«Ἐὰν ὁ Ἔλγιν εἶχε περάσει ὰπὸ ἐδῶ…»

Ο Πύργος του Αϊφελ κατακερματισμένος, το Αγαλμα της Ελευθερίας ακέφαλο, ο επιβλητικός Χριστός Λυτρωτής του Ρίο ντε Ζανέιρο κατεστραμμένος, η Βασιλική του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό χωρίς τρούλο…

Εικόνες που ίσως να γίνονταν πραγματικότητα, αν τελικά ο λόρδος Ελγιν περνούσε από τα παραπάνω δημοφιλή μνημεία και όχι από τον Παρθενώνα. Αυτό είναι το θέμα των νέων video-slides και αφισών που δημιούργησε ο φωτογράφος και συνθέτης Αρης Καλογερόπουλος, ο οποίος από τον περασμένο Φεβρουάριο έχει ταχθεί στον ιερό σκοπό του επαναπατρισμού των ελληνικών έργων τέχνης που βρίσκονται διασκορπισμένα σε διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο. Πρόκειται για φωτογραφίες οι οποίες περιγράφουν τις υποθετικές καταστροφές σε εμβληματικά κτίσματα και γλυπτά του πλανήτη με στόχο να τονιστεί για ακόμη μια φορά το πώς η αρπαγή των ελληνικών αρχαιοτήτων από τον Αγγλο ευγενή συνιστά ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά εγκλήματα όλων των εποχών. 

Η νέα εκστρατεία που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες στο Διαδίκτυο έχει καταφέρει ήδη να κάνει τον γύρο του κόσμου, προκαλώντας αίσθηση. Στο δίλεπτο βίντεο μια κοινή φράση «Αν ο Ελγιν είχε περάσει από εδώ…» συνοδεύει τα μισοκατεστραμμένα μνημεία και η παρουσίαση κλείνει με την τελευταία εικόνα του Παρθενώνα και την πρόταση «Ο Ελγιν, όμως, πέρασε από την Αθήνα».

Ο φωτογράφος και συνθέτης Αρης Καλογερόπουλος ζει και δραστηριοποιείται στο Ολντενμπουργκ της Γερμανίας. Μαζί με τον Αλέξη Μανθεάκη δημιούργησαν την ενδιαφέρουσα κίνηση με τίτλο «I am Greek and I want to go home», στην οποία αναρτούσαν φωτογραφίες από «ξενιτεμένα» ελληνικά αγάλματα και έργα τέχνης. 

Η ιδέα, όπως αναφέρεται και στην επίσημη ιστοσελίδα τους (www.iamgreek.gr), γεννήθηκε έπειτα από μια επίσκεψη του ίδιου στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο. «Ηταν μέσα Αυγούστου του 2009, όταν επισκέφθηκε το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο. Περνώντας μέσα από τις αμέτρητες ελληνικές αίθουσες είδε κάτι που του προκάλεσε δέος, αλλά και μεγάλο πόνο. Δέος μπροστά στην απίστευτη ομορφιά των ελληνικών έργων τέχνης της κλασικής εποχής και πόνο γιατί τα αντικείμενα αυτά βρίσκονταν τόσο μακριά από τη γη που τα γέννησε».

H πρώτη φωτογραφία με την Καρυάτιδα -τη μοναδική Κόρη του Ερεχθείου η οποία βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο- συνοδευόμενη από τα σλόγκαν «Είμαι Ελληνίδα και θέλω να γυρίσω σπίτι μου» αλλά και «Γεννήθηκα στην Ελλάδα, οι αδελφές μου είναι εκεί» δημοσιεύτηκε στην προσωπική του Αρη Καλογερόπουλου σε ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης τον Φεβρουάριο του 2012. Ακολούθησαν πολλές άλλες, οι οποίες άρχισαν να αναμεταδίδονται από χιλιάδες ανθρώπους με εντυπωσιακό ρυθμό. Επειτα από κινητοποίηση μηνών, η επίσημη ιστοσελίδα της δράσης ανέβηκε στις 14 Ιουλίου συγκεντρώνοντας πολλά κλικ αλλά και σχόλια συμπαράστασης από διάφορα σημεία του πλανήτη.

«Το δωμάτιο 18 που οι Βρετανοί έχουν ονομάσει Parthenon Galleries ήταν αυτό που τον έκανε να βγάλει τη φωτογραφική του μηχανή και να αρχίζει να απαθανατίζει τα πειστήρια του πιο στυγερού πολιτιστικού εγκλήματος στηΙνεότερη ιστορία. Τη βεβήλωση του πιο σπουδαίου μνημείου και συμβόλου του παγκόσμιου πολιτισμού και την παράνομη κράτηση του 65% της τέχνης που το περιέβαλε σε έναν χώρο ξένο. Μακριά από τον ήλιο και τον ουρανό της Αθήας. Σπασμένο, ταπεινωμένο και πάνω από όλα ΜΙΣΟ! Κομμάτια του Παρθενώνα, που στέκει εκεί στην Αθήνα ακόμα για χιλιάδες χρόνια περήφανος, στερεωμένα και κρεμασμένα χωρίς κανένα νόημα» τονίζεται χαρακτηριστικά στον επίσημο δικτυακό τόπο.

 Γιώτα Βαζούρα

πηγη 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply