Δεξίλεως

 

Ὁ Δεξίλεως

Ὁ Κεραμεικὸς ἦταν τὸ δημόσιο νεκροταφεῖο τῶν Ἀθηνῶν. Ἐκεῖ σώζεται μία καταπληκτικὴ σὲ τέχνη καὶ τεχνικὴ ἐπιτύμβια στήλη, γνωστὴ ὡς ἐπιτύμβια στήλη τοῦ Δεξίλεω, διότι ὁ νεκρός, ὁ ὁποῖος ἀπεικονίζεται σὲ αὐτήν, εἶναι ὁ Δεξίλεως, μὲ τὴν ἰδιότητα τοῦ ἱππέως νὰ φονεύῃ τὸν ἀντίπαλό του.

Ὁ νέος αὐτὸς ἀπεικονίζεται ὡς καβαλάρης ἐπάνω στὸ ἄλογό του, μὲ ὑψωμένο τὸ δεξὶ χέρι, στὸ ὁποῖο κρατοῦσε δόρυ. Αὐτὸ τὸ δόρυ δὲν σῴζεται πιά. Ὁ Δεξίλεως φονεύει τὸν ἀντίπαλό του, ὁ ὁποῖος καὶ αὐτὸς εὑρίσκεται κάτω ἀπὸ τὰ πόδια τοῦ ἀλόγου του, ὅπως ἀκριβῶς στὶς ἀπεικονίσεις τοῦ Βελερεφόντου καὶ τοῦ Ἁγίου Γεωργίου. Δὲν εἶναι δηλαδὴ ἡ ζωγραφικὴ ἐπάνω σὲ ἀγγεῖα, ἡ ὁποία συνέλαβε αὐτὸν τὸν τρόπο ἀπεικονίσεως ἑνὸς μυθικοῦ ἥρωος. Εἶναι καὶ ἡ ἀπεικόνισις ἑνὸς πραγματικοῦ γεγονότος, ἐπάνω σὲ ἐπιτύμβια στήλη καὶ ἐνὸς ἱστορικοῦ προσώπου, ποὺ ἀπεικονίζεται κατὰ τὸν ἴδιο τρόπο. Καὶ οἱ ὁμοιότητες μὲ τὴν ἀρχαιότητα δὲν σταματοῦν ἐδῶ.

Πανορμίτης Σπανὸς

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply