8η Δεκεμβρίου. Μία τραγική ἡμερομηνία γιά τήν Κρήτη

…γιά τούς Κρητικούς καί κυρίως τούς Χανιῶτες!

Eνα φορτηγό γεμάτο πορτοκάλια προκάλεσε το ναυάγιο της Φαλκονέρας!

Μιά ἀπό τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στις ελληνικές θάλασσες συνέβη σαν σήμερα, τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Δεκεμβρίου 1966, κοντά στην βραχονησίδα Φαλκονέρα όταν το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Ηράκλειον», που εκτελούσε το δρομολόγιο Χανιά – Πειραιάς, βυθίστηκε με αποτέλεσμα να πνιγούν 224 άνθρωποι.

Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί στη Γλασκόβη το 1949 ως δεξαμενόπλοιο με το όνομα «Λέστερσαϊρ», για λογαριασμό αγγλικής εταιρείας. Είχε χωρητικότητα 8.922 κόρων, μήκος 498 πόδια, πλάτος 60 πόδια, βύθισμα 36 πόδια και ανέπτυσσε ταχύτητα 17 κόμβων. Το 1964, μετά τη μετασκευή του σε οχηματαγωγό, περιήλθε στην κραταιά εταιρεία των Αδελφών Τυπάλδου («Typaldos Lines») και από το 1965 δρομολογήθηκε στις ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης, με δυνατότητα μεταφοράς 1.000 επιβατών και 300 αυτοκινήτων.

Για τη μετατροπή του σε οχηματαγωγό είχε απαιτηθεί η αφαίρεση των υποκαταστρωμάτων και έρματος βάρους 200 τόνων για να γίνει το γκαράζ, με αποτέλεσμα την ανύψωση του μεσοκεντρικού βάρους και τη μείωση της ευστάθειάς του. Πάντως, είχε πάρει άδεια από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ως αξιόπλοο. 

ΤΟ ΦΟΡΓΗΓΟ ΜΕ ΤΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΤΕ ΛΙΜΕΝΑΡΧΗ ΧΑΝΙΩΝ

Το «Ηράκλειον» ήταν προγραμματισμένο να αποπλεύσει στις 7 το βράδυ, στις 7 Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας, με προορισμό τον Πειραιά. Το δρομολόγιο καθυστέρησε περίπου 20 λεπτά, εξαιτίας της καθυστερημένης άφιξης στο λιμάνι ενός φορτηγού ψυγείου, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε πορτοκάλια. Ο τότε λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε επιφυλάξεις για την είσοδο του φορτηγού στο πλοίο, λόγω του βάρους του. Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν. Το μοιραίο, όπως αποδείχθηκε, ψυγείο-φορτηγό φορτώθηκε βιαστικά, χωρίς να τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες ασφαλείας. Το πλοίο αναχώρησε για τον προορισμό του στις 7:20 το βράδυ, με καπετάνιο των Εμμανουήλ Βερνίκο. Μετέφερε 206 ταξιδιώτες και 65 μέλη του πληρώματος.

Ο καιρός ήταν βροχερός και στο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι 8 έως 9 μποφόρ, σύμφωνα με το σήμα που έφθασε στο Λιμεναρχείο Χανίων στις 8 το βράδυ. Το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του κάτω από δύσκολες συνθήκες, μέχρι τις 2 τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου. Εκείνη την ώρα βρισκόταν κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, στα όρια του Κρητικού με το Μυρτώο Πέλαγος, και ο κλυδωνισμός του πλοίου έγινε έντονος.Το βαρύ φορτηγό – ψυγείο, που ήταν λυμένο, παλινδρομεί εγκάρσια και συγκρούεται με δύναμη με τα πλευρικά τοιχώματα και την πόρτα εισόδου, μέχρι που με ένα δυνατό χτύπημα σπάει τη μία από τις δύο μπουκαπόρτες, δημιουργώντας ένα ρήγμα 17 τ.μ. Τα νερά εισβάλουν ορμητικά και ο ασυρματιστής μόλις που προλαβαίνει να εκπέμψει σήμα κινδύνου στις 2:06 π.μ: «SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52′ B., 24° 08 A., Βυθιζόμαστε.» Και μετά η σιγή. Το πλοίο βυθίζεται μέσα σε λίγα λεπτά σε βάθος 600 – 800 μέτρων. Πολλοί παγιδεύονται στις καμπίνες, μερικές δεκάδες πέφτουν στη θάλασσα.

Το σήμα κινδύνου κινητοποιεί πολεμικά και εμπορικά πλοία, αλλά φτάνουν αργοπορημένα στο σημείο του ναυαγίου, λόγω της θαλασσοταραχής. Γύρω στις 10 το πρωί μια «Ντακότα» με συγκυβερνήτη τον βασιλιά Κωνσταντίνο υπερίπταται του σημείου του ναυαγίου και εντοπίζει το μοιραίο φορτηγό – ψυγείο να επιπλέει. Ο Τύπος θα μιλήσει για κίνηση εντυπωσιασμού του βασιλιά, αλλά υπάρχει και η εκδοχή ότι πήγε αυτοπροσώπως στο σημείο για να καταρρίψει τους ισχυρισμούς της Τουρκίας, ότι η Ελλάδα αδυνατεί να παράσχει βοήθεια σε κινδυνεύοντα σκάφη στο Αιγαίο. Τα συνεργεία διάσωσης και τα πλοία που έσπευσαν στον τόπο του ναυαγίου χτενίζουν την ευρύτερη περιοχή και κατορθώνουν να περισυλλέξουν μόνο 47 επιζώντες και 25 σορούς.

Γύρω στις 12 το μεσημέρι, όλη η Ελλάδα γνωρίζει για το τραγικό συμβάν και δεκάδες άνθρωποι συρρέουν στα γραφεία της εταιρείας Τυπάλδου σε Χανιά και Πειραιά για να μάθουν για την τύχη των αγαπημένων τους προσώπων. Η κυβέρνηση Στεφανόπουλου κηρύσσει πένθος για μία εβδομάδα.

Στα δημοσιογραφικά γραφείο σήμανε συναγερμός. Αμέσως, όλες σχεδόν οι εφημερίδες κυκλοφορούν έκτακτα παραρτήματα για το τραγικό συμβάν.Χαρακτηριστικό το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας το “ΒΗΜΑ”.Η βύθιση του σκάφους, σύμφωνα με τους ειδικούς, υπήρξε ακαριαία, λόγω παραλείψεων στους όρους ασφαλείας: κακή φόρτωση των αυτοκινήτων, ελλιπής κατασκευή του συστήματος ασφάλειας της «μπουκαπόρτας», έλλειψη συστήματος εκροής των εισερχομένων υδάτων και υψηλή ταχύτητα του πλοίου πάρα τη θαλασσοταραχή, για τη διατήρηση της φήμης του ως του ταχύτερου οχηματαγωγού της γραμμής Κρήτης.

Το ναυάγιο του «Ηράκλειον» αφύπνισε το ελληνικό κράτος, που προχώρησε στη δημιουργία του θαλάμου επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τη θεσμοθέτηση του απαγορευτικού απόπλου για τα επιβατηγά πλοία. Το ναυάγιο προκάλεσε την κατάρρευση της Typaldos Lines, που κυριαρχούσε τότε στην εγχώρια ακτοπλοΐα, ενώ μπήκαν οι πρώτες ιδέες για τη δημιουργία των Ναυτιλιακών Εταιρειών Λαϊκής Βάσης.

Η ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΙΝΕΣ ΧΑΔΙ

Η δίκη των κατηγορουμένων άρχισε στις 19 Φεβρουαρίου1968 στο Κακουργιοδικείο Πειραιά. Είχε προηγηθεί μια σειρά αποκαλύψεων σχετικά με βαρύτατες ευθύνες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στην έκδοση πλαστογραφημένων πιστοποιητικών αξιοπλοΐας του σκάφους. Στο εδώλιο κάθισαν τέσσερα στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρίας.Το δικαστήριο αποφάσισε ποινές – χάδι. Με φυλάκιση από 5 εώς 7 χρόνια τιμωρήθηκαν ο εκ των ιδιοκτητών του «Ηράκλειον» Xαράλαμπος Τυπάλδος, ο διευθυντής της εταιρείας Παναγιώτης Κόκκινος και δύο αξιωματικοί του πλοίου. Οι ποινές ξεσήκωσαν αντιδράσεις από την πλευρά των συγγενών, οι οποίοι τις θεώρησαν πολύ επιεικείς. Στις 9 Ιανουαρίου 1969 ο δικαστικός φάκελος της υπόθεσης έκλεισε οριστικά, καθώς ο Άρειος Πάγος απέρριψε την αίτηση αναίρεσης των τεσσάρων, οι οποίοι είχαν καταδικασθεί και σε δεύτερο βαθμό για το δυστύχημα.

Η 8η Δεκεμβρίου είναι ημέρα διπλού πένθους για τα Χανιά. Τρία χρόνια αργότερα, στις 8 Δεκεμβρίου 1969, ένα αεροπλάνο της Ολυμπιακής, προερχόμενο από τα Χανιά, κατέπεσε στην Κερατέα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 90 επιβαίνοντες. (πηγή)

Συνέβη σαν σήμερα  το 1969 και έστειλε στο θάνατο 90 ανθρώπους. 

Από ένα μακάβριο καπρίτσιο της μοίρας, ακριβώς τρία χρόνια μετά το ναυάγιο του «Ηράκλειον» το 1966, ένα DC-6B της Ολυμπιακής αεροπορίας, προερχόμενο κι αυτό από τα Χανιά, συνετρίβη στο όρος Πάνειο της Κερατέας.Πέθαναν ακαριαία και οι 90 επιβαίνοντες,  85 επιβάτες  και 5 μέλη. του πληρώματος. 

Σύμφωνα με τις αναφορές στην συγκεκριμένη περιοχή επικρατούσε καταιγίδα με ισχυρή βροχόπτωση και το πλήρωμα είχε ειδοποιηθεί ότι χάνει επικίνδυνα ύψος. Αξιωματούχοι της Ολυμπιακής δήλωσαν ότι το αίτιο της πτώσης ήταν ένα ισχυρό καθοδικό ρεύμα αέρα. Το αεροσκάφος έκανε στην ουσία μια βουτιά και χτύπησε τη νότια πλαγιά της κορυφογραμμής περίπου στις 20:45. Το DC-6B δεν έφερε καταγραφέα στοιχείων πτήσης. 

Η συγκεκριμένη αεροπορική τραγωδία είναι η πιο πολύνεκρη στα χρονικά της Ολυμπιακής Αεροπορίας ενώ το μεγαλύτερο αεροπορικό δυστύχημα που έχει γίνει επί ελληνικού εδάφους ειναι η συντριβή του Μπόϊνγκ 737, της Κυπριακής εταιρίας HELIOS, που παρέσυρε στο θάνατο 121 άτομα, στις 12.00 το μεσημέρι της 14ης Αυγούστου του 2005 στο Γραμματικό. (πηγή) καί (εἰκόνες)

 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

10 thoughts on “8η Δεκεμβρίου. Μία τραγική ἡμερομηνία γιά τήν Κρήτη

  1. Ἦτο μία προαναγγελθεῖσα ΤΡΑΓΩΔΙΑ. Ἔπρεπε νὰ θρηνήσουμε τόσα θύματα ὡστε νὰ φύγουν ἀπὸ τὴν μέση κάποιοι νονοὶ καὶ νὰ ἀρχίσῃ ὁ ἐκσυγχρονισμὸς τῆς ἀκτοπλοΐας. Δυστυχῶς!

  2. Ανάμεσα σ αυτούς που χάθηκαν και η φοιτήτρια Αλκηστις Αγοραστάκη, που έσωσε πολλούς, αλλά η ίδια, τελικά , πνίγηκε.

    • Στό ἀεροπλάνο – τρία χρόνια μετά – σκοτώθηκε κάποιος, τοῦ ὁποίου ἡ γυναίκα καί τό παιδί εἶχαν πνιγεῖ στό Ναυάγιο!!! Δέν θυμᾶμαι τό ὄνομά του. Χανιώτης ἦτο…..

    • Τὸ ἐνθυμοῦμαι Μιχάλη. Καλὰ λάνεις καὶ τὴν ἀναφέρεις διότι ἡρωϊκοὶ ἄνθρωποι ὡς καὶ ἡ φοτήτρια αὐτὴ δὲν πρέπει νὰ λησμονοῦνται.

  3. Ο ΠΛΟΙΑΡΧΟΣ ΕΓΚΑΤΕΛΕΙΨΕ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΠΡΏΤΟΣ !

    Πλοίαρχος του μοιραίου αυτού πλοίου ήταν ο Εμμανουήλ Βερνίκος, ο οποίος αν και ηταν ο πρώτος που έπεσε στην θάλασσα φέροντας σωσίβιο, όπως είπαν οι διασωθέντες αξιωματικοί, ποτέ δεν βρέθηκε ο ίδιος ή το πτώμα του.

  4. ΣΤΗΝ ΙΜΒΡΟ
    Εκδήλωση τιμής και μνήμης για τον Γεώργιο Ξενουδάκη
    Εκδήλωση μνήμης προς τιμή του Γεωργίου Ξενουδάκη, μεγάλου ευεργέτη των Σφακίων αλλά και της Κρήτης θα πραγματοποιηθεί στην γενέτειρα του, Iμπρο Σφακίων, την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου στις 10:30π.μ., στο μνημείο Γεωγίου Ξενουδάκη.
    Θα προηγηθει Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων κ. Ειρηναίου και Αρχιερατικό Μνημόσυνο Γεωργίου Ξενουδάκη.
    Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ομιλία με θέμα: ‘Γεώργιος Ξενουδάκης – Η ζωή και το έργο του’ θα πραγματοποιηθεί από τον κ. Ιωάννη Παπαδόσηφο, Δάσκαλος, Πρόεδρο Ενωσης Σφακιανών Νομού Χανίων.

Leave a Reply to MIXAΛΗΣCancel reply