Πρὸ μία δεκαετίας περίπου, κάπου στὴν Κορινθία, σὲ μίαν συζήτησιν μὲ ἐκπαιδευτικούς, ἔμαθα κάποιες λεπτομέρειες γιὰ τὰ μαθήματα ἐξ ἀποστάσεως, ποὺ ἀφωροῦσαν κυρίως σὲ μαθητὲς Δημοτικῶν καὶ Γυμνασίων. Βέβαια, κάτι τέτοιο εἶχε συμβεῖ πειραματικῶς, σὲ κάποια σημεῖα τοῦ πλανήτου μας, καὶ ἀφῳροῦσε κυρίως σὲ παιδιὰ ποὺ κατοικοῦσαν πολὺ μακρυὰ ἀπὸ κάποιο σχολεῖο. (Ἔκτοτε, ἄν κι ἔχω ἐρευνήσει πάρα πολλὲς ὑπηρεσίες, δὲν ξαναβρέθηκα στὰ ἴχνη αὐτῆς τῆς κατευθύνσεως, ἰδίως γιὰ τὴν Ἑλλάδα.)
Ξεκίνησα λοιπὸν νὰ ἐρευνῶ τὶς δυνατότητες τοῦ νὰ μποροῦν τὰ παιδιὰ νὰ παραμένουν στὰ τοῦ οἴκου τους, μὲ κάποιαν βοήθεια ἀπὸ τοὺς γονεῖς, καὶ νὰ παρακολουθοῦν μία ἤ δύο φορὲς τὸν μήνα, εἶτε μέσῳ διαδικτύου, εἶτε ζωντανά, κάποια μαθήματα ἀπὸ καθηγητὲς καὶ δασκάλους. Δὲν βρῆκα τίποτα γιὰ τὴν χώρα μας!
Ἀντιθέτως, βρῆκα πάρα πολλὰ στοιχεῖα γιὰ τὴν Ἀμερικὴ καὶ λιγότερα γιὰ τὴν Εὐρώπη.
Μοῦ ἔκαναν πολὺ μεγάλην ἐντύπωσιν οἱ πληροφορίες τῶν ἐκπαιδευτικῶν τότε καὶ τὸ συζητοῦσα διαρκῶς.
Τότε ἦταν ποὺ ἀναφέροντας τὶς παραπάνω πληροφορίες σὲ καλό μου φίλο, πρώην ναυτικό, ἀλλὰ μὲ πολλὲς γνωριμίες σὲ κύκλους ποὺ πραγματεύονται ζητήματα παιδείας, ἔμαθα πὼς ὁ σχεδιασμὸς σὲ βάθος χρόνου, ὅλων τῶν κρατῶν, εἶναι νὰ ἀπεξαρτηθοῦν ἀπὸ τὰ κτίρια, τοὺς δασκάλους καὶ τὶς ἐξετάσεις. Δῆλα δὴ νὰ ἀφήσουν τὰ παιδιὰ στὰ σπίτια τους καὶ νὰ κλείσουν τὰ σχολεῖα!
Θὰ παρέμενε ἕνα τμῆμα τῆς γνωστῆς μας παιδείας ζωντανό, αὐτὸ ποὺ ἀφῳροῦσε κυρίως μόνον στὴν ἐξειδίκευσιν.
Δῆλα δή, ὅταν κάποιος νέος θὰ εἶχε παρακολουθήσει ὅλα τὰ μαθήματα ποὺ κρίνονταν σημαντικά, θὰ μποροῦσε νὰ πάῃ σὲ κάποιο Πανεπιστήμιον γιὰ νὰ ὁλοκληρώσῃ τὶς σπουδές του.
Ἰατρική, Φυσική, Μαθηματικά, Βιολογία, Χημεία, καθῶς κι ἐλάχιστα μαθήματα ποὺ ἀφῳροῦν στὶς κλασσικὲς σπουδές, ἀξιώνουν ἐργαστήρια, πειράματα καὶ πρακτικὴ ἐξάσκισιν.
Ἀντιθέτως, τὰ περισσότερα μαθήματα τῆς κλασσικῆς παιδείας δὲν ἔχουν τέτοιες ἀπαιτήσεις.
Συνεπῶς σιγὰ σιγά, ἀλλὰ μὲ σταθεροὺς ῥυθμούς, συμφώνως πάντα μὲ τὶς πληροφορίες τοῦ φίλου μου, θὰ καταλήγαμε στὸ κλείσιμο ὅλων σχεδὸν τῶν ἐκπαιδευτικῶν ἱδρυμάτων καὶ τῶν σχολείων. (Καὶ μετὰ ἐγὼ ἀνησυχῶ γιὰ τὴν γραμματικὴ καὶ τὴν ὀρθογραφία… Χά!)
Τότε λοιπὸν ὅλα αὐτὰ φάνταζαν παλαβά, ἀνισόρροπα… Ἐν τελῶς ἄσχετα μὲ τὴν ἐποχή μας.
Ἀπὸ τότε ὅμως ἔχουν ἀλλάξει τὰ πάντα καὶ ἰδίως τὰ δεδομένα ποὺ μᾶς ἐπέτρεπαν νὰ διαβιοῦμε ἀξιοπρεπῶς. Δῆλα δή, ἀργὰ ἀλλὰ σταθερά, ἡ παιδεῖα ὁδεύει στὸ νὰ γίνῃ πολυτέλεια.
Ὅταν λοιπὸν πρὸ μερικῶν ἐτῶν ξεκίνησαν κάποια Πανεπιστήμια νὰ παρέχουν δωρεὰν μαθήματα, εἰλικρινῶς δὲν πῆγε τὸ μυαλό μου σὲ ἐκεῖνα ποὺ συζητοῦσα μὲ τὸν φίλο μου πρὸ δεκαετίας.
Τώρα ὅμως;
Μήπως ἔχουμε φθάσει στό παρά πέντε; Κι ἐάν ναί, τότε οἱ ἐκπαιδευτικοί μήπως ἀποδεικνύεται περίτρανα πώς τόσα χρόνια ἦταν στό λᾶθος στρατόπεδον;
Γιὰ νὰ δοῦμε…
Θά ἀποδειχθῇ προφήτης ὁ φίλος μου;
Φιλονόη.
Υ.Γ.1. Κι ἐπεὶ δὴ τὸ παρακάτω δημοσίευμα ἔρχεται ἁπλῶς νὰ ἐπιβεβαιώσῃ αὐτὰ ποὺ ὑποψιαζόμουν, τώρα πιὰ πιστεύω πὼς ἐλάχιστος χρόνος μᾶς χωρίζει ἀπὸ τὸ ἀποτέλεσμα ποὺ κάποτε μοῦ περιέγραφαν ὥς σενάριον ἐπιστημονικῆς φαντασίας.
Υ.Γ.2. Δὲν χαίρομαι γιὰ τὴν πορεία ποὺ ἔχει λάβει ἡ παιδεῖα. Ἀλλὰ κάποιες φορὲς ἀναρωτιέμαι γιὰ τὸ ἐὰν ἀξίζῃ κάποιος νὰ παλέψῃ γιὰ μίαν παιδεῖα μὲ αὐτὴν τὴν κατάντια. Ἴσως θὰ ἔπρεπε νὰ δόσουμε μίαν κλωτσιὰ καὶ νὰ πάῃ στὸ ἀνάθεμα, μαζὺ μὲ ὅλα τὰ βαρίδια της…
Παγκόσμιο «δωρεάν πανεπιστήμιο»
Κορυφαία πανεπιστήμια μπήκαν στον χορό της δωρεάν διαδικτυακής εκπαίδευσης, αλλάζοντας δραστικά το τοπίο της online γνώσης
Καινοτόμα περιβάλλοντα ευέλικτης τηλεκπαίδευσης υπόσχονται «άλματα μάθησης», χωρίς επαγγελματική κατοχύρωση
Είναι γνωστά σε όλους μας τα διλήμματα που τίθενται στα παιδιά και στους γονείς τους όταν αυτά μπαίνουν στο τούνελ των εξετάσεων που οδηγεί από το σχολείο στο πανεπιστήμιο: «Ποια σχολή να διαλέξω; Μήπως το επίπεδο εκείνης της σχολής είναι καλύτερο από αυτής; Θα μου δώσει το συγκεκριμένο πτυχίο δουλειά; Αφήνει ανοιχτές τις προοπτικές μετεκπαίδευσης; Τι κόστος θα έχουν όλα αυτά; Θα το αντέξουμε;..».
To Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει ήδη το «άνοιγμά του» στα σκαριά, όπως φαίνεται στον ιστότοπο http://ocw-project.uoa.gr/.
Τον Δεκέμβριο του 2011 στο ρεύμα συμπαρασύρθηκε το ΜΙΤ, που εξήγγειλε το διαδικτυακό του ανοιχτό alter ego, το MITx. Στο πρώτο του μάθημα εγγράφηκαν 120.000 φοιτητές. Τον Απρίλιο του 2012 τα αμερικανικά πανεπιστήμια Stanford, Princeton, Pennsylvania, California Berkeley και Michigan ανήγγειλαν ότι στο εξής θα «χορεύουν από κοινού» τον τηλεκπαιδευτικό χορό, μέσω της εταιρείας Coursera (www.coursera.org) που ίδρυσαν (τώρα έχουν γίνει 33 τα πανεπιστήμια που συνεργάζονται, με 195 μαθήματα και 1,4 εκατομμύρια φοιτητές online). Αμέσως μετά, τον Μάιο, το ΜΙΤ και το Harvard ανακοίνωσαν πως συνενώνουν τις δυνάμεις τους, υπό την πλατφόρμα EdX. Σκοπός τους είπαν πως είναι όχι μόνο να στήσουν μια παγκόσμια κοινότητα δωρεάν τηλεδιδασκαλίας αλλά και να διερευνήσουν νέες μεθόδους και τεχνολογίες εκπαίδευσης.
Με 1,5 εκατομμύριο φοιτητές και 195 μαθήματα να διαλέξει κανείς, το διαδικτυακό Coursera είναι, τρόπον τινά, το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο του κόσμου!
Εκτός από τα προαναφερθέντα βαρύγδουπα ονόματα πανεπιστημίων, στο τρένο της «ανοιχτής τηλεκπαίδευσης» ανέβηκαν επικουρικά και πολλοί άλλοι φορείς προβολής. Για παράδειγμα, το γνωστό φόρουμ επίλεκτων διαλέξεων, το TED, δημιούργησε την άνοιξη που μας πέρασε το TEDed (ed.ted.com), το οποίο επιτρέπει στους καθηγητές να χτίσουν μάθημα με πυρήνα ένα βίντεο ομιλίας. Επίσης, το Flipped Learning Network προσφέρει στους νέους τη δυνατότητα να μελετούν όπου και όποτε τους βολεύει και να συναντιούνται online μόνο για τις ασκήσεις.
Ἀποποίηση εὐθύνης
Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.