Ἴχνη τῆς βρέας τοῦ Περικλέους

Ἡ εὐρυτέρα περιοχὴ τῆς Ἀμφιπόλεως, ὑπῆρξε χῶρος τῆς Ῥέας. Ὄχι χωρὶς λόγο, γιατὶ ἕνας ἀπὸ αὐτοὺς ἤἦταν τὰ εὔφορα ἐδάφη ἐκεῖ. Σὰν κόρη τῆς Γαίας, σιγὰ – σιγὰ ταυτίσθηκε μὲ αὐτὴν καὶ ἐθεωρεῖτο δύναμις ἀστείρευτης γονιμότητος.

Σύμβολα τῆς Μητέρας τῶν Θεῶν, ὅπως ἀποκαλοῦσαν τὴν Ῥέα οἱ Θρᾷκες, ἦταν ὁ Ἥλιος καὶ ἡ Σελήνη μαζύ, χωρὶς ἡ Ῥέα νὰ ἦταν οὔτε ἥλιος οὔτε σελήνη. Κατὰ συνέπειᾳ, τὸ κατ ἐξοχὴν σύμβολο τῆς μητρῴας (Ῥέας) λατρείας, ἀποτελεῖ ὁ ἥλιος μὲ τὴν σελήνη, ποὺ παραπέμπουν στὰ Ἐλευσίνια καὶ Καβείρια Μυστήρια. Μόνη της ἡ Σελήνη, ὅπως ἀποκαλύπτει τὸ λυχνάρι (2), τὸν ἴδιο ῥόλο ἐξυπηρετεί.

Τὸν ἴδιο χῶρο, ὅπως ἀποδείξαμε σὲ παλαιοτέρα δημοσίευση, προσδιορίζει καὶ ὁ λέων τῆς Ἀμφιπόλεως ποὺ ἀνῆκε στὴν Ῥέα. Τὸ ἴδιο προσδιορίζουν καὶ οἱ ἁπανταχοῦ γιγάντιοι λέοντες.

Ῥέα, Κέα καὶ Καβείρια

Τὸ μοναδικὸ ἀρχαϊκὸ Ἀθηναϊκὸ νόμισμα, ποὺ φέρει μόνον σελήνη (1), κόπηκε στὴν Ἀμφίπολι (τότε Ἑννέα Ὁδούς) καὶ σὲ ἐδάφη τῆς Βισαλτίας. Εἶναι χαρακτηριστικό, ὅτι ὅλα τὰ  ἄλλα ἀρχαϊκὰ Ἀθηναϊκὰ νομίσματα, ἄλλων περιοχῶν τοῦ Παγγαίου, εἶχαν μόνον κλαδὶ ἐλαίας (2). Ἀργότερα αὐτὰ τὰ δύο συγχωνεύθησαν στὸ γνωστὸ Ἀθηναϊκὸ σύμβολο (3).

Νὰ σημειώσουμε ἐδῶ, ὅτι ἀρχαϊκὰ νομίσματα οἱ Ἀθηναῖοι ἔκοβαν μόνον στὴν ἐπικράτεια τοῦ Παγγαίου!!!
Συνέχεια ἡ Σελήν τῶν Ἀθηναίων βρῆκε, τὸ 444 π. Χ., στὴν νεοσύστατο κληρουχία τοῦ Περικλέους Βρέα.

Βέβαια ὁ χῶρος τῆς Ῥέας ἐπεσημαίνεταο καὶ ἀπὸ τὰ νομίσματα τοῦ τοπικοῦ φύλου Ζελαιῶν (4), Μακεδόνων τοῦ Ἀλεξάνδρου Α΄ (5), Θασιτῶν κ.ἄ., πάντα στὴν ἰδία περιοχή.
Στὰ Ἑλληνιστικὰ χρόνια βέβαια ἡ Σελήνη ἐγνώρισε ἔξαρση ἐμφανίσεων, ἀφοῦ τὴν εὑρίσκουμε σὲ δεκάδες νομισματικοὺς τύπους (6), πάντα στὴν Ἀμφίπολι.

Τσίντσιφος Ἀστέριος

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply