Διαλυμένες (κοινωνικές) ἐλαστικότητες

Φαντασθεῖτε ἔναν συρμὸ τραίνου, μὲ 10, 20, 30 βαγόνια. Ἑνώνονται μεταξύ τους μὲ συνδέσμους, πού, ἐὰν καὶ μακροσκοπικὰ δὲν φαίνεται, διαθέτουν ἕναν βαθμὸ ἐλαστικότητας.

Ὅταν ἡ μηχανὴ ξεκινᾷ οἱ σύνδεσμοι τοῦ κάθε βαγονιοῦ ἐκτείνονται ἕνας ἕνας ἀνεπαίσθητα, (θὰ τὸ λέγαμε καὶ ἀντίσταση στὴν προσπάθεια ποὺ κάνει ὁ πρῶτος νὰ τοὺς κινήσῃ) καὶ σταδιακὰ τοποθετῶνται στὴν κατάλληλο διάσταση ποὺ ἀπαιτεῖται γιὰ νὰ ἀκολουθήσουν.

Ὅταν ἡ μηχανὴ στρίβῃ οἱ σύνδεσμοι κάμπτονται, τόσο ὄσο χρειάζεται γιὰ νὰ μπορέσουν νὰ μποῦν στὴν καμπύλη καὶ νὰ ἀκολουθήσουν.

Ὅταν ἡ μηχανὴ φρενάρῃ οἱ σύνδεσμοι συμπιέζονται, τόσο ὄσο χρειάζεται γιὰ νὰ μὴν πιέσουν ἀρκετὰ τὸν πρῶτο ποὺ ὁδηγεῖ καὶ σχεδιάζει νὰ σταματήσῃ, ὥστε τελικὰ νὰ μὴν πέσουν ἐπάνω του μὲ τὴν κεκτημένη ταχύτητα ποὺ διαθέτουν, ἀλλὰ νὰ ἐπιβραδύνουν ὁμαλὰ μαζύ του καὶ νὰ τὸν ἀκολουθήσουν.

Καὶ οὖ τὸ καθ’ ἑξῆς. Ἡ κρίσιμος λέξις εἶναι ἀκολουθῶ, ἐκμεταλλευόμενος κατάλληλα τὴν ἐλαστικότητα τῆς σχέσεως ποὺ μὲ συνδέει. Ἐπειδὴ ἂν καὶ ἀνεξάρτητος μονὰς παραμένω, θέλω δεν θέλω, συνδεδεμένος.

Σκεφθεῖτε τώρα ἕναν ἁπλοϊκὸ μηχανικό, ποὺ ἐπειδὴ οἱ σύνδεσμοι αὐτοὶ κοστίζουν καὶ παραπάνω, τοὺς ἀντικαθιστᾶ μὲ φθηνές, σταθερές, ἄκαμπτες πλάκες, ποὺ ἑνώνονται μεταξύ τους μὲ σταθερὰ μπουλόνια. Φανομενικὰ (γιὰ τοὺς ἁπλοϊκοὺς πάντα) τίποτα δὲν πρόκειται νὰ ἀλλάξῃ. Ἴσα ἴσα ποὺ θὰ ἔχουμε κάνη καὶ σημαντικὴ οἰκονομία. Τὸ ἀποτέλεσμα, ὅμως, εἶναι ἀπόλυτα προβλέψιμο. Ἂν ἡ μηχανὴ ποὺ ὁδηγεῖ  δὲν ἀποχωρισθῇ στὸ ξεκίνημα (μεγάλη τύχη, ἐπειδὴ τὸ κακὸ θὰ γίνη νωρὶς πρὶν τὸ τραῖνο νὰ ἀναπτύξῃ ταχύτητα) θὰ ἀποχωρισθῆ στὴν πρώτη στροφή. Ἐὰν τὴν γλυτώσῃ στὴν πρώτη στροφὴ τὸ ἕνα βαγόνι θὰ συντρίβῆ ἐπάν στὸ ἄλλο στὸ πρῶτο μεγάλο φρενάρισμα. Οἱ ἄκαμπτοι σύνδεσμοι δὲν θὰ ἀνθέξουν. Ἀργὰ ἢ γρήγορα θὰ σπάσουν. Ἡ βασικὴ ἀρχὴ ποὺ λέει ὅτι ἡ μηχανὴ κατευθύνει καὶ ὅλοι οἱ ἄλλοι ἀκολουθοῦν ὁμαλὰ συνεργαζόμενοι καταργεῖται καὶ ὁ συρμὸς διαλύεται εἰς τὰ ἐξ ὢν συνετέθη, στὴν πρώτη, στὴν δευτέρα ἢ στὴν τρίτη πίεση.

Ἡ πολιτικὴ ὀρθότης τῶν ἁπλοϊκῶν κάνει στὶς κοινωνίες ἀκριβῶς αὐτὸ ποὺ θὰ ἔκανε ὁ ἁπλοϊκὸς μηχανικὸς στὸ τραῖνο. Ἀφαιρεῖ τὴν ἐλαστικότητα τῶν συνδέσμων ποὺ ἑνώνουν τοὺς ἀνθρώπους. Βασικὰ στὴν γλῶσσα, τὸ σημαντικότερο ἀνθρώπινο ἐργαλεῖο, ἀλλὰ ὄχι μόνον. Τοὺς κάνει ἀκάμπτους καὶ μὴ ἀνθεκτικοὺς στὶς παραμορφώσεις. Τοὺς προετοιμάζει νὰ σπάσουν μὲ τὴν πρώτη πίεση ποὺ θὰ δεχθοῦν. Ἄντε μὲ τὴν δευτέρα. Τὸ πολὺ μὲ τὴν τρίτη.

Ἕρμιππος Ἑρμιππίου

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply