Τὸ ἔθνος νὰ λυπᾶσθε….

Ὁ φίλος μου ὁ Νίκος μοῦ ἔστειλε τὸ ἀπόσπασμα ἀπὸ ἕνα βιβλίο τοῦ Χαλίλ Γκιμπράν, ποὺ εἶχα διαβάσει πρὸ πολλῶν πολλῶν ἐτῶν. Εἰλικρινῶς, δὲν τὸ θυμόμουν…

Ὅμως τὸ θεώρησα σημαντικὸ γιὰ νὰ τὸ μοιρασθῶ μαζύ σας. 

Ο μεγαλύτερος Λιβανέζος ποιητής Xαλίλ Γκιμπράν (1883-1931) μεταξύ των αριστουργημάτων που έγραψε, είναι και το έργο του  “ο Κήπος του Προφήτη” .

Κάποια λόγια που αναφέρονται σε αυτό, πρέπει από ενόραση ή κάποιο είδος μαγείας να εμπνεύστηκε , σαν να είχε από τότε (1923 εκδόθηκε) γνώση της σύγχρονης κατάντιας της πατρίδας μας.
Γράφει λοιπόν στο συγκεκριμένο απόσπασμα :

“Το έθνος να λυπάστε αν φορεί ένδυμα που δεν το ύφανε. Ψωμί αν τρώει αλλά όχι απ’ τη σοδειά του. Κρασί αν πίνει, αλλά όχι από το πατητήρι του.
Το έθνος να λυπάστε που δεν υψώνει τη φωνή παρά μονάχα στη πομπή της κηδείας. Που δεν συμφιλιώνεται παρά μονάχα μες τα ερείπιά του.
Που δεν επαναστατεί παρά μονάχα σαν βρεθεί ο λαιμός του ανάμεσα στο σπαθί και την πέτρα.
Το έθνος να λυπάστε που έχει αλεπού για πολιτικό, απατεώνα για φιλόσοφο, μπαλώματα και απομιμήσεις είναι η τέχνη του.
Το έθνος να λυπάστε που έχει σοφούς από χρόνια βουβαμένους.” 

Νομίζω πὼς ὁ Νῖκος ἔκανε πολὺ καλὰ ποὺ μοῦ τὸ ἔστειλε. 

Τί λέτε;

Φιλονόη.

Υ.Γ. 1. Ὁ Νίκος μοῦ στέλνει δύο μὲ τρία μηνύματα τόν χρόνο. Κι ὅλα εἶναι πολύτιμα.  

Υ.Γ.2. Δὲν νομίζω πὼς εἶχει ὁ Γκιμπρὰν ἐνόρασι τῶν δικῶν μας προβλημάτων. Εἶχε ὅμως καλὰ δομημένη τὴν λογική του. Κι αὐτὸ τὸν ὁδήγησε στὸ νὰ καταγράψῃ τὶς τοποθετήσεις του.

φωτογραφία

 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

2 thoughts on “Τὸ ἔθνος νὰ λυπᾶσθε….

  1. Θέλω να πω τα παρακάτω.Έχω ακούσει και πιστεύω ότι ισχύει ότι η Τέχνη, με την έννοια που της έδιναν οι αρχαίοι μας πρόγονοι , απευθύνεται στους γνωρίζοντες (επαΐοντες). Έρχονται όμως κάποια αποσπάσματα έργων, ποίησης εν προκειμένω όπως οι στίχοι του Χαλίλ Γκιμπράν αλλά και γλυπτικής, ζωγραφικής, αρχιτεκτονικής κτλ,που γίνονται καταληπτά και από εμένα τον ανίδεο. Και όχι μόνον με συγκινούν μέχρι δακρύων αλλά μου δίνουν ταυτόχρονα και την ώθηση (και την δικαιολογία αν θέλεις) για αντίδραση, αντίσταση και πάντως όχι του καναπέ, στα όσα συμβαίνουν σ’ εμένα αλλά… και στην κόρη μου και στο πιθανολογούμενο εγγόνι μου. Δεν ξέρω αν φταίει το DNA του Έλληνα αλλά θέλω να σου υπενθυμίσω ότι το ίδιο νόημα, με άλλα λόγια ίσως, μου το μετέφεραν ο Όμηρος, ο Αισχύλος, ο Σοφοκλής αλλά και ο Λεωνίδας, ο Αλέξανδρος, ο Κωνσταντίνος με όλους τους αριθμούς, ο Παπαδιαμάντης, ο Παλαμάς,ο Λύτρας, ο Ρήγας, ο Κολοκοτρώνης, ο Υψηλάντης, ο Κανάρης, ο Μπότσαρης …. Και ξέρεις κάτι; Πρέπει να συμπεριλάβουμε στις ΤΕΧΝΕΣ τον τρόπο {«ιδέα» κατά Πλάτωνα αλλά και «είδος»] που ο ΕΛΛΗΝΑΣ ξέρει να δίνει την ζωή του για τούτη την, μισή μέχρι τώρα, Πατρίδα…. Για το «Ήπειρος η πατρίδα μας» Οδυσσεύς.
    ΥΓ Φιλονόη , θέλω να σου πω ότι πολλές φορές τα σχόλιά μου σε κείμενά σου, τα χρησιμοποιώ σαν εισαγωγή στην αναδημοσίευση που κάνω στην ιστοσελίδα μου. Ο ίδιος

Leave a Reply