Τὸ …Χρυσὸ Ἀριστοτέλη!!!

Ἔφυγε ὁ Κριαράς, δὲν θὰ τὸν ἀφήσουμε ὅμως ἄκριτον.

«τιμήθηκε ἀπὸ τὸ Ἀριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μὲ τὴν ἀνώτατη τιμητική του διάκριση, τὸ Χρυσὸ Ἀριστοτέλη»

Αὐτὸ «τὸ χρυσὸ Ἀριστοτέλη», τί γένους εἶναι;
Ἀρσενικοῦ ἢ οὐδετέρου;
Ἔργο του Κριαρᾶ αὐτὴ ἡ ἁπλοποίησις.

Τοῦ ἀπενεμήθη ὁ «Ἀριστοτέλης» ὁ ἴδιος αὐτοπροσώπως σὲ χρυσῆ ἔκδοσι ἢ κάποιο ἀριστοτέλειον ἢ ἀριστοτελείδιον;

«Σὲ συνάντησί του μὲ τὸν νέο πρωθυπουργὸ Γιῶργο Παπανδρέου ὁ Κριαρᾶς ἐζήτησε νὰ καταργηθῇ ἡ διδασκαλία τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς γλώσσης στὸ Γυμνάσιο, ἐπισημαίνοντας ὅτι ἡ «ταυτόχρονος διδασκαλία νέων καὶ ἀρχαίων ἑλληνικῶν στὴν πράξι προκαλεῖ σύγχυσι, μὲ ἀποτέλεσμα οἱ περισσότεροι μαθητὲς νὰ εἶναι γλωσσικὰ ἀκατάρτιστοι»»

Ἐνῶ χωρὶς τὴν διδασκαλίαν τῶν ἀρχαίων γίνονται γλωσσικὰ κατηρτισμένοι ἢ μήπως ἀποδέχονται εὐκολότερα καὶ ἀκρίτως την Κριάρειον ἐκλαϊκευμένη γλῶσσαν, ἀπουσὶᾳ ἐναλλακτικῆς γνώσεως;

Τὴν μεσαιωνικὴ ἑλληνικὴ δημώδη γραμματεία τὴν μελέτησε γιὰ νὰ τὴν διαιωνίσῃ ἢ γιὰ νὰ καταστρέψῃ τὰ ὅποια μεσαιωνικὰ καὶ ἀρχαῖα στοιχεῖα διεσώθησαν σὲ διάφορες διαλέκτους, ὅπως λ.χ. στὴν Ποντιακὴ ἢ ἀκόμη καὶ τὴν Κρητικήν;

Μόνον ἡ Κυπριακὴ ἐγλύτωσεν προσωρινῶς της καταστροφῆς, καὶ αὐτὸ ἐπειδὴ οἱ Κύπριοι εἶχαν ξεχωριστὸ κράτος, δυστυχῶς ὅμως γιὰ τὴν Κυπριακὴ γλῶσσα, ὄχι ἐντελῶς ἀνεξάρτητον ἀπὸ τὸ Ἑλληνικὸν ἀλλὰ σὲ σύνδεσι μὲ αὐτὸ ἀκόμη καὶ σὲ ζητήματα γλώσσης, δυστυχῶς.

Τὸν ἴδιο του τὸν ἑαυτὸν γιατί δὲν τὸν ἁπλοποίησε;
Γιατί ἀποδεχόταν τὸ ὄνομα ‘Ἐμμανουὴλ’ καὶ δὲν τὸ ἁπλοποίησε σέ ‘Μανώλης’ ἢ καὶ σέ ‘Μανωλάκης’;

Ὁ Κριαρᾶς δηλαδὴ ἐσχεδίασεν αὐτὸ τὸ ἁπλουστευτικὸν τερατούργημα ποὺ ἐδιδαχθῆμεν στὰ σχολεῖα, μὲ τοὺς στατικοὺς τόνους ποὺ δὲν ἀλλάζουν ποτὲ θέσι (ποὺ δὲν εἶναι κἂν τόνοι), χωρὶς τὸ τελικόν -ν ἀκόμη καὶ σὲ ἄρθρα (τὸν→το) ὅπως «τὸ χρυσὸ Ἀριστοτέλη» (πιθανολογῶ ὅτι ὁ πληθυντικὸς εἶναι «τὰ χρυσᾶ Ἀριστοτέλια» (→συντομ. Τὰ χρυσοτέλια).

«Ἐκεῖνος ποὺ ἔχει συνείδησι τῶν καθηκόντων του τῶν πνευματικῶν, πρέπει ὅσο γίνεται νὰ ἐκλαϊκεύῃ τὴν ἐπιστήμη του. Αὐτὸ ἐπιδίωξα γενικότερα στὴ ζωή μου, ἀλλὰ κυρίως μετὰ τό ’74, ὅταν ἀποκαταστάθηκε ἡ Δημοκρατία στὸν τόπο μας. Ὁ ἐπιστήμονας πρέπει νὰ εἶναι καὶ ἐρευνητὴς καὶ δάσκαλος, ἐκλαϊκευτής»

Τί πάει νὰ πῇ ἐκλαϊκευτής;

Τίνος;
Τῆς γνώσης;

Ἐκλαϊκευτὴς γιὰ νὰ ῥίχνῃ τὸ ἐπίπεδον τῆς γνώσεως ἢ γιὰ νὰ μπορέσῃ νὰ τραβήξῃ ὅσο περισσότερο λαὸν μπορεῖ πρὸς τὴν γνῶσιν;
Διότι ἄλλο εἶναι νὰ ἀλλάξουμε τὴν γνῶσιν, νὰ τὴν ἐκλαϊκεύουμε, νὰ τὴν πτωχύνουμε ὥστε νὰ τὴν ἀντιλαμβάνεται ὁ λαὸς καὶ ἄλλο εἶναι νὰ βοηθήσομε τὸν λαὸν νὰ συλλάβῃ τὴν ὑψηλοῦ ἐπιπέδου γνῶσιν.

Νὰ καταργήσουμε λ.χ. τὸν πολλαπλασιασμὸν καὶ νὰ καθιερώσουμε τὴν δακτυλικὴν καταμέτρησιν ὡς μέθοδον ὑπολογισμοῦ, ὥστε νὰ μπορῃ νὰ μετρήσῃ ὁ λαός;
Ἢ μήπως νὰ μάθουμε στὸν λαὸν νὰ πολλαπλασιάζῃ;

Τὸ γλωσσικὸν ἔργον του Κριαρᾶ μᾶλλον ἦταν τῆς πρώτης μορφῆς ἀλλὰ καὶ ἰσοπεδωτικὸν ἐξ ἀρχῆς διότι δὲν εἶναι ὅλος ὁ λαὸς ἴδιος. Ἄλλος ὁ λαὸς τῆς Κρήτης, ἄλλος τῆς Πελοποννήσου, ἄλλους του Πόντου ἄλλος τῆς Κύπρου.

Γιατί ἐβραβεύθη ὁ ἐκλαϊκευτὴς Κριαρᾶς  μὲ «τὸ χρυσὸ Ἀριστοτέλη» ὅταν ὁ Ἀριστοτέλης κάθε ἄλλο παρὰ ἐκλαϊκευτὴς ἦτο;
Ὁ Ἀριστοτέλης ἦταν ἀριστοκρατικός, διδάσκαλος τοῦ Ἀλεξάνδρου καὶ ἄλλων ἀριστοκρατικῶν μακεδονικῶν γόνων. Δὲν ἦταν διδάσκαλος τοῦ λαοῦ.
Τί δουλειὰ ἔχει ὁ Ἀριστοτέλης μὲ τὴν ἐκλαΐκευσιν;

Δ.Α.
(ἀναδημοσιεύσις ἀπὸ Φειδία Μπουρλᾶ)

φωτογραφία

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

One thought on “Τὸ …Χρυσὸ Ἀριστοτέλη!!!

Leave a Reply