Διαρκεῖς ἀγῶνες καὶ ἀτελείωτες θυσίες γιὰ τὴν Μακεδονία

Βελγικὸ περίστροφο ‘’Pinfire 9mm mod.1897’’ τὸ ὁποῖο ἐχρησιμοποιήθη εὐρέως κατὰ τὴν περίοδο τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνος καὶ τὸ ὁποῖο ἀνῆκε στὴν οἰκογένεια «Κούντη» τῆς Ναούσης.

(δωρεὰ κυρίου Χρήστου Κούντη).

Ἐκθέματα ὅπου παρουσιάζουν φορεσιὰ Μακεδονομάχου καθὼς καὶ γυναικεία στολὴ «Ὑπηρεσίας» καὶ «Χειμερινὴ Παρατάξεων-Παρελάσεων» τοῦ «Ἑλληνικοῦ Ἐρυθροῦ Σταυροῦ».

Σπανία φωτογραφία ποὺ παρουσιάζει τὸν Παῦλο Μελὰ σὲ ἀναμνηστικὴ ἀποτύπωση μὲ τὰ δύο του παιδιά, λίγο πρὶν ξεκινήσῃ γιὰ τὸν ἀγώνα του στὴν Μακεδονία.
(ἀρχεῖο κυρίας Ναταλίας Ἰωαννίδου).

Κὰρτ-Ποστὰλ ἐποχῆς ἡ ὁποία ἀπεικονίζει τὸν ἡρωικὸ Μακεδονομάχο Καπετὰν Ἄγρα στὸ κέντρο τῆς φωτογραφίας ἀσκεπῆ μὲ τὸ Σῶμα του.

Ἀναμνηστικὴ φωτογραφία ἀρχὲς τῆς δεκαετίας τοῦ 1900 τῶν Μακεδονομάχων Χρήστου Καραπάνου καὶ Χρήστου Τσώτσου (Τσότσος).

 

Φωτογραφία τοῦ Μακεδονομάχου Γεωργίου Κατεχάκη (Καπετὰν Ῥούβας 1881-1938), ὅπου τὸν βλέπουμε ἔφιππο ὡς Λοχαγὸ τὸ 1912 (ἀπόφοιτος Σ.Σ.Ε. 1902) κατὰ τὴν περίοδο ὅπου εἶχε διορισθῆ ἀπὸ τὴν Ἑλληνικὴ Κυβέρνηση Ἀρχηγὸς τῶν Μακεδονικῶν Ἐθελοντικῶν Σωμάτων ποὺ ἔδρασαν σὲ Μακεδονία καὶ Ἤπειρο.

Σπάνιο «ΕΠΙΣΤΟΛΙΚΟΝ ΔΕΛΤΑΡΙΟΝ» ποὺ ἐξεδόθη κατὰ τὴν περίοδο τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγῶνος, ὅπου ἐμφανίζει τὸν Μακεδονομάχο Δούκα (καθιστὸς) ἀπὸ τὶς Σέρῤῥες μὲ τὴν ὁμάδα του (ἀπὸ ἀριστερὰ ὄρθιοι) ΜΠΟΥΛΑΣΙΚΗΣ.-ΜΕΡΤΖΙΟΣ καὶ ΤΣΟΥΒΑΛΤΖΗΣ.
(ἀπὸ τὴν μόνιμη συλλογὴ τοῦ «Βλαχογιαννείου» μουσείου.)

Σπάνιο καὶ ἄκρως ἐπίκαιρον βιβλίο μὲ θέμα «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΚΡΙΣΙΣ» ποὺ ἐξεδόθη τὸ 1906 ἀπὸ τὸν Στέφανο Δραγούμη μὲ τὸ ψευδώνυμο Γνάσιος Μακέδνος, ὅπου στὸ ἐν λόγῳ βιβλίο προσπαθεῖ ὁ συγγραφεὺςς νὰ «ξυπνήσῃ» τοὺς Ἕλληνες γιὰ νὰ ὑπερασπισθοῦν τὴν Μακεδονία ποὺ καπηλεύονταν οἱ γειτονικὲς χῶρες.
(μόνιμο ἔκθεμα Βλαχογιαννείου Μουσείου).

Σπανία κὰρτ-ποστὰλ ποὺ ἐξεδόθη κατὰ τὴν περίοδο τῶν Βαλκανικῶν Ἀγώνων τοῦ 1912-1913, καὶ μὲ μεταφορικὴ ἔννοια ἐμφανίζει τὸν Ἑλληνικὸ Στρατὸ νὰ ἀπελευθερώνῃ τὴν Μακεδονία. Τὴν δὲ Μακεδονία στὴν κὰρτ-ποστὰλ ἀντιπροσωπεύει μία Ἑλληνοπούλα ἡ ὁποία φυλᾶ τὴν Ἑλληνικὴ σημαία, ἐνῶ στὰ πόδια τῆς φαίνονται οἱ ἁλυσίδες τῆς σκλαβιᾶς νὰ ἔχουν σπάση. (μόνιμο ἔκθεμα τοῦ Βλαχογιαννείου μουσείου)

Φωτογραφία κατὰ τὴν περίοδο τῶν Βαλκανικῶν Ἀγώνων ὅπου ἐμφανίζει εὔζωνες σὲ κατάσταση ἀναμονῆς λίγο πρὶν τὴν συνέχιση πορείας πρὸς τὸ μέτωπο.

Σπανία προεκλογικὴ ἀφίσσα τοῦ Μακεδονομάχου Καπετὰν Βάρδα (Γεώργιος Τσόντος 1871-1942), ποὺ κυκλοφόρησε στὴν περιοχὴ τῆς Φλωρίνης ὅπου εἶχε βάλη ὑποψηφιότητα στὶς βουλευτικὲς ἐκλογὲς τοῦ 1932, καὶ εἶχε ἐκλεγῆ βουλευτής.

Φωτογραφία ἀπὸ τὴν περίοδο τῆς Κατοχῆς στὸ Δοξάτο τῆς Δράμας ὅπου ἐμφανίζει τὰ ἀδέλφια Ἀπόστολο καὶ Θωμᾶ ῥακένδυτα νὰ στέκονται ἐπάνω ἀπὸ τὸν τάφο τῶν γονέων τους, οἱ ὁποῖοι ἐδολοφονήθησαν ἀπὸ τοὺς Βουλγάρους τὸ 1941.

 

Ἱστορικὸς Συλλέκτης Βεῤῥοίας

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply