Ἀριστοτέλης. Ἠθικὰ Νικομάχεια. Ἀγαθά.

Τὰ ἀγαθά εἶναι δύο εἰδῶν, καὶ τὸ μὲν ἕνα εἶδος εἶναι τὰ καθ’ ἑαυτά, τὸ δὲ ἄλλο εἶναι ὅσα ὑπάρχουν πρὸς χάριν τούτων.
Θὰ προσπαθήσωμεν νὰ διαχωρίσωμεν τὰ καθ’ ἑαυτὰ ἀπὸ τὰ χρήσιμα καὶ νὰ ἐξετάσωμεν ἄν ὑπάγονται εἰς μὶαν κατηγορίαν.
Ἠμποροῦμεν νά θεωρήσωμεν ὡς καθ’ ἑαυτά, παρά ὅσα καί ἐπιδιώκονται μεμονωμένα, καθώς π.χ. ἡ φρόνησις καί ἡ ὅρασις καί μερικαί ἠδοναί καί τιμαί; Διότι αὐτά, ἄν καὶ τὰ επιδιώκομεν καὶ πρὸς χάριν ἄλλου πράγματος, ὅμως ἠμποροῦμεν νὰ τὰ θεωρήσωμεν ὡς καθ’ ἑαυτὰ ἀγαθά.

Ἤ μήπως ὅμως δέν ἠμποροῦμεν νά θεωρήσωμεν ὡς ἀγαθόν κανέν ἄλλο ἐκτός τῆς ἰδέας τοῦ ἀγαθοῦ;
Τότε λοιπὸν εἶναι ἀνωφελῆς ἡ ἰδέα.
Ἀφοῦ δὲ καὶ αὐτἀ ἀνήκουν εἰς τὰ καθ’ ἑαυτὰ ἀγαθά, τότε πρέπει ἡ ἔννοια τοῦ ἀγαθοῦ νὰ εἶναι ἡ ἰδία εἰς ὅλα αὐτά, καθὼς ἡ ἔννοια τῆς λευκότητος εἶναι ἡ ἰδία εἰς τὴν λευκότηταν καὶ εἰς τὸ ψιμύθιον.
Καὶ ὅμως τῆς τιμῆς καὶ φρονήσεως καὶ ἠδονῆς εἶναι ἄλλαι καὶ διαφορετικαὶ αἱ ἔννοιαι ὡς πρὸς τὴν οὐσίαν τοῦ ἀγαθοῦ.

Ἐπομένως τὸ ἀγαθὸν δὲν εἶναι κάτι τι κοινὸν καὶ ἀνῆκον εἰς μίαν γενικὴν ἔννοια.

Τᾶσος Γκολέμης

 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Ἀπαντῆστε

Ἡ ἠλεκτρονική σας διεύθυνση δὲν θὰ δημοσιευθεῖ. Τὰ ὑποχρεωτικὰ πεδία σημειώνονται μὲ *