαστική ήταν ένα υπαρκτό πεδίο έρευνας για τους αρχαίους έλληνες μαθηματικούς και επομένως αυτή η ερμηνεία του Στομαχίου θεωρείται πειστική», λέει ο κ. Χριστιανίδης. (Πῦλες)

Γιὰ ὅσους πράγματι ἐνδιαφέρονται, καλὸ θὰ ἦταν νὰ «μελετήσουν» τὰ παρακάτω ταινιάκια. Θὰ τοὺς διαφωτίσουν θαυμάσια. Χρειάζεται ἀρκετὸς χρόνος, ἀλλὰ θὰ βγοῦν πράγματι σοφότεροι! 

Φιλονόη.

Υ.Γ. 1. Καὶ μετὰ μᾶς λένε πὼς μᾶς ἔσωσαν… Ἀπὸ τί;

Υ.Γ.2. Ποιός εἴπαμε ἦταν ὑπουργὸς ἀ-Παιδείας ὅταν ἐπωλήθῃ; Καὶ γιατί ἀκόμη δὲν ἔχει αὐτοκτονήσει;  

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

8 thoughts on “Τὸ παλίμψηστον τοῦ Ἀρχιμήδους καὶ τὰ μυστικά του.

  1. Τι να πει κανεις;Κι΄ομως ο σκοταδισμος λειτουργει και σημερα,ανενοχλητος!Προσφατα,αγοραστηκε αλλο κειμενο του Θειου Αρχιμηδους,απο τον Μπιλ Γκειτζ για 2.5 εκ $.Εμεις προσφεραμε μονο 200 χιλ$.Δεν ειναι προδοσια αυτο;Παρον ηταν ο Βενιζελος,και εμεις φωναζαμε,αλλα ποιος μας ακουγε;Ετσι λοιπον,ο σκοταδισμος συνεχιζει την καταστροφη του μοναδικου πολιτισμου,των προγονων μας,και εμεις μαλωνουμε μεταξυ μας,η αγρον αγοραζουμε.Γιατι να μη υπαρχει τροικα στην Ελλαδα;Γιατι να μη μας δανιζουν οι ερεβαιοι;Αφου προσκηναμε τα σοια τους;Καλο μεσαιωνα σε ολους μας.

  2. Διαφωνῶ ριζικῶς Φιλονόη ὡς πρὸς τὰς¨τὰς “καμμένα”ς βιβλιοθῆκας” καὶ τοὺς Χριστιανοὺς. Ὑπεραπλουστευμένα πράγματα, διότι ἔδτω καὶ ἄν κατεστράφη, ἐκάη κλπ. ἡ Α βιβλιοθήκη τοῦτο δὲν δημαίνει ὅτι δὲν ὑπῆρχον καὶ χιλιάδες ἰδιωτικῶν βιβλιοθηκῶν. Τὶ ἔγιναν λοιπὸν τὰ βιβλία τῶν βιβλιοθηκῶν αὐτῶν. Ἡ ἱστορία τῶν καμμένων βιβλιοθηκῶν δὲν εἶναι παρὰ ἕνας καξοστημένος μῦθος ἐξυπηρετὼν βεβαίως κὰποια συμφέροντα. Ὡς πρὸς τοὺς Χριστιανοὺς δὲ, ἐδῶ ἔχω προσωπικὰς ἐμπειρίας. Τὰ “ἀπωλεσυθέντα” βιιβλία ὑπάρχουν, ἀλλὰ τὸ ποῦ εὑρίσκονται χρήζει ἀρκετοῦ γραψίματος καὶ δὲν εἶναι τοῦ παρόντος. Ὁ Ἄγγελος Σακέτος πάντως ἔχει γράψει σπουδαίαν γραμματείαν ἐπὶ τοῦ θέματος.. Εἰς ὅ,τι δὲ ἀφορὰ τὸ Παλίμψηστον τοῦ Ἀρχιμήδους, ἐδῶ συμφωνῶ ἀπολύτως καὶ ἐπαυξάνω. Ὑπουργὸς α-Παιδείας τὀτε ἄν μὲ βοηθᾶ ἡ μνήμη μου ἦτο ὁ νῦν οἰκονομικὸς σωτήρ, Βενιζέλος. Διὰ τοῦτο καὶ μόνον χρειάζεται νὰ δεθῆ εἰς στῆλον παρὰ τὴν πλατεῖαν Συντάγματος καὶ νὰ ἐκτεθῆ εἰς ΔΗΜΟΣΙΟΝ ΕΜΠΤΥΣΜΟΝ.

    • Ἐγὼ Νικόλαε δὲν μίλησα γιὰ βιβλιοθῆκες. Μίλησα γιὰ ὁλοσχερὴ καταστροφή.
      Ἀλήθεια, πόσα ἔργα τῶν κλασσικῶν μας σώζονται; 1% ἢ 2% ἢ 3%; Τὰ ὑπόλοιπα;
      Τὴν μελέτη Σακέτου τὴν ἔχω διαβάσει ἀλλὰ δὲν μὲ κάλυψε γιὰ τὰ λοιπά. Μόνον γιὰ ἕνα πάρα πολὺ μικρό τους τμῆμα. Πόσο λοιπὸν νὰ εἶναι αὐτό; Ἄλλο 1%; 2%; 3%; Σὲ τί ποσοστὰ φθάνουμε; Τὰ λοιπά ποῦ εἶναι;
      Καὶ γιατί, ἐὰν τὸ θέτῃς σὲ αὐτὴν τὴν βάσι, δὲν σώζονται τὰ δεκάδες ἀντίγραφα; Γιατί τὰ κείμενα τοῦ Ἀριστοτέλους εἶναι τόσο μπασταρδεμένα; Γιατί σώζεται κάπου, κάπως, ἀπὸ κάποιον ἕνα μόνον ἀντίγραφο κι ὄχι ἀπὸ πολλούς πολλά σὲ πολλούς τόπους;
      Θὲς νὰ σοῦ πῶ;
      Διότι κάποιοι τὰ κατέστρεψαν, τὰ ἔκαψαν, τὰ ἐξαφάνισαν.
      Γιατί λοιπόν δὲν συμφωνεῖς;
      Ποιός ἦταν ὁ Ἀλάριχος; Μὲ ἐντολὴ ποίου κατέβηκε καὶ κατέστρεψε τὰ πάντα; Τί ἦταν ἡ Σωζόπολις; Μὲ ἐντολὴ ποίου ἐδημιουργήθῃ; Γιατί ἐκλεισε ἡ Ἀκαδημία τοῦ Πλάτωνος; Μὲ ἐντολή ποίου; Γιατί ἐδολοφονήθῃ ἡ Ὑπατία; Ἀπὸ ποιούς;
      Καὶ τὸ καλλίτερο; Γιατί ὑπάρχουν παλίμψηστα; Δὲν ἐπιβεβαιώνουν ἀκριβῶς αὐτὸν τὸν σκοταδισμό; Αὐτὴν τὴν σατανολατρεία; Αὐτὴν τὴν δολοφονία τοῦ πνεύματος;
      Μὴν συζητήσουμε γιὰ τὴν Ἀλεξάνδρεια.. Οὔτε γιὰ τὸ πῶς ἐδημιουργήθῃ ἡ Κωνσταντινούπολος ἀπὸ τὸν ἐν τελῶς ἀπαίδευτο παιδοκτόνο Κωνσταντῖνο.
      Μὴν συζητήσουμε γιὰ κανένα ἄλλο ἔγκλημα.
      Ἂς παραμείνουμε μόνον στὴν γνώσι ποὺ κάποιοι πάρα πολὺ συστηματικὰ ἐξαφάνισαν. Γιατί;
      Δὲν εἶναι ὑπεραπλουστευμένα αὐτὰ ποὺ γράφω. Εἶναι περιεκτικά!

  3. Ἀγαπητὴ Φιλονόη,

    Ἔχεις δίκαιο γιὰ τὴν καταστροφὴ τῆς ἀρχαιελληνικῆς γραμματείας. ἀλλὰ οἰ ἀναζητήσεις στὶς πηγές της δὲν ἦταν ἴδιες ὄλες τὶς ἐποχές. Ὁ Ἀρχιμήδης, μόνος σχεδὸν καὶ μὲ τὴν βοήθεια τῶν μαθητῶν του, ἀντιστάθηκε στὸν ‘Ρωμαῖο στρατηγὸ Μάρκελλο καὶ θὰ ἀπέτρεπε τὴν πολιορκία τῆς δευτέρας μεγαλυτέρας πόλεως τοῦ Ἑλληνισμοῦ τότε, ἂν δὲν παρουσιαζόταν κάποιος Δάμιππος, Σπαρτιάτης, καὶ δὲν ἔδειχνε ἕναν, “ἀμελῶς φυλαττόμενον” πύργον, ἀπὸ ὅπου ὁδήγησε τοὺς Ρωμαίους στὴν πόλη, ὅπως γράφει ὁ Πλούταρχος.
    Αὐτὰ τὰ ἀναφέρουμε γιὰ ἔναν καὶ μόνο λόγο: τὰ ἑλληνιστικὰ βασίλεια διατἠρησαν τὴν πνευματικὴ ἔρευνα καὶ τὴν τεχνικὴ πρωτοτυπία τῆς κλασικῆς ἐποχῆς, ὅταν ἦταν ἀπαραίτητο, καὶ τὴν προήγαγαν ἀρκετά, διότι καὶ οἱ ἀνάγκες ἦταν διαφορετικές.
    Οἱ ἑπόμενοι αἰῶνες κυριαρχήθηκαν ἀπ’ τὴν ὁλοκληρωτικὴ δεσποτεία, μὲ τὶς διαβαθμίσεις της, ἡ ὁποία δὲν ἐπέτρεπε τὴν ἀπάπτυξη τῆς ἐλευθέρας καὶ δημιουργικῆς σκέψεως, ὁπότε ἡ ἔρευνα παραμελήθηκε καὶ ἡ φιλοσοφικὴ σκέψη ἀπισχνώθηκε ἀπ’ τὴν τόλμη καὶ τὴν εὑρηματικότητα τῆς κλασικῆς ἐποχῆς.
    Ἡ νεώτερη ἐποχή, τώρα τελευταῖα ἀνακαλύπτει καὶ μελετάει τὰ ἀρχαῖα κείμενα, χάρις καὶ στὶς τεχνολογικὲς κατακτήσεις, ὠς συμπλήρωμα τῆς ψηφιακῆς ἐπαναστάσεως κυρίως.
    Θὰ δοῦμε πολλὰ ἀκόμη κι ἂς μὴν ἐκπλησσόμεθα ἐμεῖς οἰ Ἕλληνες, διότι εἶναι αὐτονόητα γιὰ μᾶς.

    Χρῆστος Ζ. Καρανίκας.

    • Ἀκριβῶς Χρῆστε. Ἴσως γιὰ ἐτοῦτο νὰ μποροῦμε σήμερα νὰ ἔχουμε κάποιες πληροφορίες ποὺ «συμπληρώνουν» τὰ κενά.

  4. Φιλονόη,

    Ἡ ἀντίληψη περὶ πολιτισμοῦ καὶ τρόπου ζωῆς ἔχει σημασία κι ὄχι τὰ περὶ οἰκονομίας στατιστικὰ στοιχεῖα καὶ ἄλλα σχετικά. Οἱ Ἕλληνες τῆς ἀμέσου δημοκρατίας, ἀλλὰ καὶ οἱ μετέπειτα, περιφρονοῦσαν καὶ περιφρονοῦν πάντα τὴν οἰκονομικὴ ἀνάπτυξη καὶ τὸ κυνῆγι τοῦ πλούτου.
    Ἀπόδειξη εἶναι ὁ θεσμὸς τῶν χορηγιῶν καὶ περισσότερο τὸ ἀπόφθεγμα τοῦ Σόλωνος, “πλούτου δ’ οὐθὲν τέρμα πεφασμένον ἀνδράσι κεῖται”, ἐνῶ καὶ ὀ Ἀριστοτέλης, στὸ ὄγδοο βιβλίο τῶν “Πολιτικῶν” γράφει, “τὸ δὲ ζητεῖν πανταχοῦ τὸ χρήσιμον ἤκιστα ἁρμόττει τοῖς μεγαλοψύχοις καὶ τοῖς ἐλευθέροις”. Ἔχει σημασία ἡ ἀναφορὰ αὐτή, διότι στὴν ἐξέταση τῆς παιδείας καὶ τῆς ἐκπαιδεύσεως τῶν νέων εἶναι ἀφιερωμένο τὸ βιβλίο, μὲ καθοριστικὸ τὸν ρόλο τῆς μουσικῆς, γιὰ τὴν καλλιέργεια τῆς μουσικῆς ἁρμονίας εἰς τὸν ἐλεύθερο ἄνθρωπο, δηλαδὴ τῆς ἐλευθέρας πολιτικῆς πρακτικῆς. Συνοπτικὰ ἀναφέρονται αὐτά.
    Ἡ ἔρευνα φιλοσοφική, πνευματικὴ καὶ τεχνικὴ ἦταν ἀναπόσταστο μέρος τῆς άναζητήσεως τῶν ἐλευθέρων ἀνθρώπων γιὰ τὴν καλλιέργειά τους κι ὄχι γιὰ τὴν οἱαδήποτε χρησιμότητα, μὲ τὴν ἐξαίρεση τῆς ὑπερασπίσεως τῆς πατρίδος, ὅπως στὴ βιομηχανικὴ ἐποχή, γιὰ τὴν ἀνάπτυξη καὶ τὴν ἀπόκτηση πλούτου, ἢ στὴ ῥωμαϊκὴ ἐποχή, γιὰ τὴν στήριξη τῆς στρατοκρατικῆς αὐτοκρατορίας.
    Οἱ Ῥωμαῖοι παρέλαβαν τὰ τεχνολογικὰ ἐπιτεύγματα τῶν Ἑλλήνων, ἀλλὰ δὲν τὰ χρησιμοποίησαν κἄν, τὰ ἅφησαν καὶ χάθηκαν, μὲ τὴν ἐξαίρεση ὅσων χρησιμοποίησαν οἱ Ἕλληνες.
    Πάλι παρασύρθηκα…

    Χρῆστος

    ΥΓ. Ὅποιος ἐνδιαφέρεται γιὰ περισσότερα, θὰ βρεῖ ἀρκετὰ στὶς “ἀναλύσεις”, “Τοῦ Ἐμμελοῦς”, ὅπως, “Ἀπ΄ τὴν μουσικὴ στὴ γραμματική”, καὶ ‘Ἡ ἐπἀνοδος τοῦ Ἀπόλλωνος”.

  5. Αγαπητή Φιλονόη, έρρωσο.

    Εδιάβασα το υπέροχο κείμενό σου, και είδα όλο το βίντεο. Συγκλονίστηκα!

    Είμαι έξω φρενών με αυτά που έκαναν οι Χριστιανοί ενάντια του Πολιτισμού, δηλαδή ενάντια του Ελληνισμού (διότι ένας είναι ό Πολιτισμός). Το θεότρελο επιχείρημα είναι πως μέχρι ακόμα και στα μέσα του 20ου αιώνα (1925-1975) εξακολουθούσαν οι Χριστιανοί να παραχαράζουν το παλίμψηστο του Αρχιμήδη με ζωγραφιές δήθεν μεσαιωνικές. Λέγεται στο βίντεο: “Για να ανεβάσουν την αξία του βιβλίου”. Μα, αν είναι δυνατόν! Είναι σαν να είσαι σε ξενοδοχείο πολυτελείας, κάθεσαι κοντά στο παράθυρο απολαμβάνοντας την θέα της Ακρόπολης, και ξάφνου ερχόμενος από το πουθενά κάποιο τομάρι μαυριδερό, φτύνει στο τζάμι στοχεύοντας εσένα και κατόπιν – ενώ σε κοιτάζει επίμονα κατάματα και χαμογελάει τρελά – με το βρομόχερό του απλώνει το σάλιο του τριγύρω σε όλη τη τζαμαρία. Έτσι, για να μήν μπορείς να στραφείς προς την μεριά της Ακρόπολης πια.

    Ανέβασε ο σύγχρονός μας αλητάμπουρας την αξία της Ακρόπολης με την χυδαία του εμφάνιση εκεί που δεν τον σπέρνουν; ΟΧΙ. Θέλει σκότωμα; ΝΑΙ!

    Έτσι, ίδιοι κι απαράλλακτοι με ‘κείνον τον αχαρακτήριστο τύπο, είναι οι Χριστιανοί, και μαζύ τους όλοι οι άλλοι Αβρααμικοί μονοθεϊστές της εποχής μας. Υποκριτές, ψεύτες, αισχροί, σκοταδιστές, καταστροφολάγνοι, δογματικοί, φανατικοί, μισαλλόδοξοι, και …., και ……….., και πρόσθεσε ό,τι θέλεις αρνητικό επ’ άπειρον, θα είσαι πάντα εύστοχη.

    Φιλονόη. Απόπειρα αποσιώπησης ενός διαχρονικού ιερού κειμηλίου της παγκόσμιας επιστήμης, ενός ογκόλιθου του Πολιτισμού, προσπάθησε κάποιος θρασύδειλος Δυτικός Χριστιανός να κάνει, αφού δεν τολμούσε να το καταστρέψει, να το αφανίσει. Πάλι καλά – εδώ “σταυροκοπιέμαι” (χα-χα!!) – που ο Χριστιανός-Μουτζούρης δεν τα κατάφερε αρκετά. Βρε, ουστ!!

    Και για την Ιστορία: Τον Αρχιμήδη δεν τον εσκότωσε ένας αδαής λεγεονάριος της Ρώμης. Η διαταγή σύλληψης του μεγάλου μαθηματικού ήταν γνωστή σε όλο το στράτευμα κι εκτελέστικε κατά γράμμα. Ο Αρχιμήδης, οδηγήθει εμπρός στον Μαρκέλλο ο οποίος του πρότεινε συνεργασία μετά μεγάλης αμοιβής. Κάτι που ο Αρχιμήδης αρνήθηκε κατηγορηματικά, προτιμώντας την θανατική εκτέλεσή του. Η ιστοριούλα με το σφάξιμό του από τον λεγεονάριο είναι παραμύθι για να καλυφθεί η εγκληματικότητα της στυγνής εξουσίας, και μαζύ της η ανεπάρκεια και η μικρότητα των μετέπειτα επιστημόνων, οι οποίοι συνεργάζονται άνετα με τους κατακτητές των πατρίδων τους και άκουσον-άκουσον “εν ονόματι της επιστήμης” (οι Γερμανοί επιστήμονες δημιούργησαν τη ΝΑΣΑ, την διαστημική Ρωσσία, αλλά και τις πυρινικές Υπερδυνάμεις)!

    Ο Αρχιμήδης, με το παράδειγμά του, μας λέει πως οι επιστήμονες μπορούν να είναι και αγωνιστές πατριώτες, μαρτυρικοί και ήρωες, αλλά και πάνω απ’ όλα Ελληνες (με την πολιτισμική σημασία της λέξης “Έλλην”). Διότι η Ελλάς δεν είναι μια οποιαδήποτε πατρίδα. Είναι και το λίκνον της Επιστήμης κτλ. κτλ. Γιαυτό προτίμησε ο Αρχιμήδης να πεθάνει μαζύ της.

Leave a Reply