Ὑπαρχόντων τῶν φιλελλήνων ἁδρανοποιεῖται ὁ Ἕλλην

[Περὶ τῶν «φιλελλήνων»] δυνάμεθα ἴσως νὰ παρατηρήσωμεν ὅτι οὐδὲν ἄλλον, πλὴν ἠμῶν, ἔθνος κέκτηται τὸ πλεονέκτημα νὰ ἔχῃ ἰδιαιτέραν τάξιν φίλων ἐχόντων τὴν εἰδικότητα νὰ τὸ ἀγαπῶσιν. Οὐδέποτε ὑπὸ τοιαύτην ἐννοίαν ἔτυχε ν’ ἀκούσωμεν νὰ γίνεται λόγος περὶ Φιλάγγλων, Φιλιτάλων, Σλαυοφίλων ἢ Φιλοτσέχων.

Ἐν τῇ λέξει Φιλέλλην ὑπάρχει τί τὸ ἀπόζον προστασίας, συγκαταβάσεως, καὶ οἰονεῖ ἐλεημοσύνης ὀφειλομένης κατ’ ἐξαίρεσιν εἰς μόνους τους Ἕλληνας, ὡς εἰς φυλὴν στερουμένην σθένους ἱκανοῦ ὅπως ἐργασθῆ μόνη πρὸς κατάκτησιν τῶν ὅσα ἐκ τῆς συμπαθείας τῶν ἄλλων ἀναμένει.

Τὸ τοιοῦτον πρὸς ἠμᾶς αἴσθημα τῶν ξένων ἐνδέχεται ἴσως νὰ εἶναι χρήσιμον, ἀλλὰ δύσκολον εἶναι νὰ θεωρηθῇ ὡς πολὺ κολακευτικὸν διὰ τὴν ἐθνικὴν ἠμῶν φιλοτιμίαν.

Ροΐδης Ἐμμανουὴλ
«Χρονογράφημα».
1903. Ἅπαντα, Ε΄. Ἐκδόσεις Ἑρμῆς, 1978. Σελίδες 342-343.

~*~*~*~*~*~

Εἰκόνα:
Μνημεῖον φιλελλήνων στὸ Ναύπλιο

Πανορμίτης Σπανὸς

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply