Ἡ Ἰατρικὴ τῆς ψυχῆς. (Γ’ μέρος.)

ΕΓΚΑΥΜΑ

Η φωτιά μπορεί να είναι το έργο ενός μανιακού,ο οποίος την απολαμβάνει ή το έργο ενός βοσκού που καίει τα πευκοδάση στα νησιά της Μεσογείου,γιατί αυτά τα δέντρα δεν αξίζουν τίποτα για τα πρόβατα του, αλλά υπάρχει επίσης και η αναγκαία φωτιά που καίει το άχρηστο ή μας ζεσταίνει το χειμώνα.Σύμφωνα μ’αυτή την εικόνα.τα εγκαύματα μερικές φορές είναι πιο ευεργετικά απ’όσο πιστεύουμε.

Ένα σχεδόν τυφλό κορίτσι αναποδογυρίζει μια μικρή κατσαρόλα βραστού νερού πάνω στο αριστερό της πόδι.

Την περιθάλπουν.Τρεις εβδομάδες αργότερα,χύνει άλλη μια κατσαρόλα βραστό νερό ακριβώς στο ίδιο σημειό…Στην πραγματικότητα έχει χρησιμοποιήσει μια μόξα (σημ,μετ: Η μόξα είναι συνήθως μια ράβδος φτιαγμένη από βότανα, που θυμίζει τις ράβδους θυμιάματος,την οποία πλησιάζει ο βελονιστής στο δέρμα,πάνω σ’ένα σημείο βελονισμού,προκειμένου να περιθάλψει)σαφώς κάπως βίαιη ,στη θέση κάποιου σημείου βελονισμού το οποίο χρειάζεται περίθαλψη:

”Τα μάτια δεν βλέπουν καθαρά!”Μ’αυτόν τον τρόπο “περιέθαλψε” το αριστερό πόδι,γιατί στην πραγματικότητα ξέρει πως μέσα της δεν θέλει να δει κάποια επώδυνα πράγματα σχετικά με τους συγγενείς της.

Μια άλλη κοπέλα ρίχνει μια κατσαρόλα βραστό νερό στο αριστερό της χέρι.Την επόμενη μέρα αντιλαμβάνεται ότι το μόνο δάκτυλο που επιρρεάστηκε πολύ είναι ο παράμεσος:Εδώ κι ένα μήνα ελιχε πολύ οδυνηρές σχέσεις με κάποιον σύντροφο,και δεν μπόρεσε να χωνέψει το σταμάτημα της σχέσης.Το δάκτυλο όπου φοράμε τη βέρα έδειχνε τον πόνο του κι είχε τραβήξει πάνω του μια μόξα ,πάνω στο σημείο: “Φράγμα Εφόδου “,το φράγμα σηκώθηκε και το κακό εμφανίστηκε κάτω από το φως της μέρας.

Περιθάλψτε τα εγκαύματα σας,κι έπειτα πηγαίνετε να δείτε τι σας συνέβη,μελετώντας ό,τι αντιστοιχεί στο σημείο του εγκαύματος.

ΕΚΖΕΜΑ

Αν,επειδή φοβόμαστε αυτό που δεν γνωρίζουμε ή επειδή δεν έχουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας,έχουμε αγωνία για το μέλλον μας,μην ξέροντας που θα μας οδηγήσει,αρχίζει να σιγοβράζει μια απελπισία που είναι αδύνατον να την εκφράσουμε και η οποία εξέρχεται κατά κύματα:

Την αποκαλούμε έκζεμα.Αυτό το πέπλο που τίθεται στη ζωή και στο μέλλον από τη νόηση μας,μας προκαλεί μια δυσκολία προσανατολισμού.

Έχουμε ανάγκη από κάτι,αλλά είναι δύσκολο να το βρούμε,γιατί το ον αγνοεί από τι συνίσταται,και έτσι να το που σκάει κατά κύματα,μαζί με τις αναπνευστικές δυσκολίες.Γνωρίζει στιγμές κατά τις οποίες φοβάται να φάει,γιατί ο πύργος των χειλιών μας πυρακτώνεται στα άκρα του.

Αυτή η κακή επικοινωνία με τη ζωή,αυτή η αναποφασιστικότητα που οφείλεται στην έλλειψη διαύγειας υλοποιούν την αγωνία μας,φορτίζοντας το αίμα με δηλητήριο:

“Η ψυχή είναι μέσα στο αίμα”,λένε στην Κίνα,εκφράζεται μέσα από το αίμα.Το άτομο περνά από την εσωτερική απελπισία στην οργή ή στην εξέγερση.Εκφράζει τις καταστάσεις της ψυχής του με πολύ μικρά “δάκρυα”,φλύκταινες που διιδρούνται και εξέρχονται από το δέρμα.

Πρέπει να ανοίξουμε τα χείλη μας για να ζητήσουμε από κάποιον να φωτίσει τη λογική μας,να αποδεχτούμε τη ζωή δίχως να προσπαθούμε να την εξουσιάσουμε ή να επαναστατήσουμε,να κάνουμε πιο εύκαμπτο το κύκλωμα της άμυνας μας,γιατί το παν προέρχεται από εμάς και όχι από τους άλλους.Τότε αυτά τα “δάκρυα του αίματος” δεν θα έχουν πια λόγο να εμφανίζονται…ή τουλάχιστον θα εμφανίζονται περιστασιακά μόνο.

ΕΛΚΟΣ

Αυτή η γυναίκα έχει έναν φρικτό χαρακτήρα:Ευερέθιστη,γογγύζει ενάντια σε όλους και σε κανέναν,καθ’όλη την διάρκεια της ημέρας είναι γεμάτη ενδοιασμούς:Έχει έλκος.

Η διάνοια της δεν χωνεύει την ζωή και το στομάχι της,σαν να απαντά η ηχώ,δεν χωνεύει κι’αυτό την ζωή.Το έλκος είναι ένα αποτέλεσμα και όχι ένα αίτιο.

Ο μεσημβρινός του Στομάχου φλέγεται,γιατί το παιδί του,ο μεσημβρινός Σπλήνας-Παγκρέατος,έχει ιδέες γεμάτες πίκρα και συσσωρευμένη οργή.Ο εγκέφαλος έχει εξεγερθεί.Μη βάζετε φωτιά,αν δεν θέλετε την πυρκαγιά.

ΕΛΟΝΟΣΙΑ

Το όνομα της ασθένειας αυτής σημαίνει ασθένεια του έλους,και μας θυμίζει τα έλη που αποδεσμεύουν πολύ υγρασία και επιτρέπουν σ’αυτή την ασθένεια να ταρακουνήσει τον άνθρωπο με υπερβολές πυρετού.

Πρόκειται για μια διατάραξη του Γιανγκ που ανακλά μια διανοητική υπερδιέγερση.

ΕΜΕΤΟΙ

” Την ξερνώ τούτη την δουλειά,γιατί μ’έχει ξεθεώσει”.

Η πράξη είναι διανοητική και όχι φυσική.Όμως,στην πραγματικότητα η μια δεν υπάρχει δίχως την άλλη και η διάνοια διατάσσει το σώμα.

Κάνουμε εμετό,γιατί έχουμε αηδιάσει την ζωή ή ως συνέπεια μιας εσωτερικής εξέγερσης που δεν μπορέσαμε να την εκφράσουμε.Κάνουμε εμετό επίσης όταν αρνούμαστε να υποταχθούμε,όταν φοβόμαστε μήπως φυλακιστούμε.Όμως,τις πιο πολλές φορές,πρόκειται για κάποιον ή για κάτι που το στομάχι μας δεν το θέλει πια.Οι εμετοί διώχνουν τον ενδοιασμό και επιτρέπουν στο πνεύμα να δει καθαρότερα.

ΕΜΜΗΝΟΠΑΥΣΗ

Στην Δύση,δεν μας αρέσει να γερνάμε.

Οι γυναίκες που βλέπουν να χάνεται η περίοδος τους,γίνονται επιθετικές ή μελαγχολικές.Σπάνιες είναι αυτές που περνούν αυτή την εποχή δίχως αταξία.Οι ταραχές είναι ψυχικής τάξεως και προσβάλλουν τα νεύρα.
(βλέπε και “εξάψεις”).

ΕΜΜΟΝΗ ΙΔΕΑ

Η έμμονη ιδέα είναι μια ασθένεια:Όπως μας λέει η Κινέζικη ιατρική,”κρατάει μέσα στο στήθος”.Γενικά,μέσα στα πάντα,υπάρχει ένας πυρήνας(το Γιν) και ένα σπέρμα(το Γιανγκ).Οι σκέψεις δεν ξεφεύγουν απ’αυτή την αρχή,δεν υπάρχουν δίχως την δύναμη του πνεύματος που τις εμψυχώνει και τους επιτρέπει να εκφραστούν:

Η ανισορροπία τους συνεπάγεται την ασθένεια.Κατ’αυτόν τον τρόπο η έμμονη ιδέα σταθεροποιεί μια σκέψη παραλύοντας το πνεύμα μέχρι του σημείου να μη την εμψυχώνει πια.

Η σκέψη(Γιν) μπλοκάρεται και πνίγει το σπέρμα(Γιανγκ) που δεν μπορεί πια να εκφραστεί και να δημιουργήσει κάτι το καινούργιο,πετρώνει.

Οι Ασιάτες επέλεξαν τον τόπο του στήθους,όπου συντηρείται το δράμα,για να επιμείνουν πολύ πάνω στην θερμότητα,την φροντίδα,την προσοχή, που κάνει τον ασθενή να επωάζει τις έμμονες ιδέες του,να τις τρέφει,να τις κρατά σε απομόνωση.

Η έμμονη ιδέα θεραπεύεται με πολύ δυσκολία ,γιατί είναι μια ασθένεια της σκέψης,μια κατεύθυνση του πνεύματος του εγκεφάλου που είναι στείρο και ανθυγιεινό.Η αρχαία Κινεζική ιατρική συνιστά την δυσαρέσκεια ως φάρμακο απαραίτητο για την θεραπεία:Η έμμονη ιδέα,είδος “λεπτού όγκου” που συντηρεί ο εγκέφαλος,δεν την αγαπά και θα μπορούσε να εξαφανιστεί ερχόμενη σε επαφή μαζί της.

ΕΜΦΥΣΗΜΑ

Ο μεσημβρινός των Πνευμόνων,υπουργός των ανταλλαγών,διογκώνει τα Ύδατα του.

Ο άνθρωπος αυτός έχει εξεγερθεί ενάντια στην ζωή,ενάντια στους δικούς του.

Πυρακτώνεται.Οι πνεύμονες απαντούν,διογκώνοντας τους λοβούς τους.

Η πνοή πιέζεται,μπορεί ν’αναμιχθεί και ο βήχας.

Το εμφύσημα είναι μια επώδυνη κατάσταση.

Ο συνένοχος του μεσημβρινού των Πνευμόνων είναι ο μεσημβρινός των Νεφρών.

Αυταρχικός,δεν ξέρει πως να παραμείνει σε μια θέση,γιατί μόλις καθίσει,επιθυμεί να σηκωθεί,ξοδεύοντας υπερβολικά ενέργεια πέρα από τις δυνάμεις του.

Μ’αυτή την ζωτικότητα να έχει αρπάξει φωτιά,τρέφει τον μεσημβρινό των Πνευμόνων,ο οποίος πρήζεται ακόμα περισσότερο.Το εμφύσημα δεν είναι πράγματι μια ασθένεια,είναι το αποτέλεσμα ενός δύσκολου χαρακτήρα,ο οποίος θέλει να είναι ο κύριος και του οποίου η βούληση για ζωή δεν έχει μέτρο και σοφία.Φταίνε τα Νεφρά,οι δε Πνεύμονες είναι το θύμα.

Τα Νεφρά έχουν ανάγκη από αργές,σοβαρές,ψυχρές κινήσεις.

Η βούληση του ατόμου είναι προμελετημένη.

Έχει μια ψυχή αρχηγού που βλέπει αμέσως τα υπέρ και τα κατά.

Οι Πνεύμονες είναι ευαίσθητοι ,λεπτεπίλεπτος,τρωτός,έχει ανάγκη από χαρά και ηδονή.Αν έχετε εμφύσημα,κοιτάξτε τι σας λείπει από αυτή την περιγραφή,αλλά μην επωφεληθείτε για να ζητήσετε από την ζωή αυτό που δεν μπορεί να σας δώσει.

ΕΝΔΟΙΑΣΜΟΣ

Ο ενδοιασμός είναι μια ανησυχία της συνειδητότητας.Γίνεται ασθένεια,όταν θερμάνει το αίμα και την ενέργεια δίχως να δώσει την ειρήνη στην ψυχή.

Αυτού του είδους η διαταραχή στραγγαλίζει τον μεσημβρινό Σπλήνας-Παγκρέατος,αυτόν “που δείχνει τα σφάλματα και μιλά για δικαιότητα”.Το ον αδυνατίζει,η πέψη του διαταράσσεται,η ευθυμία φρενάρει.”Κατατρώγει” το αίμα του,αντί να το εναρμονίζει.

ΕΝΤΕΡΙΤΙΔΑ

Η εντερίτιδα είναι μια ασθένεια όπου πρήζεται και παθαίνει φλεγμονή ο βλεννογόνος των εντέρων.Η ισορροπία της συναισθηματικής συγκινησιακής ευαισθησίας έχει διαταραχθεί από μια είσοδο πολύ βαθιάς απελπισίας,όταν οι επιθυμίες δεν έχουν πραγματοποιηθεί.

(Παράδειγμα: Έχουμε δείξει εμπιστοσύνη σε κάποιον και αυτό αποδείχθηκε σφάλμα).Υπάρχει μια κακή αφομίωση των εξωτερικών περιστατικών.

ΕΞΑΝΘΗΜΑ

Η απελπισία εκφράζεται με δάκρυα,αλλά συχνά η ζωή είναι υποχρεωμένη να τα “καταπιεί”.

Μ’αυτόν τον τρόπο φτιάχνουμε “κακό αίμα” που βράζει και έχοντας καταπιεστεί κατ’αυτόν τον τρόπο,βγαίνει μια μέρα δίχως να μας προειδοποιήσει,ακολουθώντας τον δρόμο των πόρων του δέρματος,που γεννούν μικρά κόκκινα σημεία.

Για την Κίνα,οι εξανθηματικές ασθένειες:η ερυθρά,η οστρακιά κτλ,δεν είναι μολυσματικές.

Ανταποκρίνονται σε εκδηλώσεις της ψυχής.

Σ’ένα δωμάτιο όπου ζουν τέσσερα παιδιά,η οστρακιά σπάνια τα προσβάλλει όλα: δεν έχουν τα ίδια εσωτερικά προβλήματα.

Τα εξανθήματα μπορεί να είναι επαναλαμβανόμενα.Έτσι,ένα αγόρι έπαθε τέσσερις φορές πολύ σοβαρή ιλαρά(διαγνωσμένες από το ιατρικό σώμα) μεταξύ της ηλικίας των δυο και των εφτά ετών.

Κάθε εξάνθημα εξέρχεται μετά από μια φαινομενική απελπισία,της οποίας το θέμα δεν είχε φαινομενική σχέση με την βία της ασθένειας.Τα εξανθήματα,κατά γενικό κανόνα,έχουν ως ξεκίνημα τους ένα συγκινησιακό στρες.

Κάθε φορά που το ον θα ξαναβρίσκεται στις ίδιες συνθήκες,ένα νέο εξάνθημα θα εμφανίζεται.Αν το συνειδητό καταφέρει να βρει το πραγματικό αίτιο,το σήμα κινδύνου που εκπέμπεται από τα μικρά κόκκινα σημάδια ή τις κόκκινες πλάκες ,θα πάψει.

ΕΞΑΝΤΛΗΣΗ

“Δεν αντέχω πια,εξαντλήθηκα”,λέει αυτή η νοικοκυρά καθώς βουλιάζει σ’έναν καναπέ όπου δεν ανοίγει πια το στόμα της.

Οι μπαταρίες της άδειασαν,η ζωτική της ενέργεια δεν είναι πια δυνατή για να εμποδίσει να παραχθούν η διανοητική,η ψυχική και η σωματική κόπωση.

Η νευρική αποφόρτιση ήταν πάρα πολύ ισχυρή.

Οι αγωγοί διοχέτευσης και άρδευσης των μεσημβρινών εξαντλήθηκαν.Πρέπει να περιμένουμε να ξαναφορτισθούν με την ηρεμία,τη σιγή και τη μοναξιά.Ένα γλυκό και ζεστό κόκκινο κρασί,τα χτυπημένα,με ζάχαρη,αυγά των γιαγιάδων μας ,θα βοηθήσουν να ξανασταθούμε στα πόδια μας.

ΕΞΑΨΕΙΣ

Οι εξάψεις συμβαίνουν κατά την εμμηνόπαυση,τη στιγμή όπου τα γεννητικά όργανα της γυναίκας υφίστανται μια μεταμόρφωση.Μετά το καλοκαίρι,όπου τα δέντρα ήταν φορτωμένα καρπούς,έρχεται το φθινόπωρο:Τα φύλλα κιτρινίζουν,πέφτουν και δίχως να παράγουν τίποτα εξωτερικά,βυθίζονται στην “εσωτερική ζωή τους”.

Ο χυμός δεν πεθαίνει,αλλά δεν παράγει πια τίποτε το καινούργιο.

Η ώριμη γυναίκα είναι αυτή που έδωσε τους καρπούς της,δηλαδή παιδιά.Μόλις τελείωσε η εργασία της στρέφεται προς τον ίδιο της τον εαυτό,μεταμορφώνεται σωματικά και στοχεύει σε μιαν άλλη μορφή δράσης.Το Ι Κινγκ,το βιβλίο της Κινέζικης σοφίας συμβουλεύει “να συντηρήσουμε την σοφία”(εξάγραμμα 30, στίχος 3) και τα κείμενα συνεχίζουν:”Σαν τη λάμψη του ήλιου που δύει,υπάρχουν στιγμές που πρέπει να περιοριστεί κανείς σε απλές χαρές:

Έρχεται μια ηλικία,όπου είναι καλό να μεταδώσουμε τις υποθέσεις μας σε κάποιον άλλον.Πρέπει να ξέρουμε να αποσυρόμαστε και να χτυπάμε “πάνω σε μια γη που ψήθηκε ενώ τραγουδούσαμε”.

Όποιος δεν μπορεί να δράσει κατ’αυτόν τον τρόπο,θεωρεί τα γερατειά σαν ένα θέμα θρήνου και το προμάντεμα γι’αυτόν θα είναι δυστυχία”.

Το ν’αλλάξεις τον τρόπο σκέψης, θέασης των πραγμάτων και διαβίωσης, δεν είναι πάντοτε μια μεταμόρφωση που πραγματοποιείται εύκολα,στις περισσότερες δε γυναίκες προκαλεί ψυχικές και σωματικές διαταραχές.

Στην Κινέζικη σκέψη,το Γιανγκ αντιπροσωπεύει την ενεργή ζωή,την ικανότητα να δημιουργείς την θερμότητα.Κατά την εφηβεία και την ώριμη ηλικία επικρατεί το Γιανγκ.Είναι ισχυρό,αλλά όταν φτάσει στην κορύφωση του αρχίζει να αποσύρεται.Αυτό δεν είναι αφύσικο,η ζωή είναι μια συνεχής αλλαγή καταστάσεων.

Καθώς αρχίζει να φθίνει το Γιανγκ,σιγά σιγά αρχίζει να “ανέρχεται” το Γιν:Φέρνει μια εποχή ηρεμίας,την εποχή για απόσυρση σε κάποια μοναξιά (σημείωση δική μου,θεωρώ πως η μοναξιά είναι η λάθος λέξη για να περιγράψει την ηρεμία, ίσως η μοναχικότητα είναι η ορθή λέξη ,διότι μέσω αυτής ,ως χάρισμα,μαθαίνει κανείς να βάζει σε τάξη τις σκέψεις του ),την επιθυμία για στοχασμό και ανάπαυση.

Είτε το θέλουμε,είτε όχι,το Γιν επιβάλλει την παρουσία του και την δράση του μετά από τα πενήντα.Αν έχουμε προετοιμαστεί γι’αυτή την ιδέα,δεν συμβαίνει τίποτε το ανώμαλο ,όταν όμως οι γυναίκες αντιτίθενται σ’αυτό “σοβατίζοντας την πρόσοψη τους”,εξαφανίζοντας τις ρυτίδες τους,βάφοντας ξανθά ή καστανά τα άσπρα μαλλιά τους,για να παίξουν τον ρόλο της νεαρής και να φαίνονται νεαρές,τότε τοποθετούν ένα νοητικό φραγμό στον ερχομό του Γιν.

Αυτή η εκούσια ορμή που προσφέρουν στο Γιανγκ κατά δόσεις,τους δίνει το μέσον να παραμείνουν κύριοι του για ένα επί πλέον χρονικό διάστημα

.Όμως το Γιν δεν σταματά παρ’όλα αυτά και καθίσταται πανίσχυρο,γιατί έχει έρθει η ώρα του και απαιτεί την θέση του.”Εκδιώκει” αυτόν που αρνείται να φύγει,τον σπρώχνει…Κι’αυτή η θερμότητα του Γιανγκ “βγαίνει” με μορφή βίαιων και σύντομων εφιδρώσεων,που εμφανίζονται κατά την εμμηνόπαυση.Αυτή η μάταιη μάχη υπονομεύει τον νου και την κρίση:Γιατί να αρνηθούμε την μεταμόρφωση και τα γηρατειά;

Τι το καλύτερο υπάρχει από ένα παλιό κρασί;

Το αίσθημα ότι δεν έχουμε πραγματώσει αυτό που θέλουμε,είναι ένα από τα αίτια των διαταραχών της εμμηνόπαυσης.Η γυναίκα θα ήθελε να συνεχίσει μια οικογενειακή ή κοινωνική προσπάθεια.Βάζει σ’αυτήν την προσπάθεια όλο τον εσωτερικό της ζήλο και τις σκέψεις της.Αντί να βάλει την ψυχή της σε κατάσταση στοχασμού και προσφοράς του εαυτού της στους άλλους,σπιρουνίζει για να συνεχίσει τις προσπάθειες που δεν αντιστοιχούν πια στην ηλικία της.Δεν διαπράττει σφάλμα,αλλά κωπηλατεί κόντρα στο ρεύμα:Οι ψυχικές διαταραχές είναι μονάχα ένα καμπανάκι που προσπαθεί να την επαναφέρει στην τάξη.Πρέπει ν’αλλάξει και να αποδεχθεί το προφανές.

Οι εξάψεις είναι μια συνέπεια και όχι ένα αίτιο.Αν τις κάνουμε να εξαφανιστούν με φάρμακα,κινδυνεύουμε να μεταφέρουμε αυτή την εκδήλωση της εξέγερσης και της στεναχώριας σ’έναν άλλο τόπο…Συχνά μεταφέρονται και γίνονται πονοκέφαλοι,οι οποίοι εμποδίζουν τη σκέψη.Το Γιανγκ χρυσίζει το δέρμα σας το καλοκαίρι πάνω στην άμμο της παραλίας.Το Γιν ζεσταίνει το σώμα σας τον χειμώνα μπροστά στο τζάκι.Και το ένα και το άλλο,αλληλοσυμπληρώνονται.Για να θέλετε να μην σταματήσει ποτέ ο καλοκαιρινός ήλιος.

ΕΞΟΓΚΩΜΑΤΑ

Αν βάλετε υπερβολική φωτιά σε μια δράση για να συνδυάσετε κάτι και να το πραγματοποιήσετε,αυτή η υπερβολή ενέργειας σας κάνει να κινητοποιήσετε πολλές σκέψεις γι’αυτόν τον σκοπό.

Κι’αν αυτό το σχέδιο δεν πραγματοποιηθεί,αυτή η συσσώρευση κυμάτων που εκμπέμφθηκαν απ΄τον τον εγκέφαλο,μπλοκάρεται επί τόπου,περιμένοντας την εντολή για να διασκορπιστεί.

Αυτή η διανοητική κατάσταση ενοχλεί τον μεσημβρινό του Ήπατος,που του αρέσει “να κάνει σχέδια”.

Γίνεστε ευερέθιστος,νευρικός και ίσως εξεγείρεστε ή σας δημιουργούνται έμμονες και σκέφτεστε πλέον μονάχα αυτό το θέμα.

Αν αναμιχθούν και οι τύψεις ,τότε ένα σκληρό εξόγκωμα εμφανίζεται κάτω από το δέρμα ,στο σημείο που αντιστοιχεί στις σκέψεις.Είναι η ζωτική δύναμη που καθίσταται μικρό πέτρινο εξόγκωμα.

Από την στιγμή που εμφανίζεται,είναι καλό να ψάξετε αμέσως το αίτιο του και να κάνετε όπισθεν.Όταν τελειώσει ένας πόλεμος σταματάει και η κατάσταση επιστράτευσης,ο Στρατηγός στέλνει τους στρατιώτες του στο σπίτι τους και η ειρήνη αποκαθίσταται.

Δυο νεαρές κοπέλες ζουν στο ίδιο διαμέρισμα.

Η μια από αυτές ανησυχεί,γιατί βλέπει τη φίλη της να ακολουθεί ηθικά λανθασμένο δρόμο.

Στοχάζεται,λυγίζει τα υπέρ και τα κατά,και μια μέρα δεν διστάζει να της μιλήσει εξηγώντας της αυτά που η ίδια θεωρεί ως σφάλμα.Μόλις τελειώσει η συζήτηση,την πιάνουν οι τύψεις:

“Είχα το δικαίωμα να ανακατευτώ σε κάτι που δεν με αφορά;” Ανησυχεί και πάλι,γεμάτη ενδοσκόπηση(στοχασμούς γύρω από τον ίδιο της τον εαυτό),βλέπει να εμφανίζεται στο άκρο του ποδιού της ένα μικρό σκληρό εξόγκωμα.Αδύνατον να φορέσει το παπούτσι της,καθώς το εξόγκωμα χοντραίνει και μεγαλώνει μαζί με την ανησυχία της.Οι αλοιφές που βάζει,δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα,λες και τις έβαζε πάνω σ’ένα ξυλοπόδαρο.

Αυτό το εξόγκωμα βρίσκεται πάνω στην πορεία του μεσημβρινού Σπλήνας-Παγκρέατος,ο οποίος στην Κινεζική ιατρική,αντιστοιχεί στο όργανο που “δείχνει τα σφάλματα”,δρα επί της “ηθικής και της συνειδήσεως”,”δίνει πολλές ιδέες”.Επιστρέφοντας πίσω ,αυτή η νεαρή κοπέλα καταλαβαίνει ξαφνικά ότι είπε στη φίλη της όλα όσα είχε στην καρδιά της,ότι της είπε την γνώμη της επί της ηθικής,κι’,ότι όλα αυτά την έκαναν να έχει τύψεις…Προκάλεσαν το εξόγκωμα,μαρτυρά μια συσσωρευμένη νευρική ένταση.Της χρειάστηκαν πέντε μέρες για να απολύσει “τις στρατιές της”:

Δεν έμεινε κατόπιν κανένα ίχνος πόνου.

Ένας νεαρός δεκαοκτώ ετών έχει μονάχα ένα στόχο στη ζωή:Να σχηματίσει αποθέματα,να αγοράζει το οτιδήποτε.Φοβάται ότι μπορεί να τελειώσει,τον θάνατο: Είναι πεπεισμένος πως όταν κατέχει,είναι δυνατός,γιατί είναι πλούσιος.Όσο περισσότερο όμως συσσωρεύει πράγματα,τόσο περισσότερο φοβάται μήπως χάσει τα”πλούτη του”,που τα είχε μαζέψει με τόση φροντίδα.Η έμμονη ιδέα του όλο και μεγαλώνει ,και μια μέρα καταλήγει στο νοσοκομείο με μικρά σκληρά εξογκώματα σχεδόν παντού στο σώμα:Η ενέργεια του έκανε “κόμπους” και αυτός έκανε…πακέτα προμηθειών.

ΕΞΩΜΗΤΡΙΑ  ΚΥΗΣΗ

Ένας ερωτευμένος σύζυγος δίνει ένα σπερματοζωάριο το οποίο,γενόμενο δεχτό από την μήτρα της συναινούσας συζύγου,ανέρχεται τον διάδρομο που οδηγεί στο ωάριο.όμως ο μεσημβρινός του Ήπατος θεωρεί πως δεν ήρθε η στιγμή:Η υγεία δεν είναι καλή,η αναιμία υπάρχει.Το Ήπαρ ονομάζεται “Τέκνο του Νεφρού”,δεν ενθαρρύνει τον Πατέρα του και δεν γεννά μια ισχυρή ενέργεια οργανικού υγρού.

Το Ήπαρ είναι η μητέρα του Πνεύμονα,συνεργού των νεφρών.Και οι τρεις τους συμφωνούν.Το οργανικό υγρό είναι ανεπαρκές,η ρύθμιση των υγρών(μεσημβρινός των Πνευμόνων) είναι ασθενής.Ο διάδρομος που ανέρχεται ως το ωάριο είναι ξηρός,το σπερματοζωάριο σταμάτησε στη μέση του διαδρόμου.Εκεί αρχίζει να μεγαλώνει…Η Κινέζικη ιατρική λέει ότι,για να έχεις παιδί,πρέπει να το θέλεις μέσα στην ψυχή σου,και μέσα στο σώμα σου(Πνεύμονες).

ΕΠΙΓΟΝΑΤΙΔΑ

Η παραμόρφωση της επιγονατίδας είναι μια νευρική αντίδραση μετά από όνειρα που δεν πραγματοποιήθηκαν.Το ον δεν ήξερε πώς ν’απαρνηθεί και να θυσιάσει τις επιθυμίες του,τις απώθησε στο γόνατο,όπου πήραν θέση ενοχλώντας την λειτουργία της κνήμης:μήπως η καρδιά του δεν έχει πια τόσο πολύ ανάγκη να ζήσει;

ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

Η επιθετικότητα είναι μια ενστικτώδης και ταχεία κίνηση ,που δεν αφήνει κανένα χώρο για στοχασμό ή αυτοκυριαρχία.Μια δυσαρέσκεια ενάντια σ’ένα γεγονός ,σε μια πράξη η στους λόγους κάποιου άλλου ,συχνά είναι ο μοχλός της επιθετικότητας:Οι σκέψεις διεγείρονται γενικά για ένα τίποτε,η δύναμη συστέλλεται και σχηματίζει μια μάζα που μπορεί να μας κάνει κακούς.

Αυτός ο επιθετικός εκνευρισμός της σκέψης προέρχεται από μια σαφή κακή βούληση που έχει αποφασίσει να μην κάνει προσπάθειες προκειμένου να δοκιμάσει ν’ακούσει και να κατανοήσει τον άλλον.Κλείνουμε τ’αυτιά και η νοημοσύνη της καρδιάς:Ξεκινάμε τον πόλεμο.Επιτίθεμαι,σημαίνει πως ξεκινάω πρώτος τον πόλεμο.Μήπως το κάνω,γιατί έτσι νοιώθω πως είμαι πιο δυνατός;Μια φρέσκια φύση,με καλή διάθεση,ήρεμη,χάνει μονάχα παροδικά και επιφανειακά την ισορροπία της απ’αυτό το είδος πάθους το οποίο είναι ένα είδους αιμορραγίας της ενέργειας για το τίποτε.

ΕΠΙΚΟΝΔΥΛΙΤΙΔΑ (tennis eibow)

Αυτοί οι πόνοι του πήχη και του βραχίονα εκδηλώνονται κυρίως όταν χύνεις κάτι για να το πιεις και όταν κρατάς ρακέτα:
Η πρώτη κίνηση δίνει στους άλλους,η δεύτερη ξαποστέλνει την μπάλα και εκτελεί την υπηρεσία.Και στις δυο περιπτώσεις,είσαι υπηρέτης του άλλου..
Γιατί να υποφέρεις γι’αυτό;

ΕΠΙΛΗΨΙΑ

Δυο δίδυμοι που δεν τα βρίσκουν μεταξύ,προκαλούν γύρω τους την αταξία.
Ακριβώς κατά τον ίδιο τρόπο θα βρείτε να συμβαίνει αυτό και στους δυο μεσημβρινούς σας.
Δυο απ’αυτούς,που ονομάζονται Γιανγκ-Οε και Γιν -Οε (Οε σημαίνει “αλυσίδα συνεπώς Γιανγκ-Οε σημαίνει “αυτός που κρατάει το Γιανγ” και Γιν-Οε σημαίνει “αυτός που κρατάει το Γιν) πρέπει να βρίσκονται σε αρμονία.
Αν δεν τα πάνε καλά:”Χάνουμε την βούληση μας,δεν μπορούμε να σταθούμε μόνοι μας όρθιοι,δεν ελέγχουμε πλέον το σώμα μας”,λένε τα Κινέζικα κείμενα για να περιγράψουν την επιληψία.

Πρόκειται για μια κληρονομική νευρική ασθένεια:
Η διάνοια δεν ελέγχει πλέον τον εαυτό της,όταν έχει κάποιο πρόβλημα ή όταν έχει μια κυναγχή ή όταν έχει πέσει μέσα σ’έναν στρόβιλο σκέψεων.Τότε σκάει έξω από το σώμα της.Είναι ενδιαφέρον να βρούμε αυτόν τον λόγο που προκαλεί αυτή την αντίδραση φυγής.
Απ’την στιγμή που τον βρίσκουμε και τον εκλογικεύουμε,οι κρίσεις μειώνονται.

ΕΡΠΗΣ ΖΩΣΤΗΡΑΣ

Μια πίκρα που προκλήθηκε από μια κακή αφοσίωση ενός περιστατικού που “πλήγωσε” τα νεύρα σε βάθος,κάνει να εμφανιστεί ένας έρπης ζωστήρας.Ιδού δυο παραδείγματα:

Ένα παιδί πέφτει κάτω απ’τις ρόδες ενός αυτοκινήτου.Ο οδηγός φοβάται πάρα πολύ(ο φόβος,οι συγκινήσεις,αδειάζουν τον μεσημβρινό των Νεφρών,που είναι ο Κύριος των Νεφρών):Τελειώνει μ’αυτή την ιστορία γεμάτος πίκρα(ο μεσημβρινός της Ουροδόχου Κύστης είναι η μητέρα του μεσημβρινού των Νεφρών,αυτή είναι που νοιώθει πίκρα,γιατί δεν μπόρεσε να ισορροπήσει την νευρική ένταση του παιδιού της,του μεσημβρινού των Νεφρών),γιατί φοβήθηκε για το τίποτε,μιας και το παιδί δεν έπαθε ούτε γρατσουνιά.Ο έρπης ζωστήρας εμφανίζεται ταχύτατα στο πρόσωπο του (ο μεσημβρινός της Καρδιάς “ανθίζει πάνω στο πρόσωπο”,η συναισθηματική ζωή αφομοίωσε κατά άσχημο τρόπο το ατύχημα).

Σε μια περίοδο πολιτικών ταραχών,μια νεαρή γυναίκα συνελήφθη από την αστυνομία και μπήκε φυλακή δίχως να υπάρχουν πραγματικοί λόγοι.Έμεινε εκεί αρκετούς μήνες,πριν ξαναβρεί την ελευθερία της.Τα νεύρα πληγώθηκαν βαθιά,η πίκρα έφτιαξε έναν βαθύ ιστό μαζί με το συναίσθημα της αδικίας.Ο έρπης εμφανίστηκε στο αριστερό μάτι.

ΕΡΠΗΣ

Οι μη πραγματοποιηθείσες επιθυμίες καθώς και μια κούραση από την ζωή δείχνουν την ένταση της απελπισίας τους ξεσπώντας μέσω του έρπητα.Αυτού του είδους το εξάνθημα εξέρχεται γύρω από κάποιο σημείο βελονισμού:Παρατηρώντας το σημείο υα βρείτε το αίτιο.Μπορείτε να φιλήσετε ένα μάγουλο που είναι γεμάτο έρπητα;Από ποιον αρνείστε να φιληθείτε μέχρι του σημείου να ασθενήσετε;Μια δύσκολη και λεπτή θέση προκαλεί τον έρπητα στους γλουτούς:Όταν κάθεστε “ανάμεσα σε δυο καρέκλες έχετε τα οπίσθια σε φωτιά”,περιγράφει το Ι Κινγκ,παλιό βιβλίο της Κινέζικης σοφίας.

ΕΣΩΣΤΡΕΦΕΙΑ

Η αναδίπλωση επί του εαυτού είναι μια αναγκαία για ένα σύντομο χρονικό διάστημα,προκειμένου να στοχαστούμε και να παραμείνουμε μόνοι απέναντι στον εαυτό μας,για να βρούμε μια λύση σ’ένα πρόβλημα,για να έχουμε μια στιγμή ανάπαυσης ή έναν άλλο εποικοδομητικό λόγο.Όμως,γίνεται αρρωστημένη κατάσταση,αν πρόκειται για μια ενδοσκόπηση που ταράζει την ψυχή,για το αναμάσημα μια μνησικακίας,μιας πίκρας ή μιας απελπισίας.Με δυο λόγια,αν πρόκειται μ’αυτήν την αναδίπλωση να σκληρύνει κανείς σκύβοντας πάνω στις έγνοιες,κωφεύοντας στην ζωή και τους άλλους.

Ο μεσημβρινός του Παχέως Εντέρου παθαίνει δυσκοιλιότητα όπως και ο εγκέφαλος.Το κεφάλι παθαίνει ημικρανίες προκειμένου να βρει έναν λόγο για να απομονωθεί,οι ρευματισμοί μπλοκάρουν τις αρθρώσεις για να αποδείξει ο ασθενής στον εαυτό του ,πώς είναι ανίκανος,οι μεσημβρινοί του Ήπατος και της Χοληδόχου Κύστης δεν αδειάζουν,για να είναι βέβαιοι πως δεν θα ξεφύγουν απ’αυτήν την κατάσταση.

Το λουλούδι αναδιπλώνεται στον εαυτό του την νύχτα κλείνοντας τα πέταλα του,ο άνθρωπος κλείνει τα βλέφαρα του,όμως κατά την διάρκεια της ημέρας το λουλούδι ανοίγει τα πέταλα του και γοητεύει αυτούς που το κοιτούν.Πάρτε το ως εικόνα και την ημέρα ανοίξτε την καρδιά σας προς τους άλλους και προς τη ζωή.

ΕΥΣΥΓΚΙΝΗΣΙΑ

Μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα,η ευσυγκινησία φέρνει τα πάνω κάτω.Το ον αναστατώνεται από ένα μικροπταίσμα,τρομοκρατείται από κάτι που οι άλλοι δεν το έχουν καν αντιληφθεί.Αυτή η ασθένεια ξεσπά από τον αυτοματισμό σαν ένα σήμα κινδύνου.Σε κάνει να αναπηδάς στον παραμικρό θόρυβο.Διαταράσσει την αίσθηση της βαρύτητας στο σώμα,καλύπτει την όραση,μπλοκάρει την επιθυμία για δράση και για πραγμάτωση,γιατί δημιουργεί το άγχος και τον φόβο.Παραλύει σωματικά και ηθικά ,και δίνει μια υπερευαισθησία.Η ευσυγκινησία απομονώνει από τον κόσμο.

Η καρδιά δεν την αγαπά και δείχνει την αποδοκιμασία της μέσω της ταχυκαρδίας.Το στομάχι την χρησιμοποιεί και “κατασκευάζει” δάκρυα.Τα έντερα κλέβουν την ευαισθησία τους που μουσκεύτηκε από μια ευσυγκινησία η οποία παραλύει τις αισθήσεις και την χαρά της ζωής.Εάν οι μεσημβρινοί έχουν καταληφθεί από αυτή την “υγρή” ασθένεια,δικαιούμαστε να πιστεύουμε πως θα υπάρξει μια ολόκληρη γκάμα αταξίας,ξεκινώντας από τον φόβο και φτάνοντας στο άγχος.

Ο Κινέζος σοφός συμβουλεύει ένα φάρμακο:Το να θλίβεσαι γι’αυτήν την κατάληψη που ξεραίνει το έδαφος,πιστεύει,όμως,ότι το “να δημιουργείς συνήθειες” είναι ένα φρένο για την ευσυγκινησία:Το να τοποθετείς τα πράγματα πάντα στο ίδιο σημείο,το να ακολουθείς μια τακτική ζωή,όλα αυτά καταργούν τα άγχη που δημιουργούνται από το άγνωστο.Κι’αν επιθυμείτε να είστε ακόμα σοφότεροι,να ξέρετε ότι ο Ασιάτης Αλχημιστής μεταμορφώνει την ανησυχία του σε “μαργαριτάρια δρόσου”…

ΕΦΙΑΛΤΕΣ

Οι εφιάλτες είναι όνειρα τόσο τρομακτικά,ώστε μπορούν να κλονίσουν το συνειδητό μας όταν ξυπνήσουμε.Δεν έχουν τίποτε το προφητικό.Είναι το αποτέλεσμα υπερβολικών νευρικών αντιδράσεων ως προς τις έγνοιες της ζωής ή ως προς τη ζωή που απλώνεται μπροστά μας,συνδυαζόμενες με υπερβολές ευσυγκινησίας.Αυτή η αγωνία για το μέλλον,όπου η φαντασία δίνει υπερβολική σημασία στις δοκιμασίες της ζωής,αυξάνει τα λευκά αιμοσφαίρια τα οποία τρέχουν να υπερασπισθούν τον οργανισμό.

Κατ’αυτόν τον τρόπο εγκαθίσταται η αταξία και περνάμε νύχτες οδυνηρές και ταραγμένες,κατά την διάρκεια των οποίων μπορούμε να ονειρευτούμε φαντάσματα,δαίμονες,επιθέσεις ,κ.α.Εδώ ο ασθενεί ο μεσημβρινός του Στομάχου.Ή έχει αδειάσει εντελώς ή έχει υπερβολική ενέργεια.Την επομένη ενός εφιάλτη,ασχοληθείτε μ’αυτόν τον μεσημβρινό,δώστε του χαρά,δραστηριότητα,τρυφερότητα και περιγελάστε τα φαντάσματα που σας δημιούργησε.

ΕΦΙΔΡΩΣΗ

Η οργή, ή μια έντονη δυσαρέσκεια,που καταπιέστηκε λόγω ευγένειας ή λόγω διακριτικότητας “πνίγουν” την ενέργεια και μεταμορφώνονται σε εφίδρωση.Ορισμένοι άνθρωποι αναστέλλουν την οργή τους ή την δυσαρέσκεια τους καθ’όλη την διάρκεια της ημέρας και την απελευθεώνουν μονάχα την νύχτα…

Η θλίψη,η κόπωση,την οποία όμως ελέγχουμε προκειμένου να εκπληρώσουμε μια σωματική ή διανοητική προσπάθεια υπεράνω των μέσων μας,δεν μας κάνουν να ιδρώσουμε:Η προσπάθεια απόβάλλεται δια της Ουροδόχου Κύστης,Το να ρυθμίζεις την θερμοκρασία του σώματος απαιτεί μεγάλο αυτοέλεγχο.

ΖΗΛΟΤΥΠΙΑ

Για την Κίνα,η ζηλοτυπία είναι μια μορφή επιθετικότητας.
Αυτή η ασθένεια χαλάει τα κύματα του μεσημβρινού του Ήπατος και πυρακτώνει τα κύματα του μεσημβρινού της Χοληδόχου Κύστης.
Ξέρετε ότι αυτοί οι δυο άρρωστοι μεσημβρινοί μπορούν να καταστήσουν τον άνθρωπο κακό ,ζηλότυπο και πικρόκαρδο;

ΖΥΜΩΣΗ

Η στρουθοκάμηλος που δεν θέλει να βλέπει,βάζει το κεφάλι κάτω από τα φτερά της.Το ανθρώπινο ον “προσπερνά” αυτό που δεν θέλει να δει.Το βάζει σε μια “γωνιά”,δίχως να το κοιτάζει.Είναι όμως προικισμένο με μια συγκινησιακή μνήμη που δεν ξεχνά τίποτε και συσσωρεύει.Με τον ίδιο ρυθμό,ως ηχώ,το στομάχι του συλλέγει τροφή την οποία ανακατεύει με οξέα.Την αφήνει να ζυμωθεί,αντί να πάρει τον χυμό της και την ζωτική της ενέργεια.Ας σκουπίσει λοιπόν ο ασθενής καλά όλα αυτά που έχουν συσσωρευτεί στην γωνία της μνήμης του,προκειμένου να μην τροφοδοτεί την ζυμωσή του.

ΗΜΙΠΛΗΓΙΑ

Η ημιπληγία συμβαίνει μετά από ένα σοκ,μετά από μια κρίση απελπισίας ή μια υπερβολή που συνοδεύεται από ένα συναίσθημα ανικανότητας:Οι ιδέες ήταν αντίξοες.Η ευαισθησία,που έχει προσβληθεί έντονα,εδρεύει στον Μεσημβρινό του Παχέως Εντέρου,οποίος νοιώθοντας να έχει παραλύσει από τον εγκέφαλο,αμέσως πιέζει τον Μεσημβρινό της Χοληδόχου Κύστης,του οποίου τα κύμ,ατα δεν έχουν πια ορμή.Για κλάσματα του δευτερολέπτου,δημιουργείται “ένα κενό αίματος”.λες και η ψυχή έχει βγει από την “κατοικία της”.με αποτέλεσμα να παραλύσει ένα μέρος του σώματος που δεν έχει πια την ικανότητα να δρα.

ΗΠΑΤΙΤΙΔΑ

Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής δέχεται ή αρνείται ένα πρόγραμμα ακριβώς όπως κάνει και το ανθρώπινο ον.
Το ίδιο συμβαίνει και με το αιθερικό σας σώμα.
Εάν καταστρώσετε σχέδια που δεν είναι καλά,ο Μεσημβρινός του Ήπατος έχει πρόβλημα,το πρόγραμμα του είναι κακό.
Ο Μεσημβρινός της Χοληδόχου Κύστης το αρνείται,γιατί δεν μπορεί να το εκτελέσει.
Και να που το συκώτι σας “βγάζει χολή”.
Αφήνει να διεισδύσει η διεστραμμένη ενέργεια που καρφώνει τον ασθενή στο κρεβάτι με τον ιό της ηπατίτιδας.
Ο δύστυχος προγραμματιστής τιμωρήθηκε.
Το μετάνιωσε..Κι’αυτή η μεταμέλεια,την οποία συνιστά η αρχαία Κινεζική ιατρική έχει το αποτέλεσμα της:
Η ηπατίτιδα εξαφανίζεται αργά αργά ,άλλα σίγουρα.

ΘΛΙΨΗ

“Νοιώθω θλίψη,δε θα έπρεπε να το κάνω αυτό,λυπάμαι που το έκανα”.Και παραμένετε στεναχωρημένος,αγχωμένος,με τις “έγνοιες-αναμνήσεις” σας ,όπως λένε στην Κίνα.Οι απογοητεύσεις είναι “θλίψεις-κλάματα”,η θλίψη δε είναι ένας πόνος που εκδηλώνεται με “ήχους και όχι με κλάματα”.Η ευσυγκίνητη καρδιά ασθενεί,έχει οξύτητα λόγω μιας “πληγής που προκαλεί θλίψη”.Στην Κινέζική ιατρική,”ο μεσημβρινός της Καρδιάς ανθίζει στο πρόσωπο” η δε θλίψη τον κάνει να μαραζώνει.

Η σοφία ζητά να μην διαρκεί η θλίψη πάρα για ελάχιστο χρονικό διάστημα,κι έπειτα να σβήνει,για να επιστρέψει την επάνοδο της χαράς της ζωής.Το να τρεφόμαστε με κακές αναμνήσεις,τούτο είναι μια δράση που μας κάνει να αναδιπλωθούμε στον εαυτό μας και το μόνο που μπορεί να προκαλέσει είναι το να χαλάσει το πρόσωπο μας,καθώς επίσης τα κύματα του μεσημβρινού του Εντέρου και Στομάχου.Οι έγνοιες-αναμνήσεις πρέπει να πεταχτούν στα σκουπίδια ως απόβλητα.Γιατί να αυτοκαταστρεφόμαστε με περιστατικά του παρελθόντος επί των οποίων δεν έχουμε πλέον καμία εξουσία;

ΘΥΜΟΣ

Δεν θα αργήσει να φανεί η καταιγίδα,όταν παχιά σύννεφα μας σκοτεινιάζουν τον ουρανό.Σύμφωνα με την ίδια εικόνα,αν οι σκέψεις ερεθίζονται ενάντια σε κάποιον ή σε κάτι,συνενώνονται,χοντραίνουν ,σκοτεινιάζουν,χάνοντας κάθε μέτρο.Εντείνονται σαν μια μάζα που συγκεντρώνεται και κινητοποιεί τις ενέργειες της.Τέλος,εκδηλώνονται μ’έναν θυμό που ξεσπά με θόρυβο ή που συγκρατιέται:Τότε η λύσσα αναστέλλεται,δηλαδή περιστρέφεται γύρω από το εσωτερικό του εαυτού,δίχως να εκδηλώνεται προς τα έξω.

Ξέρετε ότι, στην Κινεζική ιατρική η ενέργεια την οποία αποδεσμεύετε ως εξέγερση,ανέρχεται στο συκώτι,το καταλαμβάνει σαν ένα σμήνος με ακρίδες,το “πνίγει” και το τραυματίζει;Το συκώτι είναι “ο υπουργός των επί κεφαλής του στρατού”.Όταν επεξεργάζεται σκέψεις δυσαρέσκειας,πικρίας ή ερεθισμού,καταλαμβάνεται από τοξίνες που παράγονται από τις σκέψεις σας που έχουν εξεγερθεί.Αυτές οι τοξίνες,λέει η Κινεζική ιατρική διαφεύγουν από τα μάτια.Ως ηχώ,η Δύση εξηγεί:”Τον τύφλωσε ο θυμός,δεν βλέπει πια καθαρά”.

Είναι εξίσου κακό το να συγκρατείς έναν θυμό και να τον αφήνεις να εκραγεί.Ο κοινός νους απαιτεί να μην τον αφήσεις να γεννηθεί:Πρέπει να τον σκοτώσεις μέσα στο αυγό.όταν βρίσκεται σε σπερματική κατάσταση,”εξατμίζοντας” τον λόγο που τον προκάλεσε.Τούτο εδώ δεν είναι δυνατόν παρά μόνο όταν οι σκέψεις ελεγχθούν προσεκτικά.Σκεφτείτε τον ιππέα:Ξέρει ότι το άλογο του φοβάται τα νεκρά φύλλα του Φθινοπώρου που πετάνε στον αέρα.Μόλις φτάσει αυτή η εποχή,είναι προσεκτικός,προσέχει και το παραμικρό αναπήδημα του αλόγου του,του χαϊδεύει το λαιμό,αν είναι απαραίτητο,και δεν το αφήνει να εκνευριστεί.

Βλέπουμε “κόκκινα” αν χειροτερεύσει η οργή,πληγώνουμε θανάσιμα..Το κόκκινο είναι το χρώμα του αίματος.

Είναι πάντοτε τα ίδια πράγματα ή οι ίδιοι άνθρωποι που προκαλούν μέσα μας έναν εσωτερικό αναβρασμό.Να προσέχετε τις σκέψεις σας,να τις καλμάρετε.”Να έχετε θλίψη”,συμβουλεύει ο Κινέζος,και όχι έναν θυμό που σας βγάζει “εκτός εαυτού”,έτσι τα μάτια σας θα βλέπουν καθαρότερα και το συκώτι σας δεν θα πνίγεται.

ΘΥΡΕΟΕΙΔΗΣ

Ο θυρεοειδής έχει σχήμα ημισέληνου.
Η σελήνη είναι ένα ψυχρό άστρο,αντανάκλαση του ηλίου,που είναι θερμός.
Σύμφωνα μ’αυτήν την εικόνα,ο θυρεοειδής είναι η αντανάκλαση της διανοητικής ενέργειας.
Αν ο ίδιος δεν παίζει πια τον ρόλο του ,η σελήνη του απαντά με ηχώ.
Το ίδιο συμβαίνει και με μια διανοητική ενέργεια που θερμαίνεται,επαναστατεί και εκδηλώνει την ισχύ της με ξέσπαασμα οργής.
Ο θυρεοειδής σχηματίζει τότε κόμπους,υλοποιώντας το αποτέλεσμα αυτής της ενότητας που δεν του ταιριάζει.
Αν αυτή η ίδια διανοητική ενέργεια εξεγερθεί πέρα από το κανονικό και εκδηλωθεί με δύναμη,ο θυρεοειδής καταναλώνει τον ίδιο του τον εαυτό από απελπισία και καίγεται.
Μια από τις δυσκολίες της ζωής,είναι το να διατηρήσουε την εσωτερική ηρεμία ,να μάθουμε να συγχωρούμε,κι έπειτα να λησμονούμε.

Οι φωνητικές χορδές,που είναι τεντωμένες στο εσωτερικό της κοιλότητας όπου βρίσκεται ο θυρεοειδής,εκκρίνουν ορμόνες που είναι υπερευαίσθητες στους ήχους προς τους οποίους και αντιδρούν.
Ο θυρεοειδής δεν αντέχει τα χυδαία λόγια,στη τετριμμένη γλώσσα ,που είναι της μόδας στις μέρες μας.
Χειροτερεύει.

Οι Κινέζοι σοφοί διδάσκουν ότι η θερμότητα αυτού του αδένα πρέπει να είναι συνεχής,”για να κάνει το αίμα να ανθίζει και να τραγουδά” εκλεπτύνοντας την κατανόηση,τη γλώσσα,τον ήχο της φωνής.
Ένας ασιατικός μύθος περιγράφει αυτήν την κατάσταση τελειότητας διηγούμενος τα εξής:”Ένας σεληνιακός δίσκος κρέμεται μέσα στο χώρο,έπειτα μέσα στους κόλπους αυτού του δίσκου εμφανίζεται ένας κόκκινος ήλιος.
Έπειτα πέφτει βροχή από ουράνια άνθη”.

ΙΓΜΟΡΙΤΙΔΑ

Το να έχεις κάτι ή κάποιον “μέσα στη μύτη σου”,γιατί σας αντιστέκεται ή γιατί σας πάει κόντρα,συνοδεύεται από μια αναταραχή των σκέψεων και από εσωτερική οργή.Επειδή αυτό το αντικείμενο της δυσανασχέτησης σας δεν μπορείτε να το αγγίξετε για διάφορους λόγους,είστε υποχρεωμένοι να οργιστείτε:Και αυτό μεταμορφώνεται σε ιγμορίτιδα.Θα ήταν καλύτερα να εκτονωθείτε πάνω σ’ενα αντικείμενο ή σ’ένα άθλημα.Τουλάχιστον με αυτόν τον τρόπο,θα υποφέρετε λιγότερο.

ΙΕΡΟ ΟΣΤΟΥΝ

“Το ιερό οστούν.τριγωνικό κόκαλο,εμπερικλείει”.λέει το Ιατρικό Λεξικό Λαρούς,”τον ιερό αγωγό,για την κατάληξη του μυελού και οκτώ ιερές οπές από τις οποίες εξέρχονται τα ιερά νεύρα που προκαλούν τη γέννηση του ιερού πλέγματος”.
Για τη Δύση,είναι η συνέχεια της σπονδυλικής στήλης(βλέπε λέξη),για την Ανατολή είναι η βάση της.Λέμε “ιερές οπές”,”ιερό πλέγμα”,δίχως κανένα άλλο λόγο εκτός από την(χαμένη)παράδοση.Η Ανατολή βλέπει εδώ την παρουσία της Ζωής,”άτομο” που είναι η βάση του αιθερικού κάβπυ του νωτιαίου μυελού.

Συναντάμε πάνω στο ιερό οστούν σημεία βελονιστικά,που δείχνουν τη σημασία του μεσημβρινού των Νεφρών.Τούτος εδώ είναι ο “Κύριος των νευρών”,”κατασκευάζει την φυσική ρώμη”,”γεννά τον μυελό και τα οστά”.Αν πονά το ιερό οστούν,τότε έχει προσβληθεί αυτός ο μεσημβρινός.Ανάλογα με την σημασία και τον εντοπισμό των πόνων,το κακό μπορεί να είναι ψυχικό(λόγω αυταρχισμού,υπερβολών στην απόφααση ή αναποφασιστικότητα,αδυναμία ή κληρονομικό).

Αν το σπάσουμε,σημαίνει πως ακινοτοποιούμαστε,φρενάρουμε,ίσως για να στοχαστούμε.Δεν είναι ποτέ καλό να ταρακουνάμε ένα θεμέλιο επί του οποίου στηρίζεται μια κολώνα.

ΙΚΤΕΡΟΣ

Η χολή”έξω από το σπίτι της” κινητοποιείται από την οργή και την απογοήτευση.Μπορεί κανείς να την εμμέσει,αλλά μπορεί επίσης και να την κρατήσει.Λέγεται:”Αυτός που κατάπιε την χολή του”,όταν η οργή έχει εισέλθει εντός του και “κιτρίνισε απ’το κακό του”,αν τούτο κρατήσει πάρα πολύ.Τι συνέβη;Διαβάστε τις ακόλουθες γραμμές λες και οι ηθοποιοί είναι πρόσωπα.

Έχει προσβληθεί ο μεσημβρινός του Ήπατος.Ένας από τους ρόλους του είναι να “εξαγνίζει το αίμα”,και αυτός κάνει το αντίθετο φορτίζοντας το με τον καρπό της εξέγερσης του,που βάζει χολή στο αίμα.

Αυτό το Ήπαρ περνά την ασθένεια του στη σύζυγο του,τον μεσημβρινό Σπλήνας-Παγκρέατος,που πρέπει να “εναρμονίζει το αίμα”,δεν μπορεί να το κάνει,αποθαρρύνεται,εξασθενίζει,δεν κατασκευάζει πια αρκετά ερυθρά αιμοσφαίρια.

Σ’αυτό το ζεύγος Ήπαρ-Σπλήνας παρεμβαίνει η αταξία.Ταυτόχρονα,το παιδί τους,ο μεσημβρινός της Καρδιάς αγχώνεται, η δε μητέρα της Σπλήνας,ο μεσημβρινός του Στομάχου αρνείται τις τροφές.Αν κάποια μέρα πάθετε ίκτερο,αναζητήστε το αντικείμενο της οργής σας,ηρεμήστε την απογοήτευση σας και αρχίστε να εξαγνίζετε το αίμα σας,δηλαδή την ψυχή σας.
Διώχτε την χολή παίρνοντας στα χέρια σας την συνείδηση σας,το άγχος θα σβήσει,το στομάχι δεν θα κάνει πια εμετό και ‘σεις δεν θα είστε πια κίτρινοι…Πόση δουλειά,όμως απαιτεί αυτό από τον εγκέφαλο σας !

ΙΛΙΓΓΟΙ

Η μελαγχολία σηματίζεται από εσφαλμένες ιδέες που γεννήθηκαν από ανικανοποίητες επιθυμίες:Βάζουμε μιαν ομίχλη για ν’αποκοπούμε από τον κόσμο και να συντηρήσουμε αυτή την κατάσταση.Και ο ίλιγγος σας καταλαμβάνει όταν είστε εγκλωβισμένοι σε ιστορίες που μπορούν να σας κάνουν να υποστείτε μια ηθική πτώση.

ΙΣΧΙΑΛΓΙΑ

Με ποιον τα έχετε;Εναντίον ποιου επιδεικνύετε επιθετικότητα;Και κυρίως,σε ποια ιδέα ή σε ποιον άνθρωπο αρνείστε να υποταχθείτε;Ναι,σκληρύνεστε,τεντώνετε τα νεύρα σας,για να μην εφορμήσετε στα φορεία..αλλά τούτο εδώ είναι επώδυνο στο φυσικό πεδίο!

Κάντε μια στροφή προς τα πίσω,χρησιμοποιήστε την συνειδητότητα σας για να βρείτε το αντικείμενο της δυσφορίας σας:Χρειάζονται λίγα δευτερόλεπτα,κοιτάξτε το με διαύγεια και δεχτείτε να κατανοήσετε ότι οι πόνοι σας είναι γελοίοι,αν συγκριθούν με το αίτιο που τους προκάλεσε:Αυτό είναι το πιο δύσκολο σημείο,γιατί τα ενστικτά μας “δεν θέλουν να εγκαταλείψουν διανοητικά”.Μόλις κατακτηθεί αυτό το τελευταίο σημείο,πρέπει να επιδιρθώσετε φυσικά:Φανταστείτε τους οσφυϊκούς σπονδύλους σας,ακριβώς πάνω από το ιερό οστούν,κοιτάξτε τους με τα μάτια της διάνοιας σας,αυτά τα νεύρα που εκτείνονται δεξιά και αριστερά,χαλαρώστε τα με ήπιο τρόπο,μιλήστε τους,όπως μιλάει κανείς σ’έναν σκύλο που μουγκρίζει,απολύνετε τα.

Χρειάζονται μερικές ώρες για να επιτευχθεί ένα αποτέλεσμα και ο κινησιοθεραπευτής θα σας κάνει να κερδίσετε χρόνο.Και την επόμενη φορά,σκεφτείτε πριν αρνηθείτε να υποταχθείτε.

ΙΣΧΝΟΤΗΤΑ

Η ισχνότητα και η παχυσαρκία μπορούν να είναι φυσικές καταστάσεις ή αποτέλεσμα ασθενειών.Η Κίνα διδάσκει ότι το λεπτό έντερο παίρνει τις νεκρές τροφές που προέρχονται από το στομάχι και του προσθέτει “κάτι” που δίνει σε κάθε άτομο τον τρόπο δράσεως και τρόπο αποδέσμευσης και αφομίωσης της ζωής των τροφών.Κατ’αυτόν τον τρόπο,το ίδιο γεύμα που το παίρνει ένας “αδύναμος” και ένας “παχύς”,μεταμορφώνεται σε ζωτικότητα για τον έναν και σε λίπος για τον άλλον.

Κοιτάξτε γύρω σας:η κατάθλιψη και η συνοδεία της,που απαρτίζεται από φάρμακα κάνουν τους χοντρούς να παχαίνουν και τους αδύνατους να αδυνατίζουν,ο καθένας αντιδρά ανάλογα με την φύση των κυμάτων του λεπτού εντέρου του.Και μόνον ο εγκέφαλος του όντος μπορεί μέσω των σκέψεων που εκμπέμπει,να τροποποιήσει την ισχύ και το περιεχόμενο αυτού “του κάποιου πράγματος”…Τούτο εδώ δεν τοποθετείται επί του πεδίου των ανθρώπινων επιθυμιών,αλλά δεν μπορεί να συμβεί παρά μόνον μετά από μια αποκόλληση από τις επιθυμίες της γης.

Τα πράγματα συμβαίνουν διαφορετικά στην ασθενική κατάσταση.Ο “ψεύτικος” αδύνατος είναι γεμάτος ζωτικότητα,ο άρρωστος αδύνατος δεν θέλει να φάει όντας ανορεξικός,αρνείται τη ζωή και τις τροφές που αυτή προσφέρει.

Έχει εξαντληθεί,νοιώθει πάντοτε κρύο,είναι αδύναμος,δεν βλέπει παρά μονάχα τα κόκαλα του, η δε εύθραυστη υγεία του προκαλεί ανησυχία.Ένας άλλος τύπος αδύναμου είναι ο τύπος του ζωηρού φωτομοντέλου,που έχει μεγάλη ευαισθησία του δέρματος και το οποίο διαταράσσεται από τα συναισθήματα και τις δυσκολίες της ζωής.Χωνεύει κατά άσχημο τρόπο και δεν “σχηματίζει σάρκα” πάντοτε ευσυγκίνητο, το άτομο αυτό είναι γεμάτο φόβους,διαταράσσεται δε από το άγχος και το ψύχος.

Τέλος δε ,συναντάμε τους νευρικούς που καίνε περισσότερη ζωτικότητα απ’όση λαμβάνουν.Τα καύσιμα τους βρίσκονται σε ακατάπαυση δραστηριότητα.Έχουν πάνω στα κόκαλα τους μονάχα πετσί και ζουν ξοδεύοντας την ενέργεια των νεύρων τους μέχρι την ημέρα που τούτα εδώ καταρρέουν.Ο κοινός νους απαιτεί να μην επιθυμούμε να παχύνουμε ή να αδυνατίσουμε.Είναι κρίμα να χάνουμε πολύτιμο χρόνο στο ζύγισμα για να επιδιορθώσουμε το αποτέλεσμα και όχι το αίτιο.Και έπειτα,”εκδιώξτε το φυσικό και αυτό θα επιστρέψει καλπάζοντας”.Πρέπει να αποδεχθείτε το βάρος σας.Αν η διεστραμμένη ενέργεια δεν διεισδύσει μέσα στον εαυτό σας,κι’αν η υγεία σας είναι καλή,ελάχιστη σημασία έχει αν είστε αδύναμοι ή παχείς.

Σημείωση:”Το παχύ έντερο δημιουργεί μέσα στο δωδεκαδάκτυλο την σύνθεση ενός μικρού μορίου λευκώματος απολύτως ειδικό ανάλογα με το αίμα και τους ιστούς του κάθε ατόμου.Γι’αυτό πρέπει να απομακρύνουμε το παχύ μόριο του λευκώματος των πρωτεϊνών”.(Νέι Τσινγκ)

ΙΣΧΥΡΟΓΝΩΜΟΣΥΝΗ

Η εμμονή του πνεύματος,που δεν του αρέσει ούτε να ακούει,ούτε να αλλάζει γνώμη,δεν γνωρίζει την δεκτικότητα.Αντί να “πάει με το ρεύμα” σε μια συζήτηση,καταλήγει στην ετυμηγορία του και αναγγέλει:”Έχω δίκιο εγώ”.Αυτό κλείνει κάθε ανταλλαγή και απωθεί το εξωτερικό.

Αυτή η νοοτροπία θέτει τον μεσημβρινό της Καρδιάς σε υπερβολή με τον άκαμπτο τρόπο με τον οποίο πιστεύει ότι μονάχα αυτός έχει τη γνώση των πραγμάτων,καταπιέζει την σύζυγο του,τον μεσημβρινό των Πνευμόνων,που δεν μπορεί να εκπληρώσει το καθήκον του,δηλαδή τις κοινωνικές ανταλλαγές.Εάν κάποιος από το περιβάλλον σας έχει αυτόν τον τρόπο θεάσεως των πραγμάτων και δράσεως,ας μην εκνευριστείτε,μην τα βάζετε μαζί του,είναι άρρωστος.

ΚΑΛΟΙ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ

Οι Άραβες λένε πως ‘το στομάχι μεταφέρει τα πόδια”.Και οι Κινέζοι προσθέτουν:”Το στομάχι σας είναι η πηγή των επιθυμιών”.Αν οι επιθυμίες σας είναι πολύ φλογερές ή συνοδεύονται από κατάθλιψη και από μεταμέλεια,συνενώνονται σε συμπαγείς ομάδες με την μορφή κάλων και ρόζων προκειμένου να σας δείξουν ή να σας κάνουν να νοιώσετε ότι προχωράτε μέσα στην ζωή σας έχοντας μια κακή στάση.

Ναι,μπορείτε να τους μειώσετε αφαιρώντας το σκληρό ΄δερμα του ποδιού,όπως αφαιρούμε τα νεκρά φύλλα ενός δέντρου,αλλά δεν θα έχετε αγγίξει καν το αίτιο.Η δύναμη Yang που διαθέτετε,η δύναμη της θέρμης της ισχύος κατά την δράση,δίδεται σε κακές δόσεις:” Ή έχει καταστεί μια “αναβράζουσα πηγή”,ταραγμένη πηγή(και τι είναι πιο συμπαγές απ’όσο μια μάζα που παραλύει;) ή δεν εκφράζεται,απωθεί τα συναισθήματα της ,τις ιδέες της,τα επιχειρήματα που πρέπει να πραγματώσει της φαίνονται δυσκολότατα.
Η΄ανησυχία για τα μελλούμενα συμβάλλει πολύ στην γέννηση κάλων,συνοδεύεται δε από λήθη,από κράμπες:Η δύναμη Yang πέφτει σε λήθαργο.Τα πόδια προχωρούν με δυσκολία,γιατί υποφέρουν,το κεφάλι δεν έχει πια ούτε θάρρος,ούτε δύναμη.Ασθμαίνουμε.Υπάρχουν περιοχές που ονομάζονται:”Αντανακλστικές ζώνες”,κάτω από τα πόδια,και που είναι πολύ γνωστές στις μέρες μας.Είναι άρα εύκολο να δούμε σε ποιο σημείο εκδηλώθηκε το κακό.

Η ζωή στο παρελθόν μου έδωσε πολύ βίαια χτυπήματα.Για ν’αντέξω σ’αυτά και να μην διαμαρτύρομαι αναδιπλώθηκα στον εαυτό μου.Πίστευα πως είχα νικήσει,μιας και είχα βρει την εσωτερική γαλήνη κατά την καταιγίδα,ενώ δυο μήνες αργότερα,τα πόδια μου δεν μπορούσαν ν’αγγίξουν το έδαφος.Με μεγάλη έκπληξη είδα να υπάρχουν τρεις ρόζοι που οι αντανακλαστικές ζώνες τους θεωρούν ως:

– Περιοχή του θυρεοειδή,που αντιστοιχεί στην Κινεζική ιατρική με τις κοινωνικές επαφές,με την επικοινωνία,με την κατανόηση της ζωής και των τραυμάτων.Δεν μπόρεσα να συγκρατήσω ένα γέλιο ανατρέχοντας σ’αυτούς τους δθο μήνες όπου είχα αναδιπλωθεί στον εαυτό μου.

– Περιοχή του δεξιού αυτιού:Αυτό το αισθητήριο όργανο μας επιτρέπει να ακούμε τη ζωή(η δεξιά του δε πλευρά είναι η κοινωνική ζωή).

– Περιοχή του ιγμορείου,που σε κακή κατάσταση σημαίνει μια οργή ή μια απελπισία που δεν έχουμε εκφραστεί.Δεν θα μπορούσε κανείς να περιγράψει καλύτερα την ψυχολογική κατάσταση που είχα βιώσει εκείνη την εποχή.Δυστυχώς,κατασκευάζουμε τους “δικούς μας” κάλους και αν τους αφαιρέσουμε,ξαναβγαίνουν.Ας τους αποδεχθούμε σαν τις ρυτίδες ,δηλαδή σαν τα ίχνη μιας συμπεριφοράς που δεν πρέπει να ενταθεί κατά τις δύσκολες στιγμές.

Eυαγγέλου Μαριάννα

Βιοχημικός Μsc

Ἡ Ἰατρικὴ τῆς ψυχῆς. (Α’ μέρος.)

Ἡ Ἰατρικὴ τῆς ψυχῆς. (Β’ μέρος.)

Ἡ Ἰατρικὴ τῆς ψυχῆς. (Δ’ μέρος.)

Ἡ Ἰατρικὴ τῆς ψυχῆς. (Ε’ μέρος.)

φύτρο

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply