Μὲ κάνει νὰ ἀπορῶ τὸ γεγονὸς πὼς οἱ ἄλλοι, ὅλοι οἱ ἄλλοι, σέβονται καὶ τιμοῦν κάθε τί Ἑλληνικό! Καὶ στὸ Ἑλλαδιστάν, θάπτουν καὶ ἐξαφανίζουν κάθε τί Ἑλληνικό!
Δὲν ἀγαπῶ τὴν Ἀμερικὴ καὶ τὰ ἔργα της.
Ὅμως δὲν μπορῶ νὰ μὴν σταθῷ σκεπτικὴ ἐμπρὸς σὲ τέτοιου εἴδους ἔργα.
Ἐμεῖς ἕναν πρωτότυπο Παρθενώνα ἔχουμε, κι ἀκόμη ἀναζητοῦν κάποιοι νὰ βροῦν τὸν τρόπο στηρίξεως τῶν τμημάτων του! Εἶναι νὰ μὴν ἀπορῇς;
Αθηνά Παρθένος – Χρυσελεφάντινο άγαλμα 5ου αι. π.Χ. – Nashville Τεννεσσή Η.Π.Α. (ανακατασκευή 1982 – 2002 μ.Χ.)
Η ανακατασκευή…
Το μεγαλύτερο γλυπτό «εσωτερικού χώρου» του δυτικού κόσμου βρίσκεται στον «Παρθενώνα» της πόλεως Nashville (επί χάρτου σημείον•) του Τεννεσσή στις Η.Π.Α.
Πρόκειται για «ανακατασκευή» του χρυσελεφάντινου αγάλματος της Αθηνάς Παρθένου που κοσμούσε τον Παρθενώνα των Ελλήνων πριν από 2.450 περίπου χρόνια…
Την κατασκευή του ανέλαβε ο γλύπτης Alan LeQuire το 1982 και την έφερε εις πέρας οκτώ χρόνια αργότερα, προσπαθώντας να κατασταλάξει στην μορφή και την κατασκευαστική τεχνική που θα ακολουθούσε…
Κατασκεύασε, πρώτα, ένα πήλινο πρόπλασμα στο 1/10ο περίπου του ύψους της τελικής κατασκευής (φωτογραφία επάνω).
Κατόπιν, δημιούργησε ένα μεγαλύτερο μοντέλο στο 1/5ο περίπου του ύψους του τελικού αγάλματος, το οποίο μορφοποίησε ακολουθώντας τις αρχαιοελληνικές κατασκευαστικές αναλογίες του 5ου αι. π.Χ., ισορροπώντας συγχρόνως τις αρχαιολογικές αναφορές με τις κατασκευαστικές ανάγκες των μοντέρνων τεχνικών…
Με βάση το μοντέλο αυτό, θα κατασκευάσει το τελικό έργο από γυψοκονίαμα, ενισχυμένο με υαλονήματα επί ατσάλινου εσωτερικού σκελετού σχήματος Η (φωτογραφία κάτω).
Το έργο του Φειδία κατασκευάστηκε περί το 447 π.Χ. και αποτελείτο από ελεφαντοστό επενδεδυμένο με πλάκες χρυσού (εξ ‘ου και ο όρος χρυσελεφάντινο), προσαρμοσμένο σε ξύλινο εσωτερικό σκελετό. Κατεστράφη 700 περίπου χρόνια αργότερα..
Η κατασκευή συνολικού ύψους 12,75 μέτρων και βάρους 15 περίπου τόνων, συναρμολογήθηκε από 180 κομμάτια βάρους 40 περίπου κιλών το καθένα..!
Η επίσημη παρουσία του αγάλματος στους επισκέπτες του τσιμεντένιου «Παρθενώνος» έγινε στις 20 Μαΐου 1990.
Σε ρωμαϊκές αναπαραστάσεις που έχουν διασωθεί, παρουσιάζεται με το δεξί της χέρι να υποστηρίζεται από μία κολώνα… Στην περίπτωση της ανακατασκευής απορρίφθηκε η ιδέα της κολώνας και προτιμήθηκε η αρθρωτή αντιστήριξη του χεριού…

Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου όπως το συνέλαβε ο φωτογραφικός φακός μπροστά από την Ανατολική Πύλη του «Παρθενώνος»
…Λίγα λόγια για το Χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου…

Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς του Φειδία, αναπαράσταση στο Βασιλικό Μουσείο του Οντάριο στο Τορόντο
Η αρχιτεκτονική σύλληψη του Παρθενώνος εξυπηρετούσε τις ανάγκες στεγάσεως του χρυσελεφάντινου λατρευτικού αγάλματος της Αθηνάς Παρθένου, έργου του γλύπτη Φειδία…
Συνειδητή και εδώ ήταν η προσπάθεια του Περικλή, ο οποίος επόπτευε προσωπικά την κατασκευή του αγάλματος της θεάς, να υποκατασταθεί ο Δήλιος Απόλλωνας, προστάτης θεός της παλαιάς έδρας της συμμαχίας, με την Αθηνά, προστάτιδα της πόλεως της Αθήνας και νέας έδρας της συμμαχίας.
Η κατασκευή του αγάλματος της θεάς χρηματοδοτήθηκε κυρίως από το ταμείο της θεάς.
Έφθανε τα 12 μ. ύψος και αναπαριστούσε την Αθηνά πάνοπλη.
Τα γυμνά μέρη της θεάς ήταν κατασκευασμένα από ελεφαντόδοντο, ενώ ο πέπλος (το ένδυμα της θεάς), η αιγίδα, τα πέδιλα, το κράνος και η ασπίδα της ήταν κατασκευασμένα από φορητά φύλλα χρυσού αξίας 44 ταλάντων… Στο δεξί της χέρι, το οποίο ήταν στηριγμένο σε μικρό κορινθιακό κίονα, κρατούσε φτερωτή Νίκη την οποία προσέφερε στους Αθηναίους, ενώ στο αριστερό της κρατούσε την άκρη της στηριγμένης στο αριστερό της γόνατο ασπίδας. Το δόρυ της θεάς στηριζόταν στο έδαφος και στον αριστερό της ώμο. Την ασπίδα εξωτερικά διακοσμούσε ανάγλυφη παράσταση αμαζονομαχίας, για την οποία κατηγορήθηκε ο Φειδίας από τους Αθηναίους ότι σε δύο από τις μορφές που πολεμούσαν τις αμαζόνες είχε δώσει τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του ιδίου και του Περικλή.
Εσωτερικά υπήρχε γραπτή παράσταση γιγαντομαχίας και αναδιπλούμενος πλαστικός (γλυπτός) όφις. Στα πέδιλα της θεάς απεικονιζόταν ανάγλυφη παράσταση κενταυρομαχίας. Οι σκηνές αυτές συμβόλιζαν την νίκη των δυνάμεων του καλού εναντίον του κακού, της Σωφροσύνης εναντίον της Ύβρεως. Στην βάση του αγάλματος υπήρχε ανάγλυφη παράσταση του μύθου της γεννήσεως της Πανδώρας.
Μπροστά από την βάση του αγάλματος ήταν τοποθετημένη μικρή δεξαμενή νερού, η τροφοδότηση της οποίας ήταν επιβεβλημένη για τηνσυντήρηση και την διατήρηση των ελεφάντινων τμημάτων του αγάλματος και μέσα στην ο ποία γινόταν αντανάκλαση του φωτός της κεντρικής θύρας.
…Η Επιχρύσωσις…
Το 2002 αποφασίσθηκε η επικάλυψη της Αθηνάς Παρθένου εν μέρει με φύλλα χρυσού και εν μέρει με χρώμα που θα προσομοιώνει το χρώμα του ελεφαντοστού, ώστε να θυμίζει περισσότερο το πρωτότυπο…
Τα χείλη της θα αποκτήσουν κόκκινο χρώμα, ενώ αρκετά άλλα στοιχεία του αγάλματος θα αποκτήσουν και αυτό το δικό τους χρώμα ..!
Πρόκειται για επίπονη εργασία που θα διαρκέσει όλο το καλοκαίρι του 2002 (11 περίπου εβδομάδες) και θα απασχολήσει μια ομάδα 15 ανθρώπων – μή συμπεριλαμβανομένου του γλύπτη LeQuire –..!

Ο Alan LeQuire, 19 χρόνια μετά την ανάληψη των πρώτων καθηκόντων του, παρατηρεί από ένα φάτνωμα της οροφής του «Παρθενώνος» ακριβώς επάνω από το άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, έτοιμος να ρίξει σχοινιά ασφαλείας στην ομάδα εργασίας από κάτω…
Τα 65.000 περίπου ιταλικά φύλλα χρυσού που θα χρησιμοποιηθούν είναι συσκευασμένα φύλλο – φύλλο σε μικρά βιβλιαράκια των 25 τεμαχίων.
Οι επιφάνειες που πρόκειται να επιχρυσωθούν με αυτόν τον τρόπο πρέπει πρώτα να βερνικωθούν με μία ειδική ρετσινοειδή λάκα (γομαλάκα) κίτρινου χρώματος, η οποία θα απλωθεί σε τρία αλλεπάλληλα επίπεδα, ώστε να αποφευχθεί η απορρόφηση του επόμενου μίγματος που είναι απαραίτητο για την επικόλληση των χρυσών φύλλων…
Κατόπιν θα απλωθεί ένα ειδικό κόκκινο μίγμα συγκράτησης των χρυσών φύλλων και την επόμενη ημέρα θα εφαρμοστεί ο χρυσός…

…το μεγαλύτερο μέρος της Ασπίδος είναι έτοιμο… διακρίνεται πάνω δεξιά το κόκκινο μίγμα συγκράτησης του χρυσού…
Κάθε ένα από τα χρυσά αυτά φύλλα εφαρμόζεται με μία ειδική βούρτσα καλύπτοντας εν μέρει το διπλανό του…
Κατόπιν πιέζονται ελαφρά με μία άλλη βούρτσα και συλλέγονται τα περισσεύματα, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στην λεπτομερειακή συμπλήρωση κενών σημείων…
…το μεγαλύτερο μέρος της Ασπίδος είναι έτοιμο… διακρίνεται πάνω δεξιά το κόκκινο μίγμα συγκράτησης του χρυσού…
Κάθε ένα από τα χρυσά αυτά φύλλα εφαρμόζεται με μία ειδική βούρτσα καλύπτοντας εν μέρει το διπλανό του…
… η Νίκη…
Στην δεξιά παλάμη της Παρθένου φιλοξενείται Νίκη ύψους 193 εκατοστών του μέτρου και βάρους 400 λιβρών.
… 14 εβδομάδες εργασίας και το έργο έχει πλέον τελειώσει …
Κατόπιν πιέζονται ελαφρά με μία άλλη βούρτσα και συλλέγονται τα περισσεύματα, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στην λεπτομερειακή συμπλήρωση κενών σημείων…

Λεπτομέρεια του μπροστινού μέρους του γλυπτού, όπου συνδυάζονται όλες οι φάσεις ετοιμασίας του :
1. κίτρινη γομαλάκα στο πάνω μέρος του φορέματος,
2. κόκκινο μίγμα συγκρατήσεως στο κάτω μέρος,

Το μπροστινό μέρος του γλυπτού έτοιμο και επιχρυσωμένο…
3. το χέρι στο φυσικό χρώμα του ελεφαντοστού και
4. η Νίκη επιχρυσωμένη και έτοιμη..!
Ἀποποίηση εὐθύνης
Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.