Ἡ ζωή τῷν θεῶν εἰς τήν κορυφήν τοῦ Ὀλύμπου, εἶναι εἰς τον Ὅμηρον, ἡ ἰδανική εἰκόνα τοῦ τρόπου ζωῆς πού ἔχουν εἰς τά ἀνάκτορά των οἱ ἀρχηγοί τῶν λαῶν κατά τήν ἠρωϊκήν ἐποχήν. Ὅπως αὐτοί ἔχουν μίαν ἀκολουθίαν ἀπό ἡπηρέτας, οἱ μεγάλοι θεοί τοῦ οὐρανοῦ ἔχουν μίαν ἀκολουθίαν ἐκ δευτερευουσῶν θεοτήτων, ἐπιφορτισμένας νά ἐκτελοῦν τάς διαταγάς των, νὰ ἑτοιμάζουν τὰ συμπόσιά των, νὰ προσφέρουν τὸ Νέκταρ καὶ τὴν Ἀμβροσίαν, καὶ νὰ διασκεδάζουν μετὰ μουσικῆς καὶ χοροῦ τὴν ἀθανασίαν των.
Ἡ μοναδική διαφεύγουσα τοῦ κανόνος εἶναι ἡ Θέμις, ἥτις ἀπὸ τὴν βαθείαν Ἑλληνικὴν ἀρχαιότηταν, ὑπῆρξεν ὡς μία ἠθικὴ ἀφαίρεσις προσωποποιημένη. Εἰς τόν Ὅμηρον ἡ Θέμις ἐκπληρώνει καθήκοντα δημοσίου κήρυκος τοῦ Διός, εἰς τὸ ὄνομα τοῦ ὁποίου συγκαλεῖ τό συβούλιον τῶν θεῶν. Εἶναι δὲ τρόπον τινὰ ἡ τελετάρχις τοῦ Ὀλύμπου.
Ἡ Θέμις εἶναι ἡ θεότης ἡ ὁποία φροντίζει διὰ τὴν ἐπιβολὴν τῆς τάξεως εἰς τὸν Ὄλυμπον. Τό ὄνομά της ἐκτὸς ἀπὸ ὄνομα ἑνὸς θεϊκοῦ προσώπου, εἶναι τό ὄνομα τῆς τάξεως, ποὺ ἐκαθιερώθη καὶ ἀνεγνωρίσθη μὲ τὴν χρήσιν: ὁ πληθυντικὸς τῆς λέξεως …αἱ θέμιστες καταδεικνύει τοὺς νόμους ἤ ταὶς κρίσεις τῆς ἀνθρωπίνου δικαιοσύνης, καί …αἱ θέμιστες Διὸς εἶναι αἱ ἀποφάσεις τοῦ Διός.
Ὅταν ὁ Ἠσίοδος δίδει εἰς τὸν Δίαν διὰ πρώτην σύζυγον τήν Μήτιδαν καὶ δευτέραν τὴν Θέμιδαν, προσπαθεῖ νὰ ἐκφράσῃ αὐτὴν τ]γν ἀφηρημένην; ἰδέαν ὅτι, ὄπως ἡ φρόνησις εἶναι ἄρρηκτα συνδεδεμένη μὲ τὸ πρόσωπον τοῦ ὑπερτάτου θεοῦ, ἡ τάξις, ποὺ ἡ Θέμις εἶναι ἡ προσωποποίησίς της, εἶναι ὁμοῦ συνδεδεμένη μέτ᾿ αὐτοῦ.
Εἰς τὴν Ἰλιάδα αὕται αἱ θεότηται ἔχουν ἕνα ἰδιαιτέρως καθορισμένο λειτούργημα, εἶναι οἱ φρουροὶ τῶν πυλῶν τοῦ οὐρανοῦ, ὅπου ἀνοίγουν καὶ κλείουν αὐτάς, ἀπλώνοντας ἤ ἐξαλείφοντας ἕν πυκνὸν νέφος ἔμπροσθεν τοῦ Ὀλύμπου.!!!
Αὕτη δὲ ἡ εἰκόνα ποὺ τὴν ἐδανείσθησαν κατ᾿εὐθείαν ἀπὸ τὴν φύσιν, ἠμπορεῖ νὰ φανερώνῃ, ἤ τὰ φαινόμενα τῆς ἡμέρας καὶ τῆς νυκτός, ἤ ἐκείνα τοῦ καλοῦ καὶ κακοῦ καιροῦ, ἤ τὴν ἀστραφτερὰ ἐποχὴν τῆς ἀνοίξεως, ὅπου διαδέχεται τὸν σκοτεινὸν χειμῶνα. Αὐτή ἡ τελευταῖα ἔννοια κυριαρχεῖ εἰς τὴν μυθολογικὴν ἄποψιν τῶν Ὡρῶν.
Τό ὄνομά των εἶναι ταυτισμένο μὲ ἐκεῖνο τῆς ὀμορφιᾶς εἰς τήν ἄνθησίν της, τὸ ὄνομα ποὺ ἀναδεικνύει τὰς λαμπροτέρας χαρὰς πού, κάθε χρόνο κοσμοῦν τὴν φύσιν κατὰ τὴν ἀφύπνησίν της, ὅπως καὶ τὸν ἄνθρωπον εἰς τὴν νεανικήν του ἡλικίαν.
Λαμπεραὶ παρθέναι, κοσμημέναι μετὰ χρυσῶν περιλαιμίων, καλλωπισμέναι μετ᾿ἀνθέων καὶ καρπῶν, παρθέναι ἀπαλαὲ καὶ μὲ τρυφερὰς πόδας (μαλακαίποδες) αἱ ὥραι εἶναι εὐεργετικαὶ θεότηται, ἀναμενόμεναι καὶ ποθούμεναι ὑπὸ τοῦ ἀνθρώπου (πολυγηθέες) μαζὺ μὲ ταὶς Χάριτες, τὴν Ἀρμονίαν, τὴν Ἤβην καὶ τὴν Ἀφροδίτην χορεύουν εὐχαρίστους χορούς.
Αὐταὶ ἐκόσμησαν τὴν Πανδῶρα διὰ νὰ τὴν καλλωπίσουν· ἀφοῦ κάθε χρόνο ἀκολουθοῦν τὴν Περσεφόνην, ὅταν ἀνεβαίνῃ εἰς τὸ φῶς, συνχὰ δὲ προηγοῦνται, καὶ ὁδηγοῦν τὸν Διόνυσον, τὸν ἄνθισμένον θεὸν τῆς νέας ἐποχῆς.
Εἰς τὴν Ἀθῆνα ταὶς ἐλάτρευον ὡς Θαλλῶ καί Καρπῶ, ἡ μία θυμίζει τὴν βλάστησιν τῆς ἀνοίξεως καί ἡ ἄλλη τοὺς καρποὺς τοῦ καλοκαιριοῦ.
Ἑνῶ συχνὰ σχηματίζουν ἕνα ἀρμονικὸ σύνολον ἐκ τριῶν παρθένων, ὅπου ἡ πρώτη κρατᾶ εἰς τὸ χέρι της ἕναν ἀνθισμένο κλῶνον, ἡ δευτέρα ἕνα στάχυ καὶ ἡ τρίτη ἕνα κλῆμα ἀμπέλου· (ἡ παράστασις εὑρίσκεται εἰς ἕνα ἀνάγλυφον βωμοῦ τοῦ 12θέου εἰς τὸ μουσεῖον τοῦ Λούβρου). Ἡ οὐσιαστικὴ σημασία τῶν Ὡρῶν δὲν ἀμφισβητεῖται. Προσωποποιοῦν εἰς τὴν Ἑλλάδαν, μὲ χαριτωμένας καὶ διαφανεῖς εἰκόνας, τὴν ἐποχὴν ποὺ ἀνοίγουν τὰ πρῶτα φύλλα κι᾿ἐκείνην ποὺ συντελεῖ εἰς τὴν ὡρίμανσιν τῶν καρπῶν τῆς γῆς.
Κατά ἕναν γενικὸν τρόπον, αἱ Ὥραι εἶναι, εἰς τήν συνηθισμένην γλῶσσαν, αἱ ὡραῖαι ἡμέραι τῆς ἀνοίξεως, καὶ τοῦ καλοκαιριοῦ. Ἡ κανονικὴ καὶ περιοδικὴ ἐπιστροφὴ αὐτῶν τῶν ὡραῖων ἡμερῶν, ὑπενθύμιζεν εἰς τὰ σκεπτόμενα πνεύματα τὴν ἰδέαν τῆς τάξεως ποὺ βασιλεύει εἰς τὴν Φύσιν καί τοὺς νόμους ποὺ τὴν κυβερνοῦν.
Ὀνομάσθησαν Εὐνομία, Δίκη, Εἰρήνη.
Ἡ Δίκη, θυγάτηρ τοῦ Διός, ποὺ ἀποκαλύπτει εἰς τὸν πατέραν της ταὶς ἄδικες πράξεις τῶν ἀνθρώπων, ἔχει ἕναν ἀποκλειστικῶς ἠθικὸν χαρακτῆραν.
Ἡ Εἰρήνη, ὁλιγότερον αὐστηρὰ ἀπὰ τὰς ἀδελφάς της, εἶναι ἡ μήτηρ τοῦ Πλούτου, ἑνὸς μικροῦ παιδιοῦ ποὺ κρατεῖ εἰς τὴν ἀγκάλην της, πηγὴ ὅλων τῶν ἀγαθῶν καί ὅλων τῶν ἀπολαύσεων τῆς ζωῆς, εὑρίσκεται συχνὰ εἰς τὴν ἀκολουθίαν τοῦ Διονύσου. Εἰς τὴν ἀκολουθίαν τῶν Ὀλυμπίων θεῶν κατατάσσσεται καὶ ἡ Ἴρις, ἡ ἀγγελιοφόρος τους, εἶναι ἰδιαιτέρως ζωηρὸν πλάσμα, ὅπου ἀντιλαμβανώμεθα εὔκολα τὴν καταγωγήν της.
Ἐθεωρεῖτο ὡσὰν ἕνα μήνυμα ἀπὸ τοὺς θεούς.
Ὁ ταχὺς σχηματισμὸς καὶ ἡ μικρὰ διάρκεια τοῦ οὐρανίου τόξου εἶχον προκαλέση καὶ ἄλλες εἰκόνες.
Ἡ Ἴρις εἶναι μία παρθένος μὲ γρήγορα πόδια, ποὺ πετᾶ ὡσὰν τὸν ἄνεμον ἤ τὴν πνοὴν τῆς θυέλλης (ἀελλόπους).
Κατεβαίνει ἀπὸ τὸν οὐρανὸν εἰς τὴν γῆν, γρήγορη ὡσὰν τὸ χιόνι ἤ τὸ χαλάζι, ποὺ πέφτουν άπὸ τὰ σύννεφα.
Ἡ Θεὰ μὲ τὰ ὡραῖα σανδάλια καὶ τὰ χρυσὰ φτερά, ἡ θεὰ μὲ τὴν ἐξαισίαν λάμψιν, ὅπου ὁ Ἀλκαῖος τὴν εἶχεν κάνει μητέρα τοῦ Ἔρωτος.
Ἡ ἀρχαῖα τέχνη τὴν ἀναπαραστοῦσε ντυμένη μὲ ἕναν φαρδὺν χιτῶνα, νὰ κυματίζῃ εἰς τοὺς αἰθέρας, καὶ νὰ κρατᾷ εἰς τὸ χέρι, ὅπως ὁ Ἐρμῆς τὸ κηρύκειον, ἄλλοτε δὲ ἕναν μικρὸν ἀμφορέα, μὲ φτερὰ εἰς τοὺς ὤμους της, καὶ χρυσᾶ σανδάλια.
Ἀποποίηση εὐθύνης
Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.
Τὸ παρὸν ἀναδημοσιεύθηκε στὸ Aussiedlerbetreuung und Behinderten – Fragen καὶ σχολίασε:
Glück, Auf, meine Heimat!