Λαγοί καί λύκοι


Είχα επισκεφτεί πριν από μερικές εβδομάδες  έναν βοσκό στο βουνό. Καθίσαμε, ήπιαμε καφέ και άρχισε η συζήτησις με θέμα: τι άλλο; Την ζωή στο βουνό και τα ζώα. Για να μην μακρηγορώ, αναφέρω μόνον κάποιες από τις φράσεις που άκουσα:

– Έχει λαγοί εδώ.
– Τα σκυλιά κυνηγούν τους λαγοί.
– Και λύκοι έχει.
– Άμα τα σκυλιά δούνε λαγοί, πιάνουν και τρώνε ένα-δυο λαγοί.

Μερικές σκέψεις πέρασαν από το μυαλό μου. Εντάξει η αμορφωσιά αλλά και στον πόντο είχε αμόρφωτους ανθρώπους. Πως λοιπόν κατάφερε ο πόντος να διατηρήσει το κλιτικό σύστημα, τηρουμένων των αναλογιών βεβαίως, και να εντάξει ακόμη και μη ελληνικές λέξεις σ’ αυτό;

Πόσο αστεία ακούγεται η κλίσις:
οι λαγοί, των λαγοί, τους λαγοί, (ω) λαγοί!

Μετά από κάποιες ημέρες άνοιξα την τηλεόραση στο κανάλι της βουλής. Εκεί ειπώθηκαν λέξεις όπως:
της διοίκησης, της αποκέντρωσης, της πρόληψης, της λήξης κλπ

Ε λοιπόν, σκέφτηκα, είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα.
Διότι όταν λέμε: η λήξη, της λήξης, τη(ν) λήξη κοκ. (άλλο πράγμα και αυτό με την κατάργηση του ‘ν’ στα άρθρα)
σε τίποτα δεν διαφέρει η απαξίωσις του κλιτικού συστήματος από τους λαγοί και τους λύκοι. Τουλάχιστον όμως ο τσομπάνης έχει την δικαιολογία της αμορφωσιάς. Όταν όμως το κοινοβούλιο και οι πολιτικοί απαξιώνουν το κλιτικό σύστημα, υπάρχει ένα κάποιο θέμα.
Διότι κανονικά (και προ της γελοίας απλοποιήσεως της γλώσσης)
η λῆξις είναι ονομαστική, με γενική: της λήξεως, τῇ  λήξῃ, την λῆξιν …
με σαφή δηλαδή διάκρισιν των πτώσεων.

Όσο δηλαδή γελοίο ακούγεται τους λαγοί, των λύκοι, τις λύκοι κλπ άλλο τόσο γελοίος είναι ο τρόπος που μιλάμε σήμερα, απλώς δεν είμαστε εις θέσιν να το αντιληφθούμε, με τον ίδιο τρόπο κατά τον οποίον ο βοσκός γνώριζε μόνον την ονομαστική πτώση του λαγού.

Αυτή λοιπόν, η ασυναίσθητη και αυτοματοποιημένη χρήση της γλώσσης και η περί τής αντίληψις είναι ο γλωσσικός πολιτισμός. Ο σύγχρονος γλωσσικός μας πολιτισμός συγκλίνει περισσότερο στον τσοπάνη που επισκέφθηκα παρά στον Παπαδιαμάντη, για να μην πω κανέναν αρχαίο και τρίξουν τα κόκαλα του.  (Στράβων Ἀμασεύς) (εἰκόνα) 

Ἀποποίηση εὐθύνης

Οἱ συντάκτες τῶν ἄρθρων ἀποδέχονται ὅτι φέρουν τὴν ἀποκλειστικὴ εὐθύνη γιὰ τὴ νομιμότητα, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν ὀρθότητά του περιεχομένου τῶν ἄρθρων τους, ἀπαλλάσσοντας τὸ filonoi.gr ἀπὸ ὁποιανδήποτε σχετικὴ εὐθύνη.

2 thoughts on “Λαγοί καί λύκοι

  1. Ὅταν μέχρι καὶ τὰ τέλη τῆς δεκαετίας τοῦ ’70 κάποιος ἐπέταγε μίαν κοτσάναν τοῦ εἴδους αὐτοῦ, ἡ κοτσάνα αὐτὴ ἐγένετο τὸ ἀντικείμενον συζητήσεων ἐπὶ ἡμέρας. Σήμερον πίπτου βροχηδὸν αἱ κοτσᾶναι ἀλλὰ οὐδεὶς, πλὴν ἴσως ἐλαχίστων, τὰς ἀντιλαμβάνεται. Ἡ γλωσσικὴ κατάπτωσις ἤρχισεν ἐπὶ τρισκαταράτου Ν.Δ. ἡ δὲ ταφόπλακα ἐτέθη τρία ἔτη ἀργότερον ἐπὶ τρισκαταράτου ὡσαύτως ΠΑΣΟΚ μὲ τὴν ἀπάληψιν τόνων καὶ πνευμάτων. Ἀρωγὸς εἰς τὸ διαβολάρεστον αὐτὸ ἔργον οἱ πολυκατάρατοι Ἐρυθροἰ. Τὴν γλωσσικὴν αὐτὴν κκατάπωσιν ἠκολούθησεν ἡ πολιτιστική, ἀμέσως μετὰ ἡ ἠθικὴ καὶ ἰδοὺ τὰ ἀποτελέσματα. Ἡ Ἑλλὰς πλοῖον ἀνερμάτιστον καὶ ἄνευ πηδαλί ἐν μέσῳ σκοπέλων καὶ ἀγρίου πελάγους.
    Συγχαρητήρια!

Leave a Reply