Δημιουργοῦ Ἱερὸν τῆς Ἀμφιπόλεως

Στὴν Καβείριο λατρεία, τὰ Ἱερὰ τοῦ Διὸς ἢ ἄλλως Δημιουργοῦ Ἱερά, ὅπως ἀποκαλύπτει νόμισμα (1) ἀπὸ τὴν Ταρσὸ τῆς Κιλικίας (ΔΗΜ[ιουργοῦ] Ἰ[ερὸ]) ἦσαν κυκλικὰ ἢ ἐμπεριέχοντο σὲ κυκλικὸ περίβολο. Αὐτὸ γιὰ νὰ συνυπάρῃ μὲ τὸν Ἥλιο, ποὺ περισσότερο δικά του ἱερὰ ἦσαν. Ὅπως ὡραία παραστατικὰ φανερώνει τὸ νόμισμα (2) ἀπὸ τὴν Ἀμισσὸ τοῦ Πόντου, ὁ ἀετὸς φαίνεται ἐπάνω ἀπὸ τὸν περίβολο Καβειρίου, κάτω ἀπὸ τὸν Ἥλιο. Εἶναι τέτοιο, γιατί μᾶς τὸ δείχνει ἡ ἱερὰ ἄμπελος στὸ πλάι, μὲ δύο κορμοὺς πλεγμένους ποὺ παραπέμπουν σὲ Κηρύκειο. Ὁ ἀετὸς ὅπως γράψαμε, ἦταν ὁ ἀγγελιοφόρος μεταξὺ Ἡλίου καὶ Διός. 

Δημιουργοῦ (Διός) Ἱερὸ λοιπόν, ὅπως ἑκατοντάδες νομίσματα ἀπὸ τὸ βασιλικὸ νομισματοκοπεῖο τῆς Ἀμφιπόλεως στὴν Μακεδονία, μὲ τὸ δίγραμμα ΔΙ μᾶς δείχνουν. Φίλιππος Β΄(4), Φίλιππος Ε΄(5), ἀλλὰ καὶ ὅλοι οἱ ἄλλοι Μακεδόνες βασιλεῖς ἀπὸ Φίλιππο καὶ μετὰ (4). Ἔτσι ὁ Δίας ἀετοφόρος (3), καθόλου τυχαία δὲν ἐπελέγη γιὰ κύριο νομισματικὸ θέμα τῆς Ἀμφιπόλεως. Φαίνεται ὁ ἀετὸς νὰ συνομιλῇ μὲ τὸν Δία (3), ἐνῶ ἐμπρός του καὶ κάτω ἀπὸ τὸν ἀετό, ἀναπαρίσταται ὁ «ΚΑΣΤΑΣ» μὲ τὸ Ἀπολλώνιο ἀστέρι (Ἥλιος) μέσα σὲ κύκλο (περίβολος).

Τσίντσιφος Ἀστέριος

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

Leave a Reply