Ὁ Αὐτομέδων καὶ τὰ ἄλογα τοῦ Ἀχιλλέως

Automedon with the Horses of Achilles, Henri Regnault,1868

Automedon with the Horses of Achilles, Henri Regnault,1868

 

    Ἡ Ποδάγρη ἦταν μία ἀπὸ τὶς Ἄρπυιες.
Ἀπὸ τὴν ἕνωσή της μὲ τὸν Ζέφυρο, ἔφερε στὸν κόσμο τὸν Ξάνθο καὶ τὸν Βάλιο, τὰ δύο ἀθάνατα ἄλογα τοῦ Ἀχιλλέως.

«τῷ δὲ καὶ Αὐτομέδων ὕπαγε ζυγὸν ὠκέας ἵππους  Ξάνθον καὶ Βαλίαν, τὼ ἄμα πνοιῇσι πετέσθην,  τοὺς ἔτεκε Ζεφύρῳ ἀνέμῳ Ἄρπυια Ποδάγρη  βοσκομένη λειμῶνι παρὰ ῥόον Ὠκεανοῖο» Ἰλ. 16, 150

Τὰ Ἄλογα τοῦ Ἀχιλλέως  (Κωνσταντίνου Καβάφη)

Τὸν Πάτροκλο σὰν εἶδαν σκοτωμένο,
ποὺ ἦταν τόσο ἀνδρεῖος, καὶ δυνατός, καὶ νέος,
ἄρχισαν τ’ ἄλογα νὰ κλαῖνε τοῦ Ἀχιλλέως•
ἡ φύσις των ἡ ἀθάνατη ἀγανακτοῦσε
γιὰ τοῦ θανάτου αὐτὸ τὸ ἔργον ποὺ θωροῦσε.

Τίναζαν τὰ κεφάλια των καὶ τὲς μακρυὲς χαῖτες κουνοῦσαν,
τὴν γῆ χτυποῦσαν μὲ τὰ πόδια, καὶ θρηνοῦσαν
τὸν Πάτροκλο ποὺ ἐνοιώθανε ἄψυχο — ἀφανισμένο —
μιὰ σάρκα τώρα ποταπὴ — τὸ πνεῦμα τοῦ χαμένο —
ἀνυπεράσπιστο — χωρὶς πνοὴ —
εἰς τὸ μεγάλο Τίποτε ἐπιστραμένο ἀπ’ τὴν ζωή.

Τὰ δάκρυα εἶδε ὁ Ζεὺς τῶν ἀθανάτων
ἀλόγων καὶ λυπήθη. «Στοῦ Πηλέως τὸν γάμο»
εἶπε «δὲν ἔπρεπ’ ἔτσι ἄσκεπτα νὰ κάμω•
καλλίτερα νὰ μὴν σᾶς δίναμε, ἄλογά μου
δυστυχισμένα! Τί γυρεύατ’ ἐκεῖ χάμου
στὴν ἄθλια ἀνθρωπότητα ποὖναι τὸ παίγνιον τῆς μοίρας.

Σεῖς ποὺ οὐδὲ ὁ θάνατος φυλάγει, οὐδὲ τὸ γῆρας
πρόσκαιρες συμφορὲς σᾶς τυραννοῦν. Στὰ βάσανά των
σᾶς ἔμπλεξαν οἱ ἄνθρωποι.»— Ὅμως τὰ δάκρυά των
γιὰ τοῦ θανάτου τὴν παντοτεινὴ
τὴν συμφορὰν ἐχύνανε τὰ δυὸ τὰ ζῶα τὰ εὐγενῆ.

   Ἔτσι περιγράφει ὁ Κωνσταντῖνος Καβάφης τὴν παρακάτω σκηνὴ ἀπὸ τὴν Ἰλιάδα, τὴν ὁποία ὁ Ὅμηρος ἀναφέρει στὴν Ραψῳδία Ρ, στ. 424 – 458: 

Έτσι εκείνοι εμάχονταν· ο σιδερένιος θόρυβος της μάχης

425  ανέβαινε στον χάλκινο ουρανό, περνώντας απ᾽ τον άδειο αιθέρα.

 Όμως τα άλογα του Αιακίδη, αποτραβηγμένα μακριά από την μάχη,

έκλαιγαν, από την ώρα που έμαθαν πως ο ηνίοχος

κυλίστηκε στην σκόνη, λτυπημένος από τον Έκτορα τον ανδροφόνο.

Ο Αυτομέδων, ο ανδρειωμένος γιος του Διώρη,

άλλοτε τα κτύπαε με το ελαφρύ μαστίγιο,

430  άλλοτε τους μιλούσε με λόγια γλυκά και άλλοτε τα φοβέριζε·

εκείνα όμως δεν ήθελαν ούτε να πάνε πίσω στα καράβια

πλάι στον πλατύ Ελλήσποντο

ούτε να μπουν στον πόλεμο μαζί με τους Αχαιούς.

435  Όπως μένει ακίνητη μια στήλη,

που στέκει πάνω στον τάφο ανδρός που πέθανε ή γυναίκας,

έτσι έμεναν ασάλευτα, ζεγμένα στο εξαίσιο άρμα,

με τα κεφάλια χαμηλωμένα στην γη·

ζεστά τα δάκρυα κυλούσαν από τα βλέφαρα τους στο χώμα,

καθώς εμύρονταν αποζητώντας τον ηνίοχο·

η σκόνη ερύπαινε την θαλερή τους χαίτη

440  που ξέφευγε από την ζεύλα και χυνόταν ζερβά δεξιά πλάι στον ζυγό.

Όταν τα είδε που εμύρονταν, τα ελυπήθη ο γιος του Κρόνου,

κούνησε το κεφάλι του και είπε μιλώντας στην ψυχή του:

«Αχ δυστυχισμένα, γιατί να σας δόσουμε στον βασιλιά Πηλέα,

αυτός ένας θνητός, και εσείς αγέραστα και αθάνατα.

445  Μήπως για να γνωρίσετε τον πόνο μαζί με τους δύσμοιρους ανθρώπους;

Γιατί από όλα τα πλάσματα που ανασαίνουν και σαλεύουν επάνω στην γη

κανένα δεν είναι πιο θλιβερό από τον άνθρωπο.

Όμως ο Έκτορας, ο γιος του Πριάμου, δεν θ᾽ ανεβεί ποτέ επάνω σε σας

ούτε στο λεπτοδουλεμένο άρμα· γιατί δεν θα τον αφήσω.

450  Δεν του αρκεί αλήθεια που έχει τα όπλα και κομπάζει όπως κομπάζει;

Ορμή στα γόνατα και στην ψυχή σας θα χαρίσω,

για να σώσετε και τον Αυτομέδοντα από τον πόλεμο

και να τον φέρετε στα βαθειά καράβια·

γιατί θα δώσω ακόμα δόξα στους Τρώες,

να σκορπίζουν τον θάνατο, ώσπου να φτάσουν στα καράβια με τα γερά σκαριά

455  και βασιλέψει ο ήλιος και απλωθεί το ιερό σκοτάδι».

Είπε και στ᾽ άλογα εμφύσησε ορμή σφοδρή.

Εκείνα τίναξαν την σκόνη από τις χαίτες τους χάμω στο χώμα

και ασυγκράτητα έφεραν το γρήγορο άρμα ανάμεσα στους Τρώες και τους Αχαιούς.

(μετάφραση Θ. Κ. Στεφανόπουλος) –> http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/anthology/literature/browse.html?text_id=8

   Ὁ Αὐτομέδων ἦταν γιὸς τοῦ Διώρου ἀπὸ τὴν Σκύρο. Ὑπῆρξε φίλος τοῦ Ἀχιλλέως καὶ ὁ ἔμπειρος ἡνίοχός του κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ Τρωικοῦ Πολέμου. Ὁ Αὐτομέδων εἶχε ἔρθει στὴν Τροία ἐπικεφαλῆς 10 πλοίων. Μετὰ τὸν θάνατο τοῦ Ἀχιλλέως, ὁ Αὐτομέδων ὑπηρέτησε ὡς ἡνίοχος καὶ τὸν γιὸ τοῦ ἥρωος, τὸν Νεοπτόλεμο ἢ Πύρρο. 

   Στὴν εἰκόνα βλέπουμε πίνακα ζωγραφικῆς τοῦ Henri Regnault, ποὺ ἀπεικονίζει τὸν Αὐτομέδονα μὲ τὰ ἄλογα τοῦ Ἀχιλλέως, 1868. Πηγή εἰκόνας καὶ πληροφορίες γιὰ τὸν Αὐτομέδονα, εἶναι ἡ βικιπαιδεία.

Χλόη

ἀνιχνευτές

(Visited 218 times, 1 visits today)




Leave a Reply